Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ECON 446 | ||||
Ders Adı İngilizce | Causal Data Science | ||||
Ders Adı Türkçe | Nedensel Veri Bilimi | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
MATH 126 - Statistics for Social Sciences | MATH 204 - Probability and Statistics for Social Sciences II | MATH 224 - Probability and Statistics for Engineering | MATH 228 - Probability and Statistics for Engineering II |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Istatistik ve formel olmayan mantık | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Nedensel dil ve nedensel muhakemeyi anlamak ve bu araç-gereci gerçek sorunlara uygulamak | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders katılımcılara neden-sonuç ilişkisini, nedensel muhakemenin doğuşunu, temellerini, ve araçlarını anlatmayı amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Nedensel dili, nedensel akıl yürütmeyi ve geleneksel istatistiksel yaklaşımlar ile karşıolgusal arasındaki ayrımı anlamak 2) Nedensellik kavramlarını olası ekonomik, hukuki ve tıbbi uygulamalarla ilişkilendirmek 3) Kritik neden-sonuç sorularını anlamak için nedensel çerçeveyi kullanmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | H | Sınav |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | H | Sınav |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | H | Ödev |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | S | Sınav |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | N | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | S | Ödev |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | S | Ödev |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | N |
Hazırlayan ve Tarih | FIRAT BİLGEL , November 2023 |
Ders Koordinatörü | FIRAT BİLGEL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. FIRAT BİLGEL |
Hafta | Konu |
1) | Nedenselliğe giriş |
2) | Nedensellik merdiveni |
3) | Nedensel çıkarsamanın doğuşu |
4) | Pearl Nedensel Modeli: Yönlendirilmiş Asiklik Grafikler Bölüm I |
5) | Pearl Nedensel Modeli: Yönlendirilmiş Asiklik Grafikler Bölüm II |
6) | Yönlendirilmiş asiklik grafiklerin uygulama kullanımı: dagitty yazılımının kullanılması |
7) | Paradokslar ve nedensellik |
8) | Arasınav |
9) | Rubin Nedensel Modeli: Olası çıktılar Bölüm I |
10) | Rubin Nedensel Modeli: Olası çıktılar Bölüm II |
11) | Rastgele Kontrollü Deneme |
12) | Karşıolgusallar |
13) | Hukuk ve karşıolgusallar |
14) | Makine öğrenmesi ve yapay zeka |
15) | Final dönemi |
16) | Final dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Pearl, J. and Mackenzie, D. (2018) The Book of Why: The New Science of Cause and Effect, New York: Basic Books, Chapters 1-6, 8-10 Rubin, D.B. and Imbens, G.W. (2015) Causal Inference in Statistics and in the Social and Biomedical Sciences. New York: Cambridge University Press, Chapters 1-3 Pearl, J., Gylmour, M. and Jewell, N.P. (2016) Causal Inference in Statistics. A Primer. Wiley | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters yüz öğrenme | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödev ve quizler | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
bilgelf@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 1 | 98 | ||
Ödevler | 6 | 2 | 1 | 18 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 1 | 5 | |||
Final | 1 | 4 | 1 | 5 | |||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |