Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PCG 333 | ||||
Ders Adı İngilizce | Introduction to Health Psychology | ||||
Ders Adı Türkçe | Introduction to Health Psychology | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 120 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Yeni ortaya çıkan sağlık psikolojisi alanı, sağlık psikolojisinin sağlık hizmetinin çeşitli alanlarında uygulanması ve sağlık psikoloğunun sağlık ve ruh sağlığı alanındaki rolü hakkında pratik bir anlayış kazanmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerine sağlık psikolojisinin, genel tıp ve ruh sağlığı alanında uygulanmasını incelemeyi amaçlamaktadır. Sağlık psikolojisinin K12 sistemindeki yeri ve uygulanışı da ders dahilinde ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bir sağlık psikoloğunun bireylerin yaşam boyu sağlıklı yaşamlarını geliştirmedeki önleyici rolünü anlamak 2) Tıbbi ve biyo-sosyokültürel modeller gibi sağlık davranışı teorilerini açıklamak ve bunları farklı sosyoekonomik kökenden gelen K12 nüfusuna uygulamak 3) Hastalık yönetiminde stresin ve başa çıkma tarzının rolünü anlamak 4) Kronik hastalıkları olan hastaları biyo-psiko-sosyal açıdan vaka çalışmaları ile analiz etmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | ||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | ||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | ||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | ||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | ||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | ||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | ||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | ||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | ||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | ||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | ||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | H | Sınav |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | H | Proje |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | S | Sınav |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | H | Proje |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | N | |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | S | Sınav |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | Proje |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | S | Ödev |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | S | Ödev |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | S | Sınav |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | H | Sınav |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | S | Proje |
Hazırlayan ve Tarih | SERVET ALTAN , February 2024 |
Ders Koordinatörü | SERVET ALTAN |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NAZLI MEREY |
Hafta | Konu |
1) | Sağlık Psikolojisine Giriş: Zihin-Beden İlişkisi, Biyo-psiko-sosyal Model, Farklı Ortamlarda Sağlık Psikologlarının Rolleri |
1) | |
2) | Sağlık Davranışı Teorileri: Sağlık İnanç Modeli, Sosyal Bilişsel Teori, Nüksetmeyi Önleme Modeli, Kendini Belirleme Teorisi, Duygulanım ve Biyolojik Arzu Modeli Üzerine Araştırma, Sosyo-ekolojik Model |
3) | Sağlığı Geliştirme-Sağlığı Ödün Veren Davranışlar-Sağlık Alışkanlıklarını Değiştirme |
4) | Stres ve Başa Çıkma 1: Stres nedir? Stres Çalışmalarına Teorik Katkılar; Stres Kaynakları; Sağlık-Hastalık ve Stres |
5) | Stres ve Hastalıkla Başa Çıkma: Başa çıkma ve kişilik, baş etme kaynakları, baş etme tarzları, başa çıkma sonuçları Sosyal destek Başa çıkma müdahaleleri |
6) | Tıbbi Ortamlarda Klinik Sağlık Psikolojisi Tedavi ortamındaki hasta Hasta-Doktor Sağlayıcı |
7) | Kronik Hastalıkların Yönetimi: Kronik Hastalıklara Giriş: Yaşam Kalitesi, Kronik Hastalıklara Duygusal Tepkiler, Kronik Hastalıklarla Başa Çıkma; Kronik Hastalıklarda Psiko-sosyal Müdahaleler |
8) | Psiko-İmmünoloji Psiko-immünolojiye Giriş; Özel Konular: Koroner Kalp Hastalığı, Diyabet, AIDS |
9) | Psiko-onkoloji 1: Psiko-onkolojiye Giriş Kanser Hastalarında Kanser Yolculuğu ve Psikopatoloji Kanser Hastalarında Değerlendirme ve Tarama |
10) | Psikoonkoloji II Onkoloji Ortamında Psiko-sosyal Girişimler Aile ve Kanser, bakıcının rolü Kültür ve Kanser Onkoloji personelinde merhamet yorgunluğu-vekaleten travma-tükenmişlik |
11) | Çocuklar ve Kronik Hastalıklar (Konuk Konuşmacı) |
12) | Ağrı ve Rahatsızlığın Yönetimi |
13) | İlerleyen ve Ölümcül Hastalığın Psikolojik Yönleri Yaşam Boyu Ölüm, Önleyici Keder ve Ölüme Uyum Aşamaları Hastalığın İlerlemesinde Psikolojik Sorunlar |
14) | Sağlık Psikolojisi: Geleceğe Yönelik Zorluklar |
15) | Final Sınavı Haftası |
16) | Final Sınavı Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Taylor, S. E. (2018). Health Psychology (10th edition). New York: McGraw Hill | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters yüz öğrenme. Yapılandırmacı. Öğrenci merkezli. Faaliyet tabanlı. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Proje ödevi Sunum Yansıma günlükleri Vaka Analizi | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acarmel@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 4 | 1 | 6 | 2 | 36 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 120 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.8 | ||||||
AKTS | 5 |