Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | POLS 339 | ||||
Ders Adı İngilizce | Introduction to the Sociology of Minority Groups | ||||
Ders Adı Türkçe | Azınlık Grupları/Toplumları Sosyolojisine Giriş | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ders,Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Only Undergraduate Students | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Azınlıkların sorunlarını daha iyi anlayabilmek için; etnik köken, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim, engellilik ... gibi farklı sosyal kimliklerden kaynaklı azınlık olma halinin çağdaş toplumları nasıl katmanlaştırdığını incelemek; Azınlıkları küçümseyen ve sömüren tarihsel ve yerleşik baskı sistemlerini eleştirip, çözümler bulmak ve eleştirel umut sunmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, öğrencilere, azınlık-çoğunluk grup ilişkilerine uluslararası perspektiften yaklaşarak tarihsel, kültürel, sosyal, ekonomik ve kurumsal gelişimlerini ele alan sosyolojik bir bakış açısı sağlayacaktır. Ders, öğrencilere alandaki temel teorik tartışmaları sunarak, bu tartışmaların dayandığı ampirik veriler ve vaka çalışmalarına dair de genel bir bakış sağlayacaktır. Azınlık toplumlarının kültürel miraslarının yanı sıra içinde yer aldıkları geniş toplum bağlamındaki deneyimleri de dahil olmak üzere dersin ele aldığı konuları tartışmak için hem sosyolojik hem de sosyal psikolojik analiz araçları kullanılacaktır. İncelenecek temel kavramlar şunları içermektedir (ancak bunlarla sınırlı değildir): sosyal eşitsizlik/tabakalaşma, tahakküm/tabiiyet, önyargı, ayrımcılık, damgalama; ve bu terimlerin farklı sosyal grupların göreli sosyal statüleri hakkındaki inançları nasıl şekillendirdiği irdelenecektir. Kuramsal bilgiler, yaşadığımız coğrafyaya odaklanılarak ancak bununla sınırlı kalmayarak vaka çalışmaları ile desteklenecektir. Ders boyunca öğrenciler, sosyolojik kavramlar ile azınlıkların yaşadıkları deneyimler arasında anlamlı bağlantılar kurarak eleştirel düşünme ve yansıtma becerilerini geliştirmeye teşvik edilecektir. Kuramsal bilgiler, yaşadığımız coğrafyaya odaklanılarak ancak bununla sınırlı kalmayarak saha çalışmaları ile desteklenecektir. Kurs boyunca öğrenciler, sosyolojik kavramlar ile azınlıkların yaşadıkları deneyimler arasında anlamlı bağlantılar kurarak eleştirel düşünme ve yansıtma becerilerini geliştirmeye teşvik edilecektir. Dersin temel hedefi etnik köken, din, cinsiyet, yaşlılık, beden ile ilgili kişisel deneyimlerin ve algıların içinde yaşadığımız toplumlardaki daha geniş sosyal, kültürel ve tarihsel güçler tarafından nasıl ve ne ölçüde şekillendirildiğini anlamaya çalışmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) sosyal ve kültürel açıdan çeşitlilik gösteren toplumumuzu ve dünyamızı değerlendirmek. 2) Dünyadaki çeşitli azınlık gruplarının karşı karşıya olduğu sosyal tarihleri, yapısal koşulları, sosyo-politik dinamikleri, demografiyi ve mevcut zorlukları karşılaştırın ve karşılaştırma. 3) Sosyal kurumlar bağlamında ayrımcılık ve önyargının azınlık grup üyelerinin günlük yaşamları üzerindeki etkilerini açıklamak. 4) Farklı azınlık gruplarının üyelerinin günlük yaşamlarındaki “azınlık olma” algılarını anlamak ve tartışmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | ||||
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | ||||
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | ||||
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | ||||
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | ||||
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | ||||
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | ||||
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | S | Sunum |
2) | Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | H | Sunum |
3) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | H | Sunum |
4) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | H | Sunum |
5) | Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | H | Sunum |
6) | Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | S | Derse Katılım,Sunum |
7) | Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | H | Derse Katılım,Sunum |
8) | Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | S | Derse Katılım,Sunum |
9) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | H | Derse Katılım,Sunum |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. | S | Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | ÖZGÜR KAYMAK , January 2024 |
Ders Koordinatörü | CANSU GÜLEÇ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ÖZGÜR KAYMAK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, Ders Genel Bakışı, Azınlık-Çoğunluk Gruplarına Sosyolojik Yaklaşımlar |
2) | Azınlık Gruplar Üzerine Tarihsel ve Çağdaş Kavramlar ve Teorik Çerçeveler |
3) | Gruplar Arası Dinamiklerle İlgili Teoriler ve Kavramlar; Çoğunluk ve Azınlık Gruplar Arasında Çeşitlilik ve Eşitsizlik |
4) | Etnik-Irksal ve Dini Azınlıklar İçin Aidiyet |
5) | Önyargı, Ayrımcılık, Stereotipler, Örtük Önyargı |
6) | Toplumsal Cinsiyete Dayalı Çatışma ve Savaş |
7) | Bellek Çalışmaları (1): Bellek ve Azınlıklar |
8) | Sunumlar: Bir Film-Sunum/Kitap/Anı Üzerine Eleştirel Düşünce |
9) | Bellek Çalışmaları (2): Hatırlama Politikası |
10) | Modern Türkiye ve Azınlıklar |
11) | Modern Türkiye ve Azınlıklar (2) |
12) | Azınlık Grupların Kültürel Mirasını Korumak |
13) | Ezilen Çoğunluk ve Türkiye'nin Ötesi: Kadınlar ve LGBTQ+ |
14) | Yaş, Beden ve Engellilik |
15) | Sınav haftası |
16) | Sınav haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | The Sharlene Nagy Hesse-Biber. (2007). Ch:3 “Selling the Body Beautiful: Food Dieting, and Recovery”, in the Cult of Thinness. Ellen Jean Samuels. (2003). “My Body, My Closet: Invisible Disability and the Limits of Coming-Out Discourse”. A Journal of Lesbian and Gay Studies 9(1):233-255. Erdman Farrell, Amy (2011). “Fat and the Uncivilized Body.” In Fat Shame by A. Erdman Farrell. New York: New York University Press. pp. 59-81. Bozoğlu, Gönül, Kristensen and Norskov. 2021. “The phantom Mausoleum: Contemporary local heritages of a wonder of the ancient world in Bodrum, Turkey”. Sage Journals. Kaymak, Özgür. (2017). İstanbul’da Az(ınlık) Olmak: Gündelik Hayatta Rumlar, Yahudiler, Ermeniler. İstanbul: Libra. Adkins, Jenny. (2003). Trauma and The Politics of Memory. Cambridge University Press. (pp. 156-223). Bozoğlu, Gönül. 2020. Museums, emotions and memory culture: the politics of the past in Turkey.London and New York: Routledge. Karakaya, Yağmur, Alejandro Baer. (2019). “Such Hatred Has Never Flourished on Our Soil: The Politics of Holocaust Memory in Turkey and Spain”, Sociological Forum, Vol.34 No.3, pp.2-25. Bayar, Yeşim. (2014). “In pursuit of homogeneity: the Lausanne Conference, minorities and the Turkish nation”. The Journal of Nationalism and Etnicity, 42-1. pp: 1-20. Soner Alpan, Aytek. (2012). “But the Memory Remains: History, Memory and the 1923 Greco-Turkish Population Exchange”. Department of Neohellenic Research / Institute of Historical Research Volume IX. pp:1-32. Toplumsal Tarih Özel Sayı. Hirschon, Renee. (2000). Mübadele Çocukları (Sözlü tarih). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Assman, Jan. (2010). “Communicative and Cultural Memory”, A Companion to Cultural Memory Studies, (Germany: De Gruyter). Halbawchs, Maurice. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press. Hirsch, Marianne. (2012). Family Frames, photography, narrative and postmemory. USA & England: Harvard University Press. Connerton, Paul. (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev. Alaaddin Şenel, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Paul Ricoeur. (2006). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. Pierre Nora. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi. The Sharlene Nagy Hesse-Biber. (2007). Ch:3 “Selling the Body Beautiful: Food Dieting, and Recovery”, in the Cult of Thinness. Ellen Jean Samuels. (2003). “My Body, My Closet: Invisible Disability and the Limits of Coming-Out Discourse”. A Journal of Lesbian and Gay Studies 9(1):233-255. Leibelt, C. Bollinger, S. and Vierke, U. (eds.). 2022. Beauty and the Norm. Palgrave Studies in Globalization and Embodiment, Palgrave Macmillian. (related pages will be annnounced) Erdman Farrell, Amy (2011). “Fat and the Uncivilized Body.” In Fat Shame by A. Erdman Farrell. New York: New York University Press. pp. 59-81. Bozoğlu, Gönül, Kristensen and Norskov. 2021. “The phantom Mausoleum: Contemporary local heritages of a wonder of the ancient world in Bodrum, Turkey”. Sage Journals. (https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1469605321990454). Kaymak, Özgür. (2017). İstanbul’da Az(ınlık) Olmak: Gündelik Hayatta Rumlar, Yahudiler, Ermeniler. İstanbul: Libra. Adkins, Jenny. (2003). Trauma and The Politics of Memory. Cambridge University Press. (pp. 156-223). Bozoğlu, Gönül. 2020. Museums, emotions and memory culture: the politics of the past in Turkey.London and New York: Routledge. Karakaya, Yağmur, Alejandro Baer. (2019). “Such Hatred Has Never Flourished on Our Soil: The Politics of Holocaust Memory in Turkey and Spain”, Sociological Forum, Vol.34 No.3, pp.2-25. Bayar, Yeşim. (2014). “In pursuit of homogeneity: the Lausanne Conference, minorities and the Turkish nation”. The Journal of Nationalism and Etnicity, 42-1. pp: 1-20. Soner Alpan, Aytek. (2012). “But the Memory Remains: History, Memory and the 1923 Greco-Turkish Population Exchange”. Department of Neohellenic Research / Institute of Historical Research Volume IX. pp:1-32. Toplumsal Tarih Özel Sayı. Hirschon, Renee. (2000). Mübadele Çocukları (Sözlü tarih). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Assman, Jan. (2010). “Communicative and Cultural Memory”, A Companion to Cultural Memory Studies, (Germany: De Gruyter). Halbawchs, Maurice. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press. Hirsch, Marianne. (2012). Family Frames, photography, narrative and postmemory. USA & England: Harvard University Press. Connerton, Paul. (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev. Alaaddin Şenel, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Paul Ricoeur. (2006). Memory, History, Forgetting. Chicago: University of Chicago Press. Pierre Nora. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi. Esra Özyürek. (2012). Hatırladıklarıyla ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası. 2.bs. İstanbul: İletişim. Mithat Sancar. (2014). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. 4. bs. İstanbul: İletişim. Altınay, Ayşe Gül, Petö, Adrianne. (2016). Gendered Wars, Gendered Memories: Feminist Conversations on War, Genocide and Political Violence. New York: Routledge. Amy E., Randall. (der.). (2015). Genocide and Gender in the Twentieth Century, A Comparative Survey. London & New York: Bloomsbury Academic. (related pages will be announced). Jacobs, Janet. (2016). “The Memorial at Srebrenica: Gender and the social meanings of collective memory in Bosnia-Herzegovina”, Sage Memory Studies, 1-17. Lipstadt, E. Deborah. (2019). Antisemitism Here and Now. Penguin House. Blumer, Herbert. (1958). “Race Prejudice as a Sense of Group Position”. Sage. Vol.1. No.1. N. Bali, Rıfat. (2017). Türkiye’de Holokost Tüketimi (1989-2017). Libra: İstanbul. Bahar, İzzet. (2015). Turkey and the Rescue of European Jews. Routledge. & https://www.observatoireturquie.fr/izzet-bahar-german-or-jewish-the-german-scholars-in-turkey-1933-1952/. Guttstadt, Cory. (2016). Türkiye, Yahudiler ve Holokost. 2. baskı. İletişim: İstanbul. N. Bali, Rıfat. (2017). Antisemitism and Conspiracy Theories in Turkey. Libra: Istanbul. Salim Nefes, Türkay. (2015). Online Anti-Semitisim in Turkey. Palgrave. Amy Gutman (ed). (1994). Charles Taylor “The Politics of Recognition”. İçinde Multucultiralism, Examining The Politics of Recognition. Princeton University Press. Kymlicka, Will. (2003). Multicultural Citizenship, Liberal Theory of Minority Rights. Part: 3-7-8. Oxford University Press. Eisenberg, Spinner-Halev. Part-2: Multiculturalism and feminism: no simple question, no simple answers, Susan Moller Okin. Part-2: Gender versus culture: not always a deep disagreement, Anne Phillips. Eisenberg, Spinner-Halev. Introduction. Part-1: Tolerable Liberalism. Part-12: Identity and liberal politics, the problem of minorities within minorities. Iris Marion Young. (2004). “Two concepts of Self-determination”, p.176-199. İçinde Ethnicity, Nationalism and Minority Rights, (ed.) May, Modood, Squires. Cambridge University Press. Judith Okely, “Constructing Difference: Gypsies as "Other"”, Anthropological Journal on European Cultures, 1994, Vol. 3, No. 2, pp. 55-73. Stuart Hall. Brubaker, Rogers. (2004). “Ethnicity Without Groups”. İçinde Ethnicity, Nationalism and Minority Rights, (ed.) May, Modood, Squires. p.50-78. Cambridge University Press. Smith, D. Anthony. (1988). “From Ethnie to Nation”. The Ethnic Origins of the Nation. p.153-174. Blackwell. Cornell, Stephen E., Hartmann, Douglas. (2012). Ethnicity and Race: Making Identities in a Changing World. 2nd edition. Sociology for a New Century Series. Pine Forge Press. Schaefer, Richard T. (2015). Racial and Ethnic Groups. 14th edition. Pearson. Eisenberg, Avigail, Spinner-Halev, Jeff (eds.). (2005). Minorities within Minorities: Equality, Rights and Diversity. Cambridge University Press. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları beklentisiyle ders anlatımı. Yanıt kağıtları ve Eleştirel Yansıma Kağıtları öğrencilerin sınıftaki tartışmalara katılmalarına yardımcı olacaktır. Film/kitap/anı eleştirisi hazırlanmasında, araştırma ve sunumlarda ekip çalışması teşvik edilecektir. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | 2 yanıt kağıdı, 2 eleştirel yansıma kağıdı; film/kitap/anı eleştirisi sunumu, dönem sou araştırma ve sunumları | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
kaymako@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Devamlılık ve aktif katılım zorunludur. Tıbbi rapor sunulmadıkça, geç yapılan sunumlar ve geç teslim edilen ödevler kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler, öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Herhangi bir uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabi olacaktır. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 2 | 56 | ||
Sunum / Seminer | 5 | 12 | 2 | 70 | |||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |