Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | MATS 204 | ||||||
Course Title in English | Materials Science | ||||||
Course Title in Turkish | Malzeme Bilimi | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Spring | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 144 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To learn the basic principles of materials in order to understand the interrelation between structure, properties, and performance. | ||||||
Course Description | This course introduces the fundamentals of materials science. The following topics are covered: Interatomic bonding, crystal structures, crystal defects and grain formation, elastic and plastic deformation of materials, physical and mechanical properties of engineering materials, phase diagrams and phase transformations, metals and their properties, ferrous and non-ferrous alloys, heat treatment, and basics of material selection. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu ders, malzeme biliminin temellerine giriş sağlamaktadır. İçerdiği konular: Atomlar arası bağlar, kristal yapılar, kristal bozuklukları ve tane oluşumu, malzemelerin elastik ve plastik deformasyonu, mühendislik malzemelerinin fiziksel ve mekanik özellikleri, faz diyagramları ve faz dönüşümleri, metaller ve özellikleri, demir ve demir dışı alaşımlar, ısıl işlem ve malzeme seçiminin temelleri. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) identify, analyze, and solve problems on material properties, interatomic bonding, atomic arrangements in crystals, and their effect on defects and grain formation; 2) analyze and solve problems about the stress-strain curve of a material under tensile stress, and about main elastic constants and mechanical properties; 3) analyze and solve both metallic binary phase diagram problems, and Fe-C time-transformation diagram problems under cooling and heating treatments; 4) conduct both grain size measurement and hardness testing laboratory experiments, analyze and interpret data, draw conclusions and write their laboratory reports; 5) investigate and develop a project to understand the processing, structure, properties, and performance for certain engineering application; 6) communicate and collaborate on a team, setting goals, accomplishing tasks, and meeting deadlines to develop a project and professionally write its final report; 7) self-learn and apply new knowledge by his/her own means as a valuable life-long learning skill. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | DANTE DORANTES , January 2023 |
Course Coordinator | DANTE DORANTES |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. DANTE DORANTES |
Hafta | Konu |
1) | Introduction. Classification of materials. |
2) | Atomic structure, atomic bonding, binding energy and interatomic spacing. |
3) | Lattice, basis, unit cells and crystal structures. Points, directions and planes in the unit cell. |
4) | Imperfections, dislocations, surface defects. |
5) | Mechanical properties. Behavior under tensile loads and the stress-strain diagram. Compressive, shear and torsional deformations. Hardness. Mechanical behavior at small length scales. |
6) | Dislocations and strengthening mechanisms. |
7) | Fracture, fatigue, and creep. |
8) | Phase diagrams. |
9) | Phase transformations. |
10) | Applications and processing of metal alloys. |
11) | Fabrication of techniques and heat treatment of metals. |
12) | Corrosion and degradation of materials. |
13) | Selection of engineering materials. Presentation of projects. |
14) | Presentation of projects. |
15) | Project/Presentation period. |
16) | Project/Presentation period. |
Required/Recommended Readings | Foundations of Materials Science and Engineering, William Smith, Javad Hashemi, 6th Ed., McGraw-Hill, 2019 (Textbook) Other references: • Materials Science and Engineering: An Introduction, W. D. Callister, 9th Ed., Wiley, 2013. • The Science and Engineering of Materials, D.R. Askeland, P.P. Fulay, W.J. Wright, CENGAGE Learning, 6th Ed., 2010, ISBN-10: 0495296023, ISBN-13: 978-0495296027; • Foundations of Materials Science and Engineering, W.F. Smith, J. Hashemi, 4th Ed., McGraw-Hill International Edition, 2006, ISBN-10: 0073529249, ISBN-13: 978-0073529240; • Michael F. Ashby; D. R. H. Jones, Engineering Materials 1: An Introduction to Properties, Applications and Design, Butterworth-Heinemann, 3rd Revised edition, 2005, ISBN-10: 0750663804, ISBN-13: 978-0750663809 | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom, Laboratory | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Project: investigation on the processing, structure, properties, and performance of a material for certain engineering application. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | Metallographic microscopy of samples and measurement of the grain size; hardness test. | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
dorantesd@mef.edu.tr 0212 395 36 40 Rules for attendance: attendance is taken during Flipped Classroom Practice. Laboratory practice attendance is mandatory. A minimum of 70% of attendance is mandatory. Rules for Flipped Classroom Practice: Missed Flipped Classroom Practice quizzes will be given a zero grade. Participation quizzes with flaws or lack of individual collaboration attitude during team work will be given a grade of one. Successful participation quizzes and individual collaboration attitude will be given a grade of two. Rules for late submission of the project: It will be discounted 20/100 for each delay day. Rules for missing a midterm: Provided that a valid official justification approved by the university and presented, a make-up midterm will be granted one week immediately after the regular midterm date. Minimum grade to be allowed to pass the course: Satisfactory grades in midterms, project advances, project report, laboratory reports, attend both laboratory practices, and at least 70% attendance. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/Yonetmelikler |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Laboratuvar | 2 | 1 | 1.5 | 8 | 21 | ||
Proje | 4 | 3 | 12 | 60 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 8 | 36 | |||
Total Workload | 145 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 5 |