PSYC 464 Readings and Research in Developmental Psychology IVMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 464
Course Title in English Readings and Research in Developmental Psychology IV
Course Title in Turkish Gelişim Psikolojisinde Okuma ve Araştırma IV
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Basic research skills in Psychology.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective All students: - will be given seminars by the instructor - will be reading, analyzing, and reviewing literature regularly, and writing a short reaction paper about the essence of the assigned materials on that week - will be leading a discussion that includes summarizing the assigned materials in addition to coming up with questions based on critical thinking that can pave the way for class discussion on that topic - will be invited to practice role-play sessions regarding how developmental research is conducted - will be collecting data through home visits (by combining both qualitative and quantitative measures) which is one of the main processes in the field of autobiographical memory research that will be presented in this class. - will be writing up their research proposal as if they were a graduate student, writing their thesis proposal and presenting that in front of a hypothetical committee
Course Description The purpose of this course is to give a comprehensive understanding of basic concepts and theories about autobiographical memory development. Students will be provided with a detailed framework of autobiographical memory both in research and in practice from an angle of developmental psychology, and also an opportunity for applying what they have been learning through the semester by collecting the data based on home visits, coding the qualitative data alongside by collecting quantitative data and writing up their research proposal. Within the scope of this flow, mixed teaching methods will be used during lectures.
Course Description in Turkish Bu dersin amacı, otobiyografik bellek gelişimine ilişkin temel kavramlar ve teoriler hakkında kapsamlı bilgi sağlamaktır. Öğrencilere, gelişim psikolojisi açısından hem araştırmada hem de uygulamada otobiyografik belleğin ayrıntılı bir çerçevesi sağlanacak ve ayrıca, ev ziyaretlerine dayalı verileri toplayarak, nitel verileri kodlayarak ve nicel verileri toplayarak ve araştırma tekliflerini yazarak dönem boyunca öğrendiklerini uygulama fırsatı verilecektir. Bu akış kapsamında, dersler sırasında karma öğretim yöntemleri kullanılacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Gelişimsel araştırmanın temel ilkelerini öğrenmek
2) Otobiyografik bellek ile ilgili bilgi edinmek
3) Otobiyografik bellek ile ilgili nitel ve nicel veri toplama
4) Kuramsal ve uygulamalı bilgiyi entegre etme
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam,Participation,Presentation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Exam,Participation,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Presentation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Select,Participation
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Participation,Presentation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Select,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Participation,Presentation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Select,Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Select,Participation,Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Select,Exam,Presentation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Presentation,Project
Prepared by and Date , October 2024
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş ve Tanışma Ders izlencesi ve sorular
2) Otobiyografik belleğin temel kavramları
3) Otobiyografik bellek, kişisel gelişim ve anlatım yöntemleri
4) Temel kavramlar, kişisel gelişim ve anlatım yöntemleri
5) Çağlar boyunca otobiyografik bellek gelişimi
6) Otobiyografik bellek ve cinsiyet
7) Otobiyografik bellek ve kültür
8) Otobiyografik bellek ve travma
9) Otobiyografik bellek ve aile hatıraları
10) Otobiyografik bellek ve dil
11) Otobiyografik bellek ve duygusal gelişim
12) Ders saatinde kodlama eğitimi
13) Sunumlar, geribildirimler, happy hour
14) Sunumlar, geribildirimler, happy hour
Required/Recommended ReadingsFivush, R. (2019). Family narratives and the development of an autobiographical self: Social and cultural perspectives on autobiographical memory. Routledge/Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780429029158 Gülgöz, S. & Şahin-Acar, B. (2020), Autobiographical memory development: Theoretical and methodological approaches. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429022791
Teaching MethodsMixed teaching methods will be used during lectures, which means that all students: - will be given seminars by the instructor - will be reading, analyzing, and reviewing literature regularly, and writing a short reaction paper about the essence of the assigned materials on that week - will be leading a discussion that includes summarizing the assigned materials in addition to coming up with questions based on critical thinking that can pave the way for class discussion on that topic - will be invited to practice role-play sessions regarding how developmental research is conducted - will be collecting data through home visits (by combining both qualitative and quantitative measures) which is one of the main processes in the field of autobiographical memory research that will be presented in this class. - will be writing up their research proposal as if they were a graduate student, writing their thesis proposal and presenting that in front of a hypothetical committee
Homework and ProjectsReaction paper, data collection, research proposal
Laboratory Work
Computer UseMS Office, SPSS
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Uygulama 1 % 15
Arazi Çalışması 4 % 30
Ödev 5 % 10
Sunum 1 % 10
Rapor Teslimi 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 3 112
Uygulama 1 15 3 18
Arazi Çalışması 4 2 2 16
Sunum / Seminer 1 5 1 6
Ödevler 5 5 1 30
Rapor Teslimi 1 5 1 6
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5