Özel Hukuk (DR) | |||||
Doktora | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF: 8. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | HUK 629 | ||||
Ders Adı İngilizce | Minority Rights in Joint Stock Companies | ||||
Ders Adı Türkçe | Anonim Ortaklıklarda Azınlık Hakları | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | ||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | - | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Doktora Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Anonim ortaklıkta azınlık haklarının çerçevesini ve ilgili yargı kararlarını öğrenmek | ||||
Ders Açıklaması | Derste özellikle Yargıtay kararları ışığında, azınlık hakkının tanımı ve Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen azınlık haklarının nelerden ibaret olduğu ve bunların kullanım şartları incelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Anonim ortaklıklarda azınlık haklarının tanınmış olmasının amacını bilir. 2) Türk Ticaret Kanununda hangi azınlık haklarının düzenlendiğini bilir. 3) Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenmiş olan her bir azınlık hakkının kullanım şartlarını bilir. 4) Yargıtay’ın her bir azınlık hakkına ilişkin içtihadını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | ||||
2) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | ||||
3) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||
4) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | ||||
5) Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | ||||
6) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | ||||
7) En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | ||||
8) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||
9) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | ||||
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | ||||
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | ||||
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
2) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
3) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
4) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
5) | Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
6) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
7) | En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | H | Ödev |
8) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
9) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | H | Ödev,Sunum |
10) | 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | N | |
11) | 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | N | |
12) | 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
13) | 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | S | Sınav,Ödev,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | , February 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. FÜSUN NOMER ERTAN |
Hafta | Konu |
1) | Anonim ortaklıkta azınlık hakkı kavramının tanıtılması |
2) | Azınlık haklarının türlerinin tespiti |
3) | TTK m.559’da düzenlenmiş olan ibranın engellenmesine ilişkin azınlık hakkı |
4) | TTK m.438 vd’nda düzenlenmiş olan özel denetçi talebine ilişkin azınlık hakkı |
5) | TTK m.411/412’de düzenlenmiş olan genel kurulun toplantıya davet edilmesine ilişkin azınlık hakkı, |
6) | TTK m.411/412’de düzenlenmiş olan genel kurulun gündemine madde ekletme hakkı |
7) | TTK m.420’de düzenlenmiş olan bilanço görüşmelerinin ertelenmesini talep hakkına ilişkin azınlık hakkı |
8) | TTK m.399/4-5’de düzenlenmiş olan mahkemeden denetçi atanmasını talep hakkı |
9) | TTK m.486/3’de düzenlenmiş olan nama yazılı pay senetlerinin bastırılmasını talep hakkı Vize |
10) | TK m.531’de düzenlenmiş olan mahkemeden anonim ortaklığın haklı sebeplerle feshini talep etme hakkı |
11) | TTK m.531’e ilişkin Yargıtay kararlarının değerlendirilmesi |
12) | Halka açık anonim ortaklıklarda azınlık haklarının görünümü |
13) | Azınlığın Bakanlık Temsilcisi görevlendirilmesine ilişkin talep hakkı |
14) | Yargıtay’ın azınlık haklarına ilişkin içtihatlarının değerlendirilmesi |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | İsteğe bağlı kitaplar: Anonim Şirketlerde Bireysel Ve Azınlık Pay Sahibi Hakları; Editör: Prof. Dr. Erol Ulusoy, 2. Bası, Ankara 2016. Hasan Pulaşlı, Şirketler Hukuku Genel Esaslar, 7. Bası, Ankara 2021. Rıza Ayhan/Hayrettin Çağlar/Mehmet Özdamar, Şirketler Hukuku Genel Esaslar, 3. Bası, Akara 2021. Ünal Tekinalp, Sermaye Ortaklıklarının Yeni Hukuku, 5. Bası, İstanbul 2020 Şaban Kayıhan, Şirketler Hukuku, 4. Bası, Ankara 2020. Tekin Memiş/Bahar Şimşek, “Azlığın Finansal Tabloların Müzakeresini Erteleme Hakkı Üzerine Değerlendirmeler”, Prof. Dr. Sabih Arkan’a Armağan, İstanbul, On İki Levha, 2019, s. 787-822. Alperen Sefa Çakırbay, “Finansal Tabloların Müzakeresinin Ertelenmesi”, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 9, S. 17, 2019, s. 417-438. Seda Akipek, “6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Uyarınca Azlığın Finansal Tabloların Müzakeresini Erteleme Hakkı”, Akademik Yaşamının 55. Yılı Onuruna Rona Aybay’a Armağan C. 1, Legal Hukuk Dergisi, Özel Sayı, Aralık 2014, s. 283-315. Tolga Ayoğlu, “Anonim Ortaklıkların Haklı Nedenle Feshine İlişkin Davalarda Dava İkame Edildikten Sonra Şirket Bünyesinde Çıkan Bazı Önemli Gelişmelerin Dava Sürecine Etkileri” GÜHFD, 2017,ss. 97-155. Ersin Çamoğlu, “Anonim Ortaklığın Feshinde Takdir Yetkisi”, BATIDER, C. XXXI, Sayı 1, 2015, ss. 5-19. Nuri Erdem, Anonim Ortaklığın Haklı Sebeple Feshi, 2.Bası, İstanbul, Vedat Kitapçılık, 2019. N. Füsun Nomer Ertan, “Yargıtay Kararları Işığında Haklı Sebeple Fesih”, Yürürlüğünün 5. Yılında ve Yargıtay Kararları Işığında Türk Ticaret Kanunu Sempozyumu, İstanbul, On İki Levha Yayıncılık, 2017, ss. 97-114. N. Füsun Nomer Ertan, “Anonim Ortaklığın Haklı Sebeple Feshi Davası, TTK m. 531 Üzerine Düşünceler”, İÜHFM, C.LXXIII, Sayı 1, 2015, ss.421-440. Ayşe Şahin, Anonim Ortaklığın Haklı Sebeple Feshi, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2013. Ünal Tekinalp, “Anonim Ortaklığın Haklı Sebeplerle Feshi Davasının Bazı Usuli Sorunları” ,Ersin Çamoğlu’na Armağan, İstanbul, Vedat Kitapçılık, 2013, ss. 211-222. Savaş Bozbel, “Yeni Türk Ticaret Kanunu’na Göre Azınlığın Bilanço Görüşmelerini Erteletmesi (Yeni TTK m. 420)”, Prof. Dr. Mustafa Dural’a Armağan, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2013, ss. 347-355. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğretim üyesinin yönlendirmesi ve ders ile ilgili gerekli izahatı ve bilgilendirmesi sonrasında, öğrencilerin derse katılımı sağlanır. Öğrencilerin hazırladığı seminer ödevleri ve yaptıkları sunumlar çerçevesinde ders işlenir. Yargıtay kararları öğrenciler tarafından derse getirilir ve üzerinde tartışılır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ertanf@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Uygulama | 7 | 0 | 3 | 1 | 28 | ||
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 | ||||
Ödevler | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Final | 1 | 16 | 3 | 19 | |||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |