Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUM 121 | ||||
Ders Adı İngilizce | Psychological Well-being and Resilience | ||||
Ders Adı Türkçe | Psikolojik İyi Oluş ve Sağlamlık | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Stres ve başa çıkma becerilerinin kavramlarını ve modellerini geliştirmek ve bunların günlük hayatta stresli ve zorlu deneyimlerle başa çıkmak için nasıl kullanılabileceğini anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Hayatta değişmeyen tek şey değişim olsa da değişimin getirdiği belirsizlik, stres ve kaygıyı artırma potansiyeli taşıyor. Bu belirsizliğin yanı sıra, hayatın akışı içinde çeşitli şekillerde kayıplar ve psikolojik olarak zorlayıcı olaylar da yaşıyoruz. Muhtemel olumsuzluklara rağmen psikolojik iyi oluşumuzu korumamız ve anlamlı bir yaşam sürdürebilmemiz, psikolojik sağlamlık konusunda donanımlı ve bilgili olmamızı gerektiriyor. Bu ders böyle bir amacı karşılamak üzere, psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlığın ne olduğunu anlamayı ve psikolojik olarak sağlıklı kalmak için gereken becerilere dair bilgimizi artırmayı hedefliyor. Bu derste, psikolojik iyi oluşta genetiğin ve çevrenin rolünü inceleyecek, inanış ve duygularımızın stres ve kaygı üzerindeki etkilerini ele alacağız. Bu ders, ders anlatımı ve sınıf-içi alıştırmaların bir arada olduğu interaktif (etkileşimli) bir formatta işlenecek. Öğrenciler psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık hakkında öğrendiklerini uygulamak için sınıf içi etkinliklere, bazen de grup çalışmalarına ve çeşitli canlandırmalara katılacaklar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) psikolojik iyi olma hali ve dayanıklılığın ne anlama geldiğini açıklar; 2) dayanıklılığı etkileyen faktörleri ve becerileri tanımlar; 3) stresle başa çıkmak için bilimsel temelli stratejileri bilir; 4) psikolojik iyi olma hali için zorlayıcı olabilecek duyguları düzenlemek için belirli teknikler kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | N | Derse Katılım |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | N | Derse Katılım |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | N | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | İLKSEN BOSTANCI |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AYŞE BİLGE SELÇUK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | İyi olma halini anlamak için gereken temel psikoloji kavramları |
3) | Psikolojik iyi olma hali ve dayanıklılığı anlamak |
4) | Kayıpla başa çıkma |
5) | Dayanıklılığın yaşam boyu gelişimi |
6) | İyi olma halindeki öz düzenlemenin rolü |
7) | Bilişsel süreçler ve dayanıklılık. |
8) | Ara Sınav |
9) | Stres yönetimi stratejileri |
10) | Psikolojik dayanıklılığı destekleme |
11) | Yakın ilişkiler ve iyi olma hali |
12) | Psikolojik ilk yardım |
13) | Mutluluk üzerine bilimsel modeliniz |
14) | Review and wrapping-up |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Beck, J. (2020). Cognitive conceptualization. Cognitive therapy: Basics and beyond, (3rd ed.). The Guilford Press, 1995, pp. 26-55. • Bonanno, G. A. (2008). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, S(1), 101–113. • Madeson, M. (2017). The PERMA model: Your scientific theory of happiness. Positive Psychology Blog. https://positivepsychology.com/permamodel/ • Mastandrea, S., Fagioli, S., & Biasi, V. (2019). Art and psychological well-being: Linking the brain to the aesthetic emotion. Frontiers in Psychology, 10, 739. • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238. • McRae, K., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion, 20(1), 1–9. • Richmond-Rakerd, L. S., Caspi, A., Ambler, A., d’Arbeloff, T., de Bruine, M., Elliott, M., & Moffitt, T. E. (2021). Childhood self-control forecasts the pace of midlife aging and preparedness for old age. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118, 1-11. • Slatcher, R. B., & Selcuk, E. (2017). A social psychological perspective on the links between close relationships and health. Current Directions in Psychological Science, 26(1), 16–21. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders flipped learning formatında gerçekleşecektir. Sınıftaki temel format, derslerin yanı sıra sınıf içi alıştırmalarla desteklenen bir ders anlatımı olacaktır. Öğrenciler, haftanın dersinde ele alınacak kavramlar ve becerilerle ilgili videolar izleyerek ve/veya okumalar yaparak derse hazırlıklı gelmekle yükümlü olacaklardır. Sınıfta, bu kavramları ve becerileri daha iyi anlamak için not alınmadan yapılan alıştırmalar üzerinde bireysel veya grup olarak çalışmaları gerekecektir. Aktif ve düşünceli katılım da sınıfta beklenmektedir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sınıf içi etkinlikler ve ödevler, toplam notun %50'sini oluşturacaktır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrencilerin, ödevlerinde ve ders saatlerinde uygun bilgi teknolojilerini kullanmaları beklenmektedir. Derse gelmeden önce çevrimiçi kaynakları ve makaleleri okumaları, ayrıca birkaç video izlemeleri gerekecektir. | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
selcukay@mef.edu.tr Öğrencilerin, planlanan bir sınava katılmadıklarında geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Ara sınavı kaçıran öğrenciler için telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin, üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar. Aldatma, yalan söyleme ve sahtekarlık gibi çeşitli biçimlerdeki eylemler, intihal ve sınavlar sırasında kopya çekme gibi dürüst olmayan davranışlar olarak kabul edilir ve tolere edilmeyecektir. Akademik sahtecilik ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1.5 | 3 | 63 | |||
Uygulama | 1 | 10 | 10 | ||||
Küçük Sınavlar | 13 | 1 | 2 | 1 | 52 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |