Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||
Course Code | PCG 314 | ||||
Course Title in English | Program Development in Guidance and Psychological Counseling | ||||
Course Title in Turkish | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlıkta Program Geliştirme | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 332 hours per semester | ||||
Number of Credits | 3 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | Students will learn the process of planning, development, organization, implementation, and evaluation of a counseling program that will be implemented in school setting. Students will able to learn the steps in developing counseling programs to be implemented in school settings. | ||||
Course Description | This course provides an introduction to the process of planning, development, organization, implementation and evaluation of a counseling program that will be implemented to a school setting. Students will learn the steps and process of program development and will gain experience constructing their own program proposal, implement and evaluate their program. Students will also have the opportunity to experience working as a group, and will have the chance to practice and further develop their group work skills in the context of program development. Lastly, students will have an opportunity to demonstrate and practice their professional presentation skills. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, bir okul ortamında uygulanacak bir rehberlik programının planlanması, geliştirilmesi, düzenlenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi sürecine bir giriş sağlar. Öğrenciler program geliştirmenin adımlarını ve sürecini öğrenecekler ve kendi program önerilerini oluşturma, programlarını uygulama ve değerlendirme deneyimi kazanacaklardır. Öğrenciler ayrıca grup olarak çalışmayı deneyimleme fırsatına sahip olacaklar ve program geliştirme bağlamında grup çalışması becerilerini uygulama ve daha da geliştirme şansına sahip olacaklardır. Son olarak, öğrenciler profesyonel sunum becerilerini sergileme ve uygulama fırsatı bulacaklardır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Okul psikolojik danışma programlarının gelişim sürecini öğrenmek 2) 2. Psikolojik danışma alanı bağlamında güçlü ve etkili grup çalışması becerilerini uygulayabilecektir 3) 3. danışmanlık programlarının geliştirilmesinde yer alan adımları anlayacak 4) 4. Bir danışmanlık programı geliştirme, oluşturma ve sunmaya ilişkin becerileri gösterebileceklerdir |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | SERVET ALTAN , February 2024 |
Course Coordinator | SERVET ALTAN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş ve müfredat incelemesi |
2) | Program geliştirme/değerlendirme nedir? |
3) | Akademik okuma, yazma ve araştırma |
4) | Bir problemi belirlemek ve tanımlamak: amaç arayışı |
5) | Programların değerlendirilmesi |
6) | Sonuçların ölçülmesi |
7) | Teklif oluşturma |
8) | Sınıf içi grup toplantıları |
9) | Sınıf içi grup toplantıları |
10) | Bireysel sunumlar ve geri bildirimler |
11) | Bireysel sunumlar ve geri bildirimler |
12) | Programların okul ortamlarında uygulanması |
13) | Programların okul ortamlarında uygulanması |
14) | Programların okul ortamlarında uygulanması |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Rossi, P. H., Lipsey, M. W., & Freeman, H. E. (2004). Evaluation: a systemic approach (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. | ||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom/Lecture | ||||||||||||
Homework and Projects | 1. Individual Assignments (40%): Students will be asked to complete 3 individual assignments at different points of the class. These papers should be 2-3 pages in length. a. Article Reflection (10 %): In practice for the literature review portion of the final project, students will be asked to obtain and summarize one scholarly journal article of their choice. The summary should include a brief description of the article, the purpose, the intended population, the method and implication, the results and conclusion, as well as an assessment of the strengths and weakness of each article. This should be no longer than 2-3 pages in length. b. Program Summary (10 %): This assignment is designed to broaden students’ understanding of their role in the program evaluation aspect of professional counseling in the venue of their interest. For this assignment, students will be asked to research an existing social program and construct a short evaluation of the program based on information learned in the course. This should include a short summary of the program (purpose, population, etc), a review of any outcome data, and an analysis of the strengths and weaknesses of the program. c. Self- Journal (20%): In class self journal: Participation in discussions is crucial in this course as much of the work will be done as a group. The students will be asked to reflect their opinions on the group tasks and/or discussions by writing their self-journals. Each student will have a google document by their name ‘ SELF-JOURNAL NAME SURNAME’ Self- evaluation: After the implementation of the program, the students are asked to evaluate their experiences and what they have gained by designing, implementing, evaluating the program as well as their limitations. 2. Program Development Group Assignment (50%): This is the class’ raison de etre and therefore the most important assignment. As part of a group each student will be responsible for contributing to the conceptualization, planning, and writing and application of a program development project. This assignment includes both what would be a tradition midterm as well as final for the course. It is broken up into two major sections a. Program Proposal: In lieu of a midterm, students will instead write and present to me a proposal for their final paper. This proposal should include an abstract, an introduction, a statement of the problem, a statement regarding the targeted population, a statement of the purpose and proposed outcomes, and the proposed method of the program. Groups will present this to me in an informal presentation as well as submitting the physical proposal via black board. This will be graded out of 20 points, but also is a rough draft of sorts. Any missed points can be made up on the final project. b. Implementation of Program: This includes the implementation of the program in a school setting. There should be three stages of implementation ( all the parts of the proposal as well as a thorough literature review (at least 3 articles), a. As this represents the final draft of the paper this will account for the final 20 points of the project. 3. Project Development Proposal Presentation (10%): This is an opportunity to present group projects to the rest of the class. Please develop a formal presentation as a group, including a powerpoint and any other relevant audio/visual aids. | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
acarmel@mef.edu.tr Dr. Melike Acar, PCG Department Chair |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 3 | 0 | 0 | ||||
Proje | 5 | 10 | 50 | 300 | |||
Final | 16 | 2 | 32 | ||||
Total Workload | 332 | ||||||
Total Workload/25 | 13.3 | ||||||
ECTS | 3 |