COMP 206 Computer ArchitectureMEF ÜniversitesiAkademik Programlar EkonomiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Ekonomi
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu COMP 206
Ders Adı İngilizce Computer Architecture
Ders Adı Türkçe Bilgisayar Mimarisi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: None Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 159 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul EE 203 - Digital Systems Design (+Lojik Lab)
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi C programlama diline veya diğer üst düzey bilgisayar programlama dillerini bilmek, dijital mantık devre tasarımını bilmek bir zorunluluktur.
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bilgisayar organizasyonunu, belleği, giriş/çıkış alt sistemlerini, işlemci tasarımını ve en son bilgisayar donanım teknolojisi trendlerini öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders bilgisayar organizasyonu ve mimarisi temellerine, işlemci, ana bellek ve girdi/çıktı devre tasarımına girişi amaçlamaktadır. Ayrıca, yazılan programların makine dili olarak algılanması; donanım dili ile makine dili arasındaki ilişkinin anlanması ve donanım dilinde program yazılması; aritmetik ve mantık operasyonlarının tam sayılı ve kayan noktalı işlemler yapılmasının anlanması; Veri yolu ve kontrolcü devrelerin tasarımlarının yapılması; Ön bellek ve sanal bellek yapılarının anlanması; temel küme komut işleme tekniklerinin gerçeklenmesi ve tasarımı ve son olarakta ileri mikroişlemci yapıları olan çoklu islem görme ve dallanma öngörüsü gibi tekniklerin öğrenilmesi öngürülmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Bilgisayar mimarisinin temellerini, maliyet-performans dengesini, komut seti mimarilerinin tasarımını kavrar;
2) yazılım araçlarını kullanarak akıllı bir bilgisayarın mantık bileşenlerini topluca sentezler;
3) bireysel tasarımları geniş bir kitleye iletir;
4) Montaj dillerini kullanarak düşük seviyeli programlar yazabilir, belirli bir bilgisayar mimarisi için derleyebilr;
5) Bellek hiyerarşisini kavrayacak, önbellek ve bellek mimarilerinin tasarımında mantığın temellerini uygular
6) Giriş/çıkış ve depolama alt sistemlerini geliştirme becerisi kazanır;
7) önbellek, sanal bellek ve genel alt sistem tasarımında olasılık ve istatistikleri uygulayabilir;
8) Oldukça karmaşık bilgisayar sistemleri tasarlamak için matematiksel altyapıyı ve kodlama becerilerini bir grup projesinde uygular;
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7 8
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Hazırlayan ve Tarih BUSE YILMAZ , March 2024
Ders Koordinatörü BUSE YILMAZ
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi BUSE YILMAZ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Bilgisayar Mimarisine Giriş
2) Bilgisayar bileşenlerine ve işlevlerine genel bakış
3) Assembly dili, Komut Seti Mimarisi (ISA)
4) RISC ve CISC Mimarileri, Komut Seti Mimarisi (ISA), MIPS ISA
5) MIPS ISA, performans takasları, ISA'lar için tasarım zorlukları, ISA'ların karşılaştırılması
6) Bilgisayar aritmetiği
7) İşlemci Yapısı ve İşlevi & Ara Sınav 1
8) Boru hattı temelleri
9) İşlem hattı temelleri devamı, ILP ve Süperskalar İşlemciler
10) Bellek Sistemleri, Hiyerarşiler ve İşlemler
11) Bellek Sistemleri, Hiyerarşiler ve İşlemler devamı & 2. Ara Sınav
12) Giriş/çıkış ve depolama alt sistemleri
13) Gelişmiş kavramlar: Paralel işleme ve Çok Çekirdekli mimariler
14) Gelişmiş kavramlar: GPU'lar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarThe Hardware/Software Interface, 5th Edition, David Patterson and John Hennessy, Computer Organization and Architecture (W. Stallings - 10th Edition), Logic & Computer Design Fundamentals, 5/E, M. Morris R. Mano, Charles R. Kime, Tom Martin Computer Organization and Design
Öğretme Teknikleri'Tersine çevrilmiş sınıf' kullanılarak dersler/iletişim saatleri
Ödev ve ProjelerÖdevler, Sınavlar ve 1 proje
Laboratuvar Çalışması0
Bilgisayar Kullanımıgerekli
Diğer Aktiviteleryok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 5 % 20
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 2 % 50
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi yilmazbuse@mef.edu.tr
+90 212 395 3719
Devam kuralları, geç teslim, sınava girmeme vb.: Devamsızlık derste toplanacaktır: En az 10* derse mazeretsiz (sağlık raporu, en fazla 2 kez) katılmamak, başarısız notla sonuçlanacaktır. *: Başka bir dersle çakışması olan öğrenciler için 9. Öğrencilerin derse 15 dakikadan fazla geç gelmeleri durumunda yoklamaları sayılmayacaktır. Belgelerin ibraz edilmesi halinde, öğrencinin kaçırdığı her ara sınava, sınav konularıyla ilgili diğer değerlendirmelerin ortalamasının notu verilecektir. Telafi sınavı yapılmayacaktır. Kısa sınavlar için geç teslimler kabul edilmez. Projeyi geç teslim edenlere her geçen gün için %20, %30 ve %100 ceza uygulanacaktır.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 70
Proje 1 30 3 33
Küçük Sınavlar 6 1 1 12
Ara Sınavlar 2 20 2 44
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü/25 6.4
AKTS 6