Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 415 | |||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Social Psychology V | |||||
Ders Adı Türkçe | Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma V | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | |||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Sosyal ve kültürlerarası psikolojinin başlıca alanlarının ileri kuramsal arka planına aşina olmak; psikolojik araştırma pratiğini bütünleştirebilmek ve çok beğenilen psikoloji dergilerinde yayınlanan deneysel makaleleri anlayabilmek, eleştirebilmek ve sunabilmek. Ayrıca, ders öğrencilere kendi kültürlerarası araştırmalarını yürütmede uygulamalı deneyim sağlamayı amaçlamaktadır. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders kültürlerarası araştırma konusuna ilişkin okumalar ve araştırmalar üzerine ileri düzeyde bir derstir. Dersin ana hedefleri, öğrencileri kültürlerarası psikoloji alanındaki araştırma uygulamalarının teorik arka planıyla tanıştırmak ve bunlarla etkileşime geçirmektir. Dersin büyük bir kısmı, kültürlerarası psikoloji alanındaki çağdaş araştırmalarla ilgili bir araştırma sorusunun formüle edilmesini, literatür taraması yapılmasını, test edilebilir hipotezlerin ortaya konulmasını, yöntemlerin açıklığa kavuşturulmasını ve araştırmanın ön kaydının yapılmasını, bir veri seti hazırlanmasını ve oluşturulmasını (mevcut verilerden), veri setinin analiz edilmesini ve bulguların değerlendirilmesini ve ampirik bir formatta yazılmasını içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kültürlerarası psikolojinin teorilerini ve yöntemlerini anlamak 2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek 3) Bilimsel araştırma tasarlamak, hazırlamak ve yürütmek 4) Araştırma bulgularını istatistiksel bir paket programı (örneğin SPSS, Jamovi) aracılığıyla analiz etmek ve değerlendirmek 5) Araştırma bulgularını ampirik bir formatta yazmak 6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Derse Katılım,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Laboratuvar,Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Laboratuvar,Proje |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | ARZU KARAKULAK , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. MUKADDER OKUYAN |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş |
2) | Kültürlerarası teorilere ve güncel araştırma uygulamalarına giriş (çok seviyeli yaklaşımlar) |
3) | Kültürlerarası psikolojide araştırma yürütmenin yol haritası / araştırma gruplarının oluşturulması |
4) | Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması |
5) | Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması |
6) | Araştırma yöntemlerine karar verme (somut değişkenler ve bunların operasyonel hale getirilmesi, örneklemler - dahil etme/dışlama kriterleri; örneklem büyüklüğü - güç analizi) / yöntemlerin yazılması |
7) | Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler |
8) | Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler |
9) | Araştırmanın ön kaydı (hipotezler, yöntemler ve analiz planı) |
10) | Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri) |
11) | Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri) |
12) | Veri analizi/ sonuç yazma |
13) | Veri analizi/ sonuç yazma |
14) | Makale yazımı |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Ders Kitabı: Berry, J.W., Poortinga, Y.H., Breugelmans, S.M., Chasiotis, A., & Sam, D.L.(2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd Edition). UK: Cambridge University Press. Ayrıca, gerekli okuma olarak bir takım bilimsel makale olacaktır. | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen flipped formatta öğretilecektir. Öğrencilerden derse katılmadan önce birkaç materyal hazırlamaları / birkaç görevi tamamlamaları (örneğin, bir araştırma sorusu göndermeleri; bir giriş yazmaları; değişkenlerinin operasyonelleştirilmesi hakkında bir paragraf yazmaları; bir güç analizi yapmaları, tartışma sorularına yanıt vermeleri; ilgili literatürü bulmaları ve bir araştırma konusuyla ilgili literatürü özetlemeleri) istenecektir. Öğrenciler her hafta literatür inceleme becerilerini ve istatistiksel bir paket programında kodlama ve analiz etme becerilerini geliştirmeyi öğreneceklerdir. Öğrencilerin hazırlık materyallerinde ustalaşmak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenir. Ayrıca sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmesine yardımcı olmaları beklenir. Eğitmen olarak her ders için yüksek kaliteli materyaller hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum. Bu ders son sınıf Psikoloji öğrencilerine yöneliktir. | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerin hem ders oturumlarından önce (yani ders öncesi görevler) hem de ders saatleri sırasında tamamlamaları gereken sürekli görevler olacaktır. Ayrıca, öğrencilerden 2-3 kişilik gruplar halinde birbirinin üzerine inşa edilen iki projeyi tamamlamaları istenecektir: İlk olarak, öğrencilerden ders sırasında araştırma fikirlerini içeren bir teklif sunumu hazırlamaları istenecektir; önceden var olan verilere dayalı çağdaş kültürlerarası araştırma yürütmenin tüm adımlarını tamamlamaları istenecektir. İkinci olarak, yarıyıl sonunda, öğrencilerin bu analizlere dayalı kısa bir ampirik makaleyi APA formatında sunmaları beklenmektedir. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla bir istatistik paket programı kullanacaklardır. | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla bir istatistik paket programıyla çalışacaklardır. | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her dersin konusuna, o haftanın ders saatinden önce hazırlanmaları istenecektir. | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karakulaka@mef.edu.tr Öğretim üyesinin e-posta adresi: karakulaka@mef.edu.tr Bu derse katılım zorunludur. Geç veya hazırlıksız gelen öğrenciler o dersten men edilecek ve bu durum sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Geçerli bir mazereti olmadan 4'ten fazla dersi kaçıran öğrenciler dersten geçemeyecektir. Öğrenciler, planlanan bir etkinliği (teklif sunumu) kaçırmak için geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. İntihal ve sınavlarda kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0.5 | 2 | 3 | 77 | ||
Laboratuvar | 14 | 0.5 | 1 | 1 | 35 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Proje | 1 | 15 | 4 | 19 | |||
Ödevler | 2 | 10 | 6 | 32 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |