Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |||||
Ders Kodu | PDR 532 | |||||
Ders Adı İngilizce | Preventive Protective and Inclusive Interventions towards Intimate Partner Violence | |||||
Ders Adı Türkçe | Yakın İlişkilerde Şiddete Yönelik Önleyici, Koruyucu ve Kapsayıcı Müdahaleler | |||||
Öğretim Dili | TR | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Ergenlik ve genç yetişkinlik dönemlerinde yakın ilişkilerde şiddete yönelik koruyucu, önleyici ve kapsayıcı müdahale yöntemlerine ilişkin gerekli kuramsal bilgilerin ve uygulamalı kavranması. | |||||
Ders Açıklaması | Dönem boyunca, ergenlikte ve genç yetişkinlikte, yakın ilişkilerde şiddete yönelik koruyucu, önleyici ve kapsayıcı müdahale yöntemlerine ilişkin kavramlar kuramsal açıdan ve psikolojik danışmanlık odağında uygulamalı tartışılacaktır. Toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet temelli şiddet, erkeklik/kadınlık, toplumsal cinsiyet temelli ayrıcalıklar, güvenli ve güvensiz ilişkiler, onay ve onay inşası, yakın ilişkilerde şiddet ve türleri, şiddet döngüsü, LGBTİ temel kavramlar ve mitler, şiddete yönelik koruyucu, önleyici ve kapsayıcı yaklaşımlar, travma gibi konular gözden geçirilecektir. Bu kuramsal bilgilerin ışığında şiddete yönelik bir koruyucu, önleyici ve kapsayıcı bir müdahale programının nasıl oluşturulduğu örneklerle irdelenecektir. Bu örnekler kapsamında, öğrenciler örnek bir müdahale planı hazırlayacaktır ve bunu pratiğe dökecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet temelli şiddet, toplumsal cinsiyet temelli ayrıcalıklar, erkeklik ve kadınlık gibi kavramları açıklar, tartışır ve günlük ve mesleki yaşantısıyla ilişkilendirir. 2) Güvenli, güvensiz ve şiddet içeren ilişkilerin özelliklerini açıklar ve bu ilişkiler arasındaki farklılıkları ayırt edebilir. 3) Onay, onay inşası, mağdur suçlayıcılık, yakın ilişkilerde şiddet ve türleriyle gibi kavramları açıklar, tartışır ve örneklendirir ve şiddet döngüsünü analiz eder. 4) LGBTİ+ meselesine ilişkin genel kavramları açıklar, LGBTİ+lere ilişkin ön kabullerini sorgular ve cinsiyet, cinsel kimlikler, cinsel yönelim gibi konularda ayrımcı olmayan bir tutumu ve pratiği savunur. 5) Yakın ilişkilerde şiddet uygulayan kişiler ve yakın ilişkilerde şiddete maruz bırakılan kişiler ile koruyucu, önleyici ve kapsayıcı müdahalelere ilişkin kuramsal bilgi ve uygulamalar arasındaki bağlantıları ilişkilendirir. 6) Yakın ilişkilerde şiddete maruz bırakılan kişiler ile koruyucu, önleyici ve kapsayıcı müdahaleleri eyleme geçirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | ||||||
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | ||||||
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | ||||||
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | ||||||
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | ||||||
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | ||||||
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | ||||||
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | ||||||
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | ||||||
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | ||||||
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | ||||||
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | ||||||
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | ||||||
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | ||||||
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | ||||||
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | N | |
3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | N | |
4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | N | |
5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | N | |
6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | N | |
8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | N | |
9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | N | |
10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | N | |
11) | Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
12) | Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | N | |
13) | Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
14) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | N | |
15) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | N | |
16) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | N | |
17) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | N | |
18) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | N | |
19) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş, tanışma ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | Kalıp yargılar, önyargılar ve ayrımcılık |
3) | Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet temelli şiddet |
4) | Erkeklik |
5) | Feminizm: Nedir ne Değildir? |
6) | LGBTİ: Temel kavramlar ve Mitler |
7) | Film analizi 1 |
8) | Güvenli, güvensiz ve istismar edici ilişkiler |
9) | Onay, onay inşası ve mağdur suçlayıcılık |
10) | Yakın ilişkiler şiddet: Tanımı, türleri ve davranışlar |
11) | Yakın ilişkilerde sınır, sınır koyma & Yakın ilişkilerde kıskançlık |
12) | Şiddet döngüsü: Neden insanlar devam eder? |
13) | Yetişkin Bağlanması |
14) | Film Analizi 2 |
15) | Dönem sonu proje sunumları |
16) | Dönem sonu proje sunumları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği (2018). Gençlerle güvenli ilişkiler üzerine çalışmak: Eğitimciler ve danışmanlar için uygulama el kitabı (2. Baskı). İstanbul: Punto Baskı Çözümleri Chapaux-Morelli, P., & Couderc, P. (2011). İkili ilişkilerde duygusal manipülasyon. İstanbul: İletişim Haskan-Avcı, Ö. (2020). Toplumsal cinsiyet: Psikolojik danışma ve rehberlikte güncel konular. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara Herman, J. (2007). Travma ve iyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık KAOS GL (2020). LGBTİ Öğrencileri aile ve okul kıskacına karşı nasıl korumalı: Lezbiyen, gey, biseksüel, trans, interseks, + öğrenciler ve aileleriyle çalışan eğitimciler için kılavuz. Ankara: KAOS GL Lambert, C. A. (2016). Kontrolcü eşleri olan kadınlar. İstanbul: Sola Unitas Levine, A.,& Heller, R. (2018). Bağlanma. İstanbul: Aganta Kitap Toplumsal Dayanışma için Psikologlar (2017). Psikologlar için LGBTİlerle çalışma kılavuzu: İstanbul: TODAP | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | MEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | - | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | - | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Uygulama | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |