POLS 442 Humanitarian Intervention and the Responsibility to Protect MEF ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu POLS 442
Ders Adı İngilizce Humanitarian Intervention and the Responsibility to Protect
Ders Adı Türkçe İnsancıl Müdahale ve Koruma Sorumluluğu
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 2
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 130 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Vaka çalışmaları yoluyla insani müdahale ve Koruma Sorumluluğu konusunda analitik bir anlayış kazanmak.
Ders Açıklaması Insancıl Müdahale ve Koruma Sorumlulugu dersi, öğrencilere, öncelikle, kitlesel suçların önlenmesi ve durdurulması bağlamında ele alınan insancıl müdahale kavramının felsefi altyapısını sunmayı hedeflemektedir. Teorik düşünce yakın tarihten ve günümüzden seçilen vaka analizleriyle güçlendirilir. Öğrencilerin, insancıl müdahale ve Koruma Sorumluluğu konularında söylemler ve uluslararası ilişkiler gündemindeki pratik yansımaları arasındaki ikilemleri analiz ederken, hem akademik hem siyasi tartışmaların da içeriğini kavramaları amaçlanır. Bu dersle, insancıl müdahalenin, kavramsal ve eylemsel anlayışının ötesinde, kavramın kurumsallaşma ve hayata geçirilmesinde kullanılan karar verme prosedürleri ile uluslararası toplumun farklı düzeydeki aktörlerinin rolleri analiz edilir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İnsani müdahalenin kavramsal çerçevesini ve Koruma Sorumluluğunu (R2P) kavrayabilecektir;
2) İnsani müdahale ve R2P ile ilgili tarihsel ve güncel vakaları analiz edebilecek;
3) hem insani müdahalenin hem de R2P'nin tam olarak uygulanmasını engelleyen ikilemlerini tartışacak;
4) İnsani müdahale ve R2P tartışmalarının içeriğini anlamak için farklı düzeylerdeki uluslararası aktörlerin rolünü analiz edebilecektir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi.
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği.
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği.
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği.
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği.
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği.
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. N
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. H Sınav
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. H Ödev
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. H Sunum
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. H Derse Katılım
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. S Ödev
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. H Derse Katılım
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. S Derse Katılım
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. H Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. S Derse Katılım
Hazırlayan ve Tarih AYŞEGÜL KİBAROĞLU , October 2024
Ders Koordinatörü AYŞEGÜL KİBAROĞLU
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler)

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) İnsani müdahalenin temel kavramlarına giriş
2) İnsani müdahale etiği: Teorik ve pratik tartışmalar
3) Haklı Savaş geleneği: Haklı savaşın felsefi arka planı
4) Haklı Savaş geleneği: Haklı savaşın felsefi arka planı
5) İnsani müdahalenin temel kavramlarına giriş
6) İnsani müdahale: İnsani müdahale ikilemi
7) İnsani müdahale: Somali ve Ruanda vakalarının analizi
8) İnsani müdahale: Bosna ve Kosova vakalarının analizi
9) Koruma Sorumluluğu: R2P'nin içeriği
10) Koruma Sorumluluğu: R2P İkilemi
11) Koruma Sorumluluğu: Libya ve Suriye vakalarının analizi
12) R2P ile Uluslararası Ceza Mahkemesi arasındaki bağlantı
13) R2P ile Kadınlar, Barış ve Güvenlik Gündemi Arasındaki Karşılıklılık
14) R2P tartışmalarının güncel bir örneği olarak Myanmar'ın analizi
15) Final Sınavları Haftası
16) Final Sınavları Haftası
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarAlex J. Bellamy, The Responsibility to Protect: A Defense, Oxford, Oxford University Press, 2015. Don E. Scheid, The Ethics of Humanitarian Intervention, Cambridge, Cambridge University Press, 2014. Kurt Mills and David Jason Karp (eds.), Human Rights Protection in Global Politics: Responsibilities and Non-State Actors, New York, Palgrave Macmillan, 2015. Nicholas J. Wheeler, Saving Strangers: Humanitarian Intervention in International Society, New York: Oxford University Press, 2000. Global Centre for the Responsibility to Protect: https://www.globalr2p.org/ European Centre for the Responsibility to Protect: https://ecr2p.leeds.ac.uk/ Human Rights Watch: https://www.hrw.org/ The United Nations: https://www.un.org/en/ Jamie Gaskarth, “Virtues in International Society”, European Journal of International Relations, 18(3), 2011, ss. 431-453. Jean Bethke Elshtain, “Just War and Humanitarian Intervention”, Proceedings of the Annual Meeting (American Society of International Law), Vol. 95 (April 4-7, 2001), 1-21. Ting Chun Ngai, “Was Iraq War a “Just War” or Just a War? An Analysis from the Perspectives of Just War Theory”, Open Journal of Political Science, 2019, 9, 373-382. Mohammed Ayoob, “Humanitarian Intervention and State Sovereignty”, The International Journal of Human Rights, Vol.6, No.1, (Spring 2002), pp. 81-102. Mona Fixdal and Dan Smith, “Humanitarian Intervention and Just War”, Mershon International Studies Review, Vol. 42, No. 2, (November 1998), pp. 283-312. Martha Finnemore, “Paradoxes in Humanitarian Intervention”, prepared for the Symposium on Norms and Ethics of Humanitarian Intervention at the Center for Global Peace and Conflict Studies, the University of California at Irvine, April 14, 2000 and revised September 2000, pp. 1-25. Alan J. Kuperman, “The Other Lesson of Rwanda: Mediators Sometimes Do More Damage than Good”, SAIS Review, 16/1, 1996, pp. 221-240. Ioan Lewis and James Mayall, “Somalia”, The New Interventionism, 1991-1994, James Mayall (ed), Cambridge, Cambridge University Press, 1996, pp. 94-127. United Nations Security Council, Resolution 733 (1992), S/23445, Statut of the International Tribunal for Rwanda, Resolution 955 of the Security Council, S/RES/955 (1994) Human Rights Watch “The Fall of Srebrenica and the Failure of UN Peacekeeping: Bosnia-Herzegovina”, Human Rights Watch, Vol. 7, No. 13, October 1995, 1-16. Christopher Greenwood, “Humanitarian Intervention: The Case of Kosovo”, Finnish Yearbook of International Law, Vol. X, 1999, 141-175. UN Security Council Resolution, S/PV.3082, 30 May 1992. Procès-Verbal 3988 of UN Security Council, 24 March 1999. Alex J. Bellamy, “The Three Pillars of the Responsibility to Protect”, Pensamionto Propio, 41, 2015, 35-64. Jennifer Welsh, “Norm Contestation and the Responsibility to Protect”, Global Responsibility to Protect (5), 2013, 365-396. Aidan Hehir, “Introduction: Libya and the Responsibility to Protect”, Libya, the Responsibility to Protect and the Future of Humanitarian Intervention, Aidan Hehir and Robert Murray (ed), London, Palgrave Macmillan, 2013, 1-14. Gareth Evans, “The Responsibility to Protect After Libya and Syria”, Adress by Professor the Hon Gareth Evans AC QC, Co-Chair, Global Centre for the Responsibility to Protect, to Annual Castan Centre for Human Rights Law Conference, Melbourn, 20 July 2010. Kristen Ainley, “The Responsibility to Protect and the International Criminal Court: Counteracting the Crisis”, International Affairs, 91:1, 2015, 37-54. Global Centre for the Responsibility to Protect, “Summary of the UN Secretary General’s 2020 Report on R2P, Prioritizing prevention and strengthening response: Women and the Responsibility to Protect”, 6 August 2020, https://www.globalr2p.org/publications/summary-of-the-un-secretary-generals-report-on-r2p-prioritizing-prevention-and-strengthening-response-women-and-the-responsibility-to-protect/ Martin Mennecke and Ellen E. Stensrud, “The Failure of the International Community to Apply R2P and Atrocity Prevention in Myanmar”, Global Responsibility to Protect, 13, (2-3), 2021, 111-130.
Öğretme TeknikleriÖğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katkıda bulunmaları beklentisiyle ders anlatımı. Haftalık sınav, öğrencileri dinlemeye ve sınıftaki tartışmaya katılmaya teşvik edecek ve örnek olay incelemesi kağıtlarını nasıl geliştirmeleri gerektiğini bulmalarına yardımcı olacaktır.
Ödev ve Projeler1 vaka çalışması araştırma makalesi, haftalık grup sunumu ve haftalık anket gönderimi
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 14 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi turan.aslihan@gmail.com
0212 395 36 00
Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece geç sunum ve telafi sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliğine tabidir.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 1 10 10 20
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü/25 5.2
AKTS 5