Elektrik Elektronik Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | IR 331 | ||||
Ders Adı İngilizce | Strategic Decision Making | ||||
Ders Adı Türkçe | Stratejik Karar Verme | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 133 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Stratejik düşünmeyi ve karar vermeyi öğretmek | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, tüm disiplinlerden lisans öğrencilerine, birbirine bağımlı ve belirsiz bir uluslararası güvenlik ortamında strateji, stratejik düşünme ve stratejik karar verme kavramlarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencilere, ilk olarak, belirlenen kitap bölümleri ve dergi makaleleri aracılığıyla stratejik düşünme ve karar vermenin teorik temelleri öğretilecektir. Daha sonra öğrenciler, krizlerde yer alan birinci elden gözlemciler tarafından sunulacak vaka çalışmaları ile stratejik düşünme ve planlama, stratejik karar verme süreçleri ve zorlu kriz zamanlarında liderliğin önemi konusundaki anlayışlarını geliştirmeleri sağlanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Stratejinin ve stratejik düşünmenin temel kavramlarını bilir 2) Stratejik karar verme sürecinin aşamalarını anlar 3) Gerçek dünyada yaşanmış uluslararası krizlerde yer almış kişiler tarafından sunulan vakaları analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | H | Sınav |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Hazırlayan ve Tarih | MUSTAFA KİBAROĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | MUSTAFA KİBAROĞLU |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÇAĞLAR |
Hafta | Konu |
1) | Derse Giriş & Temel Kurallar |
2) | Strateji Nedir? |
3) | Stratejik Düşünmenin Gelişimi |
4) | Stratejik Düşünmenin Gelişimi |
5) | Stratejik Karar Verme Süreci |
6) | Stratejik Karar Verme Süreci |
7) | Ara Sınav |
8) | Vaka Analizi: ABD-SSCB Küba Füze Krizi (1962) |
9) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan Kardak Krizi (1998) |
10) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan S300 Krizi |
11) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan S300 Krizi |
12) | Vaka Analizi: Türkiye-İsrail Mavi Marmara Krizi |
13) | Vaka Analizi: Türkiye-Rusya SU-24 Krizi |
14) | Vaka Analizi: Rusya-Ukrayna Krizi ve Savaşı |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Carl Von Clausewitz, On War, Michael Howard and Peter Paret (eds.), Alfred A. Knopf, New York, 1993. • Peter Paret, Gordon A. Craig, Felix Gilbert, Makers of Modern Strategy from Machiavelli to the Nuclear Age, Princeton University Press, 2010, • Graham Allison and Philip Zelikow, Essence of Decision, Longman, New York, 1999. • Mustafa Kibaroğlu and Ayşegül Kibaroğlu, Global Security Watch – Turkey: A Reference Handbook, Praeger Security International, Greenwood Publishing Group, Westport, Connecticut, 2009. • Instructor’s personal website: www.mustafakibaroglu.com | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz edilmiş yöntem | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Geçer not almak için başarıyla yerine getirilmesi gereken üç koşul vardır: • İlk şart, grup tartışmalarının yanı sıra bazı örnek olay derslerinden sonra ara sıra gerçekleşecek olan ve öğrencilerin genel notunun %25'ini oluşturacak tartışmalara aktif katılımdır; • İkinci gereklilik, genel notun %35'ini oluşturacak olan 7 örnek olay dersinin her birinden sonra Sınavlara girmektir; • Üçüncü şart, ../../.. tarihinde geçici olarak planlanan ve genel notun %40'ını etkileyecek olan Ara Sınava girmektir. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr Rectorate Building Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece mazeret sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliğine tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 10 | 1 | 1 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 3 | 15 | |||
Toplam İş Yükü | 133 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.3 | ||||||
AKTS | 5 |