PSYC 327 Children and MediaMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 327
Course Title in English Children and Media
Course Title in Turkish Çocuk ve Medya
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 157 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to understand and critically assess the influence of children’s media on cognitive and social development, to comprehend and critique the scientific literature on this matter, and to analyze and evaluate published children’s media based on this scientific understanding.
Course Description This course reviews the current literature on how media use and exposure affect children’s cognitive development and behavior, specifically focusing on their knowledge and skills acquisition. What do children think and assume about different media? How do they interact and learn with them? To answer these questions, we will primarily focus on early childhood as it offers a lens into the interaction between maturing cognitive skills and increasing media exposure, yet we will also address media use during middle childhood and adolescence. We will discuss both the benefits and the downsides of children’s interaction with different media in formal and informal settings.
Course Description in Turkish Bu ders, medya kullanımının çocukların bilişsel gelişimini ve davranışlarını nasıl etkilediğine dair bilimsel literatürü gözden geçirerek, özellikle farklı medyaların bilgi ve beceri kazanımlarına etkilerini anlamayı amaçlamaktadır. Olgunlaşan bilişsel beceriler ile medyaya maruz kalma arasındaki etkileşime bir mercek sunduğu için öncelikle erken çocukluk dönemine odaklanacak olsak da, orta çocukluk ve ergenlik döneminde medya kullanımını da ele alacağız. Çocukların örgün ve sargın eğitim ortamlarında farklı medyalarla etkileşiminin olumlu ve olumsuz yanlarını tartışacağız.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Çocukların, ellerindeki basılı ve dijital araçları nasıl anlamlandırdıklarını anlama
2) Farklı medya araçlarının çocukların bilişsel gelişimi üzerindeki etkisini eleştirel olarak değerlendirme
3) Çocuk medyasına ilişkin bilimsel literatürü değerlendirme
4) Çocuklara yönelik kanıta dayalı bir medya çıktısının temel ilkelerini derleme
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Project
Prepared by and Date CANSU ORANÇ SEVİNÇLİ , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Seçici güven ve öğrenme
3) Resimli kitaplar ve kurgu
4) Resimli kitaplar ve kurgu
5) Televizyon ve video
6) Mobil uygulamalar
7) Mobil uygulamalar
8) Arasınav
9) Sosyal robotlar
10) Ortaya çıkan araştırmalar: Karma gerçeklik, programlama, sesli asistanlar
11) Ortaya çıkan araştırmalar: Karma gerçeklik, programlama, sesli asistanlar
12) Orta çocukluk ve ergenlik
13) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar
14) Mahremiyet ve aileler
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsThe class does not have a text book. Instead, we will critically read and discuss peer-reviewed journal articles and book chapters. Below are examples of required readings: Barr, R., & Linebarger, D. N. (Eds.). (2017). Media exposure during infancy and early childhood: The effects of content and context on learning and development. Springer International Publishing. Blumberg, F., & Brooks, P. (Eds.) (2017). Cognitive development in digital contexts. Academic Press. Danovitch, J. H. (2019). Growing up with Google: How children's understanding and use of internet‐based devices relates to cognitive development. Human Behavior and Emerging Technologies, 1(2), 81-90. Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Golinkoff, R. M., Gray, J. H., Robb, M. B., & Kaufman, J. (2015). Putting education in “educational” apps: Lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3-34. Orben, A. (2020). The Sisyphean cycle of technology panics. Perspectives on Psychological Science, 15(5), 1143-1157.
Teaching MethodsBefore each class, the instructor will upload the materials online (e.g., readings, lectures, videos, blog posts) to help students to prepare for the upcoming class. Each class will begin with additional information on the subject, an assessment of students’ understanding of the uploaded materials and/or the presentation of the given assignments. Classes will continue with full-class discussions, small group work, and paired activities. Students will be responsible of covering and understanding the uploaded materials. They will be encouraged to question and challenge all the materials and the instructor as well as their classmates during discussions and activities. At the same time, they will be also encouraged to collaborate and assist each other’s learning.
Homework and ProjectsBrief weekly assignments will be assigned to help students to prepare themselves for and maximize their gains from the upcoming class as well as to spark their interest (e.g., preparing research questions to lead the in-class discussions, bringing examples of media from their childhood for “show and tell”). Students will develop and present a final project where they will build the framework of a media product targeting children.
Laboratory WorkNA
Computer UseNA
Other ActivitiesNA
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 10 % 20
Projeler 1 % 35
Ara Sınavlar 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration cansuoranc@gmail.com

Office hours: By appointment (must be made 24 hours prior) Attendance is not mandatory. However, absence will inevitably affect the class contribution and assignment grades. Students must note that it is common courtesy to notify the instructor of an absence. Students must provide a legitimate and documented excuse for missing the midterm exam (e.g., an official doctor’s note). There will be a make-up exam for those who miss the midterm and can provide a documented excuse, which can be in a different format than the original exam (e.g., oral instead of written). It is student’s responsibility to inform the instructor within 2 days after the exam. The make-up test will be administered within a week. Late submissions for assignments and the final project will not be graded. If any part of any assignment or the final project is plagiarized (e.g., copied off of published or unpublished work by someone else, or from a classmate without citation, or if it has excessive similarities to someone else’s work) will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation Students are expected to treat university personnel and each other in a respectful manner at all times, inside and outside of the classroom. Any behavior that is disrespectful to others’ opinions or disruptive to others’ learning will not be tolerated.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 1 98
Ödevler 10 1 1 20
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 25 2 27
Total Workload 157
Total Workload/25 6.3
ECTS 6