HUK 683 Anayasa Hukukunun Güncel SorunlarıMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku DoktoraÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Kamu Hukuku Doktora
Doktora Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu HUK 683
Ders Adı İngilizce Current Issues of Constitutional Law
Ders Adı Türkçe Anayasa Hukukunun Güncel Sorunları
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca doktora öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Dinamik bir alan olan Anayasa Hukukuna ilişkin güncel sorunları anlamak, tartışmak ve çözüm önerileri geliştirmek
Ders Açıklaması Çok sayıda değişikliğin yapıldığı 1982 Anayasası özellikle 2017 Anayasa değişikliği sonrasında yeni bir hükümet sistemi benimsemiş ve bu sistem yasama-yürütme ilişkilerini önemli ölçüde değiştirmiştir. Ders kapsamında şu başlıklar ele alınacaktır: Yeni hükümet sisteminin özellikleri ve sorunları, cumhurbaşkanlığı kararnamesine ilişkin tartışmalar, olağanüstü hâl rejimi, 2016 Anayasa değişikliği sonrası yasama dokunulmazlığına ilişkin çıkan tartışmalar, hak ve özgürlükler alanındaki teori ve uygulama sorunları, Anayasa yargısına ilişkin sorunlar.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Anayasa Hukukunun güncel sorunlarını anlar ve tartışır.
2) Yeni hükümet sistemini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve sorunları tespit eder.
3) Yasama dokunulmazlığı, olağanüstü haller, hak ve özgürlükler, anayasa yargısı alanlarındaki teori ve uygulama kaynakları sorunları kavrar ve yorumlar.
4) Anayasa Hukukun güncel sorunlarına ilişkin çözüm önerileri geliştirir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır.
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder.
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir.
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur.
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur.
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur.
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. H Ödev,Sunum
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. H Ödev,Sunum
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. H Ödev,Sunum
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. S Ödev,Sunum
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. S Ödev,Sunum
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. S Ödev,Sunum
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. S Ödev,Sunum
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. S Ödev,Sunum
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. S Ödev,Sunum
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. N
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. S Ödev,Sunum
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. N
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. N
Hazırlayan ve Tarih EMİNE KARACAOĞLU , January 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. SÜHEYL BATUM

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) 1982 Anayasası dönemi hükümet sistemi tartışmaları
2) 2017 Anayasa Değişikliği ile kabul edilen hükümet sisteminin temel özellikleri ve başkanlık sistemi olarak sınıflandırılması sorunu
3) Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri: kapsamı, kurallar kademelenmesi sorunu, kanun ilişkisi, denetimi
4) Olağanüstü hâl rejimi ve uygulanmasına ilişkin tartışmalar ve Anayasa Mahkemesinin yaklaşımı
5) Olağanüstü hâl kararnamelerine Anayasa Mahkemesinin yaklaşımı
6) 2017 Anayasa değişikliği sonrası yasama-yürütme dengesi
7) 2016 Anayasa değişikliği sonrası yasama dokunulmazlıklarına ilişkin tartışmalar
8) Hak ve özgürlükler rejiminde güvence ölçütlerinin etkisizleşmesi sorunu
9) 2017 değişikliklerinin seçim hukukuna etkisi, seçim ittifakları
10) Anayasa Mahkemesine yönelik tartışmalar
11) Anayasa değişikliği tartışmaları
12) Sunum
13) Sunum
13) Sunum
14) Sunum
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarMehmet Turhan, Hükümet Sistemleri ve 1982 Anayasası, DÜHF Yay., Diyarbakır 1989. Nur Uluşahin, Anayasal Bir Tercih Olarak Başkanlık Sistemi, Yetkin Yay., Ankara 1999 Arend Lijphart, Çağdaş Demokrasiler, (Çeviren Ergun Özbudun - Ersin Onulduran), Yetkin Yayınları, Ankara 1996 İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yay., İstanbul, (son baskı) Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yay., Ankara, (son baskı) Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yay., Bursa, (son baskı) Bülent Tanör-Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yay., İstanbul, (son baskı) Abdurrahman Eren, Anayasa Hukuku Dersleri, Seçkin Yay. Ankara, (son baskı) Taylan Barın, Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Hukuki Rejimi ve Anayasallık Denetimi, On İki Levha Yay., İstanbul (son baskı) Ders kapsamında ayrıca haftalık verilecek makaleler ve kararlar
Öğretme TeknikleriDers anlatımı, karar incelemeleri ve tartışma
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Sunum 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karacaoglue@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 3 3 2 112
Sunum / Seminer 1 30 2 2 34
Ödevler 1 42 42
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5