Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||||||||
Ders Kodu | LAW 334 | ||||||||||
Ders Adı İngilizce | Anti-Corruption and Compliance | ||||||||||
Ders Adı Türkçe | Yolsuzlukla Mücadele ve Uyum (Compliance) | ||||||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||||||
Ders Türü | Ders | ||||||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||||||
Dönem | Bahar | ||||||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 96 saat | ||||||||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | ||||||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||||||
Genel Eğitim Hedefi | Şirketlerdeki uyum fonksiyonlarının rol ve sorumluluklarını anlamak için gerekli bilgi olarak uluslararası yolsuzlukla mücadele ve rüşvet mevzuatı hakkında bilgi edinmek. | ||||||||||
Ders Açıklaması | Kimi zaman yolsuzluğun mağduru, kimi zaman faydalananı, kimi zaman da paravanı olabilen tüzel kişiler, uluslararası alandaki tartışmalar ve hukuki gelişmeler için bir odak noktasıdır. Tüzel kişilerin, suça iştirak eden gerçek kişiler yanında cezalandırılması, bu şirketlerin faaliyetlerinin kontrol altına alınması, hatta sonlandırılması, tüzel kişilik yapılarının şeffaflaştırılması yönünde eğilimler artmaktadır. Global ekonomiden pay almak isteyen tüm şirketler, Birleşmiş Milletler, OECD, GRECO, G-20 gibi kurumlar tarafından yayınlanan tavsiyeler ve uluslararası anlaşmaların muhatabı olmaktadır. Bu da şirketlerin organizasyonları içinde odağına yolsuzlukla mücadeleyi alan uyum (compliance) departmanlarına ve dolayısıyla yolsuzlukla mücadele alanında uzman hukukçulara duyulan ihtiyacı arttırmaktadır. Bu dersi alacak olan öğrencilerin, meslek hayatlarında, yolsuzlukla mücadele alanında temel prensip ve düzenlemelere hakim, karşı karşıya kaldığı yolsuzluk risklerini öngörebilen, yolsuzlukla mücadele için kendilerine düşen rol ve sorumlulukların farkında olan hukukçular arasına katılmaları için gerekli teknik ve pratik bilgilere sahip olması hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Uluslararası yolsuzlukla ve rüşvetle mücadele mevzuatı hakkında genel bilgi sahibi olmak 2) Amerika Birleşik Devletleri'nin Yurtdışı Yolsuzluk Faaliyetleri Yasası'nın ("FCPA") ne olduğunu ve uluslararası rüşvetle mücadele kurallarının sürekli gelişimini nasıl etkilediğini bilmek 3) Türkiye'nin üyesi olduğu yolsuzlukla mücadele odaklı uluslararası kuruluşların yapısını tanımak, bu kuruluşların yolsuzlukla mücadele çabalarındaki rolünü, uluslararası anlaşmaları, imzacı devletlerin bu anlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerini ve ilgili yaptırımları anlamak 4) Türkiye Cumhuriyeti'nin uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerini ve hükümetin genel sosyal ve ekonomik stratejilerine pratik yansımalarını analiz etmek 5) Yolsuzlukla mücadele alanında faaliyet gösteren ulusal kurumları ve bunların uluslararası kurumlarla işbirliği esaslarını kavramak ve tanımlamak 6) FCPA'nın yeni ulusal rüşvetle mücadele mevzuatlarının geliştirilmesini nasıl gerektirdiği hakkında bilgi toplamak: Birleşik Krallık Rüşvet Yasası, Fransız Yolsuzlukla Mücadele Yasası SAPIN II, bu yasalar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar 7) Özel şirketlerin uluslararası yolsuzlukla mücadele çabalarındaki rollerinin anlaşılması, UNCOMPACT ilke 10 analizi 8) "Uyumluluğun" anlamını kavramak ve anlamak 9) Şirket yöneticilerinin ve çalışanlarının sorumluluklarını anlamak 10) Uyum departmanlarının işlevleri ve görevleri hakkında yüksek düzeyde farkındalık sahibi olmak 11) Yeni bir uzmanlık alanı olarak "uyum yönetiminde" yer almayı hedeflemek için beceriler geliştirmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | H | Derse Katılım |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | H | Derse Katılım,Sunum |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | H | Derse Katılım,Sunum |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | Derse Katılım |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Derse Katılım |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Derse Katılım,Sunum |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Derse Katılım |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | H | Derse Katılım,Sunum |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | Derse Katılım,Sunum |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | S | Derse Katılım |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | H | Derse Katılım |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | H | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | ELVAN SEVİ BOZOĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | ELVAN SEVİ BOZOĞLU |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ELVAN SEVİ BOZOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş - Neden yolsuzlukla mücadele |
2) | Yolsuzluk türleri ve en yaygın yolsuzluk yöntemi: Rüşvet |
3) | Türk Hukukunda Rüşvet |
4) | Bireysel sorumluluğa vs. kurumsal sorumluluk |
5) | Uluslararası kuruluşlar yolsuzlukla mücadele konusunda bize ne söylüyor- BM, OECD, GRECO ve diğerleri |
6) | FCPA'in Hikayesi |
7) | OECD Uluslararası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Önlenmesi Sözleşmesi - Gerçekten işe yarıyor mu? |
8) | İnceleme prosedürleri ve Uluslararası Şeffaflık Örgütü'nün rolü |
9) | Steroidler üzerinde FCPA: Birleşik Krallık Rüşvetle Mücadele Yasası - Steroid gerçekten işe yaradı mı? |
10) | Diğer ülkeler: Fransa, Almanya - Farklı yaklaşımlar |
11) | Kurumsal sorumluluk: Derin bakış |
12) | Kurumsal uyum programları - UNCOMPACT |
13) | Bireylerin, avukatların ve aracıların rolü |
14) | Vaka İncelemesi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Spahn, Elizabeth. «International Bribery: The Moral Imperalism Critiques.» Minn. Journal of Int'l Law, Vol.18:1 2009: 155-232. Koehler, Mike. «The Story of Foreign Corrupt Practices Act.» Ohio State Journal Vol.75.5 (2012). U.S. Department of Justice. «A Lay Person's Guide to the FCPA.» U.S. Department of Justice Spahn, Elizabeth K. «Implementing Global Anti-Bribery Norms From The Foreign Corrupt Practices Act To The Oecd Anti-Bribery Convention To The U.N. Convention Against Corruption.» Indiana International & Comparative Law Review 9 October 2013 Vol. 23, p.1. Tomasic, Roman. «Global corporations, bribery and corrupt practices: Anti-bribery laws and the limits of state action.» Law and Financial Markets Review 2018, 12:1. Bucy, Pamela. «Corporate Ethos: A Standard for Imposing Corporate Criminal Liability.» Minn. L. Rev. Vol. 75 1990-1991: 1095- 1184. Khanna, V. S. «Corporate Criminal Liability: What Purpose Does It Serve?» Harvard Law Review, Vol. 109, No. 7 (1996): 1477-1534. Smith, Lena E. «Is Strict Liability the Answer in the Battle against Foreign Corporate Bribery?» Brooklyn Law Review 2014, Vol. 79, Issue 4, Article 10. Rübenstahl, Markus ve Christian Brauns. «Trial and Error—A Critique of the New German Draft Code for a Genuine Corporate Criminal Liability.» German Law Journal, Vol 16 2015: 871-886. Ar, Carna. «The Criminal Liability of Companies, An International Comparison: The Case of USA, UK, Spain and Italy.» Civil & Legal Sciences, Vol 4, Issue 2 (2015). Bryan Cave Leighton Paisner. «Corporate Criminal Liability – Perspectives from the US, UK and France.» 2018. (Other reading materials will be provided before the classes.) | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders anlatımı ve sınıf tartışmaları | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerin bir ödev teslimi, bir sunum ve bir vaka değerlendirmesi yapmaları gerekmektedir. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
bozoglus@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 1 | 70 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 14 | 2 | 16 | |||
Toplam İş Yükü | 96 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.8 | ||||||
AKTS | 4 |