Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | COMP 304 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Operating Systems | ||||||
Ders Adı Türkçe | İşletim Sistemleri | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 152 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Veri Yapıları ve Algoritmalar, Sistem Programlama | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Only Undergraduate Students | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Dersin amacı, öğrencilere işletim sistemlerinin temellerini, tasarım sorunlarını, algoritmaları ve yapıları öğretmektir. Programlama projeleri, temel kavramları destekleyecek deneyim sağlamayı amaçlar. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu derste; İşletim Sistemlerinin temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Giriş, tarihçe. Proses kavramı, eşzamanlı prosesler ve karşılıklı dışlama. Proses yönetimi ve iş sıralama yöntemleri. Ölümcül kilitlenme ve önleme algoritmaları. Bellek yönetimi: segmantasyon, sayfalama ve ilgili yöntemler. Görüntü bellek. Giriş/Çıkış işlemleri. Dosya sistemleri. Unix işletim sistemi ve diğer örnek sistemler. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İşlem yönetiminin ve iletişiminin temel kavramlarını kavramak 2) İşlemler arası iletişim tekniklerini anlama ve işlem senkronizasyonunda olasılık uygulama becerisini gösterme 3) İşletim sistemlerinde bellek yönetimi, dosya yönetimi, giriş ve çıkış işlemlerini kavrama 4) Unix işletim sistemi çağrılarını uygulama 5) İşletim sistemi prensiplerini kullanarak bilişim problemlerini çözme 6) Bir araştırma makalesi konusu belirlemek için ekip olarak çalışma 7) Bir araştırma makalesini izleyiciler önünde sunma |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | N | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | ŞENİZ DEMİR , November 2024 |
Ders Koordinatörü | ŞENİZ DEMİR |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | İşletim Sistemleri: Temel Kavramlar, Sınıflandırma, Tarihçe |
3) | İşlem Yönetimi, Zaman Paylaşımı, Bağlam Değiştirme, UNIX'te Süreç Yönetimi |
4) | İş Parçacıkları, İş Parçacığı Yönetimi, UNIX'te İş Parçacığı Yönetimi |
5) | İşlemler Arası İletişim (IPC) ve Senkronizasyon, Semaforlar, UNIX'te Semaforlar |
6) | Eşzamanlı İşlemlerle İlgili Klasik Problemler |
7) | İşlem İletişimi |
8) | Kilitlenme, Tespit ve Kaçınma, UNIX'te Paylaşımlı Bellek |
9) | İşlem Zamanlama Algoritmaları, UNIX'te İşlem Zamanlama |
10) | Kilitlenme ve Zamanlama Üzerine Sınıf Çalışması |
11) | Bellek Yönetimi, Segmentasyon, Sayfalama |
12) | Bellek Tahsisi, Sanal Bellek Yönetimi |
13) | Dosya Sistemleri ve Yönetimi, UNIX Dosya Sistemi |
14) | Girdi / Çıktı Yönetimi |
15) | Final Sınavı/Projesi/Sunumu |
16) | Final Sınavı/Projesi/Sunumu |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Modern Operating Systems, Andrew Tanenbaum, Prentice Hall, 2007 Design Of The Unix Operating System, Maurice J. Bach, Prentice Hall, 1986. Operating System Concepts, Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Greg Gagne, Wiley, 2012. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz Öğrenme | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders içi aktiviteler ve araştırma sunumu | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Sınıf içi aktivite ve sunum için | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
demirse@mef.edu.tr 536 Öğretim Üyesinin ofisi ve telefon numarası, ofis saatleri, e-posta adresi: Ofis: 5. Kat, 536 E-posta adresi: demirse@mef.edu.tr Ara sınava katılamama Ara sınavda bulunmanız beklenmektedir ve bu tarihlere göre seyahat planlamanızı yapmanız gerekmektedir. Tıbbi acil durumlar, doktor raporu ile belgelendiği takdirde hariç tutulur. Sınav günü sağlık merkezinde muayene edildiğinize dair bir rapor, sağlık nedeniyle sınava katılamama durumunu belgelemek için yeterli değildir. Rapor, sınava giremediğinizi belirtmelidir. Uygun mazeret belgeleri sunulduğu takdirde, bir telafi ara sınavı yapılacaktır. Diğer durumlarda sınavdan sıfır (0) alırsınız. İş görüşmeleri, işveren etkinlikleri, düğünler, tatiller vb. mazeret sayılmamaktadır. Ders içi uygulamalara katılamama: Sadece uygun tıbbi mazeret belgeleri sağlandığı takdirde, bir ders içi uygulama için telafi yapılacaktır. Diğer durumlarda sıfır (0) alırsınız. İş görüşmeleri, işveren etkinlikleri, düğünler, tatiller vb. mazeret sayılmamaktadır. Final sınavına girme hakkı: Final sınavı yoktur. Finale katılamama: Final sınavı yoktur. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 9 | 1 | 10 | |||
Küçük Sınavlar | 8 | 2 | 0.5 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 16 | 3 | 38 | |||
Toplam İş Yükü | 152 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.1 | ||||||
AKTS | 6 |