Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | PSYC 445 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Clinical Psychology V | ||||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma V | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 182 saat | ||||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Ruh sağlığı alanında farkındalık temelli uygulamaların kuramsal ve bilimsel temellerini değerlendirebilmek; araştırma sorusunun formüle edilmesiyle başlayıp araştırma bulgularının profesyonelce sunulmasıyla son bulan araştırmanın tüm aşamalarını bilmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, farkındalık ve bunun davranışsal sağlık üzerindeki etkilerine odaklanan klinik psikoloji okumaları ve araştırmaları konusunda ileri düzey bir ders olarak tasarlanmıştır. Öğrencilere Batı çerçevesi ve farkındalığın bilimsel çalışması, özellikle de farkındalığın stres tepkisini ve psikolojik sağlığı etkilediği nörobiyolojik, davranışsal ve bilişsel mekanizmalar ile ilgili olarak tanıtılacaktır. Öğrencilerin ilgi duydukları bir konuda araştırma yapmaları beklenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bir araştırma sorusunu formüle etmek 2) Bir araştırma tasarlamak 3) Veri toplamak, analiz etmek ve değerlendirmek 4) Ampirik bulguları yazılı ve poster olarak sunmak 5) Farkındalık kavramı ve uygulaması ve farkındalığın davranışsal/psikolojik sağlık üzerindeki etkileri konusunda bilgi göstermek 6) Farkındalık temelli uygulamaların etkilerinin altında yatan nörobiyolojik, davranışsal ve bilişsel mekanizmaların anlaşılmasını geliştirmek 7) Farkındalık temelli uygulamaların etkinliğiyle ilgili deneysel bulgular hakkında kendinizi güncel tutmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Ödev,Laboratuvar |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Sınav,Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | H | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Ödev,Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NAZ ŞANSAL |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Farkındalık (Mindfulness) nedir? |
3) | Mindfulness Temelli ve Bilinçli Uygulamalar Nelerdir? |
4) | Mindfulness'ın Ruh Sağlığı ve Stres Üzerindeki Etkileri |
5) | Araştırma Önerileri için Öğrenci Sunumları |
6) | Mindfulness: Mekanizmalara Genel Bakış |
7) | Mekanizmalar: Dikkat Düzenleme |
8) | Mekanizmalar: Duygu Düzenleme, Başa Çıkma ve Stres |
9) | Mekanizmalar: Bireyle İlgili Süreçler ve Perspektif |
10) | Mekanizmalar: Beden Farkındalığı, Üstbilişsel Farkındalık |
11) | (Öz) Şefkat ve Psikopatoloji |
12) | Çocuklarda Mindfulness |
13) | Poster Sunumları |
14) | Poster Sunumları |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | "Gerekli" araştırma ve inceleme makalesi ödevleri (haftada en fazla iki makale) MEF kütüphanesi ve Blackboard aracılığıyla sağlanacaktır. Ayrıca, araştırma ilgi alanlarınızla ilgili okumaları bulmanıza ve kendi araştırma gündeminize rehberlik etmenize yardımcı olmak için "önerilen" okumalar için referanslar da sağlanacaktır. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, Psikoloji Bölümü son sınıf öğrencilerinin seviyesine uygun şekilde tasarlanmış ters formatta işlenir. Öğrencilere her haftaki dersin konularıyla ilgili araştırma makaleleri atanacak ve bunları sınıf arkadaşlarına sunmaları beklenecektir. Ders süresince öğrenciler temel kavramlar, teorik arka plan ve araştırma metodolojisi konusundaki anlayışları açısından değerlendirilir. Her hafta öğrencilere sınıfta ve sınıf dışında kendi araştırmalarını yürütmeleriyle ilgili bir görev verilecektir. Bu ardışık görevler, literatür taraması, araştırma metodolojisi, veri toplama, veri analizi ve araştırma raporu yazımı gibi alanlarda araştırma becerilerinin geliştirilmesini kolaylaştıracaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katkıda bulunmaları ve ders sırasında ve dersler arasında araştırma yürütme konusunda birbirleriyle iş birliği yapmaları beklenmektedir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden veri toplamaları, bunları SPSS'de kodlamaları ve analiz etmeleri ve bu analizlere dayalı olarak APA formatında deneysel bir makale yazmaları istenecektir. Öğrenciler ayrıca yüksek etkili psikoloji dergilerinde yayınlanan atanan gerekli araştırma veya derleme makalesini sunacaklardır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler, sırasıyla literatür taraması ve veri analizleri için dijital kütüphane kaynaklarına ve SPSS olanaklarına erişmek amacıyla laboratuvarı kullanacaklardır. | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla SPSS ile çalışacaklardır. | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerin her haftanın dersinden önce o haftanın makalelerini okumaları ve bu okumalara dayalı sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılmaları gerekecektir. | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğretim üyesinin e-posta adresi: cankayab@mef.edu.tr Öğrenciler bir dersi kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret göstermelidir. Kaçırılan derslerde yapılan ödevler için telafi yapılmayacaktır. Öğrenciler sorularını sınıfta ve mesai saatlerinde tartışmaya teşvik edilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. Sınavlarda kopya çekme, intihal ve kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Sunum / Seminer | 3 | 20 | 15 | 105 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 15 | 35 | |||
Toplam İş Yükü | 182 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.3 | ||||||
AKTS | 7.5 |