Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 448 | |||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Clinical Psychology VIII | |||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma VIII | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | |||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Klinik psikoloji perspektifinden insan cinselliği ve toplumsal cinsiyet çalışmaları konusunda bilgi sahibi olmak, konuyla ilgili makaleleri eleştirel bir bakış açısıyla okuyabilmek ve bu alandaki kavramları kullanarak baştan sona araştırma geliştirmek, yürütmek ve yaymak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ileri düzey ders, öğrencilere insan cinselliği hakkında ayrıntılı bir anlayış kazandırmayı, araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirme yeteneklerini geliştirmeyi ve klinik psikolojide araştırma yapma konusunda uygulamalı deneyim sunmayı amaçlamaktadır. Genel amaç, öğrencilerin, insan cinselliği çalışmalarının dinamik ve multidisipliner alanı da dahil olmak üzere, cinsellikle ilgili seçilmiş konuları keşfederek klinik psikolojideki temel alanlar hakkında derin bir bilgi edinmelerini sağlamaktır. Bu alan, cinsel arzuların, davranışların ve kimliklerin toplumsal olarak şekillenmesini araştırırken, aynı zamanda cinsellik ile güç ve eşitsizlik sorunları arasındaki karmaşık ilişkiyi de incelemektedir. Dersin başında, öğrenciler bu alandaki temel teorileri ve temel kavramları öğrenir, ayrıca, bu aşamaları hangi faktörlerin değiştirilebileceği, bunları psikolojik perspektiflerden (ilişkilerin, ruh halinin ve geçmiş deneyimlerin etkisi vb.) ve fizyolojik yönlerden (anatomik, hormonal ve nörolojik faktörler vs.) inceleyerek araştırır. Dersin sonunda öğrenciler, klinik psikolojideki ilgili alanda yapılan araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirmek, kendi araştırmalarını yürütmek, bulgularını istatistiksel olarak analiz etmek, sonuçları eleştirel olarak tartışmak ve sonuçlarını sunmak için gerekli becerileri edinir. Ders boyunca öğrenciler çeşitli ödevler aracılığıyla sunum, tartışma ve yazma becerilerini geliştireceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Transdiagnostik faktörlerin yetişkin psikopatolojisi üzerindeki etkisini derinlemesine anlamak ve değerlendirmek 2) Transdiagnostik faktörler üzerine yapılan en yeni araştırmaları eleştirel olarak değerlendirmek 3) Öğrenci arkadaşlarından oluşan bir ekiple bilimsel araştırma yürütmek 4) Araştırma bulgularını SPSS veya Taguette kullanarak analiz etmek ve değerlendirmek 5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta ve poster sunumu formatında raporlamak 6) Araştırmayı doğru profesyonel formatta tartışmak ve sunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | N | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | BENGÜ SARE SEVDA PELİN KILIÇ ÖZER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ECEM ERKOL |
Hafta | Konu |
1) | Cinsel Terapiye Giriş: Kısa Tarihsel ve Güncel Perspektifler |
2) | Cinselliğe İlişkin Farklı Perspektifler ve Çağdaş Anlayış Dünya Cinsel Sağlık Derneği Cinsel Haklar Bildirgesi |
3) | Yaşam Boyu Cinsellik ve Psikoseksüel Gelişim |
4) | Cinsel Yönelim, Cinsiyet ve Cinsel Farklılıkların Önemli Kavramları |
5) | İnsan Cinselliği ve Toplumsal Cinsiyet Üzerine Klinik ve Sosyal Sorunlar I |
6) | İnsan Cinselliği ve Toplumsal Cinsiyet ile İlgili Klinik ve Sosyal Perspektifler II |
7) | Öğrenci Araştırma Projesi Sunumları |
8) | İnsan Cinsel Anatomisi ve Fizyolojisi |
9) | Cinsellik, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Cinsellik Eğitimi Hakkındaki Normlar ve Mitler |
10) | Cinsiyet Disforisi ve LGBTQ+ Bireylerle Çalışmak |
11) | Cinsel Terapide Etik |
12) | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Cinsel Terapide Psikolojik Müdahaleler |
13) | Özet gönderimi ve revizyonlar |
14) | Poster sunumları |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Okumalar ve Makaleler: - Lucena BB, Abdo CHN. (2017) Sex therapy: brief historic and current perspectives. MOJ Womens Health.;5(5):287‒289. -Marks, S. (2017) Psychotherapy in historical perspective, History of the Human Sciences, Vol. 30(2) 3–16 -Joshua G. Parmenter, R. V. Galliher & A. D. A. Maughan (2020): LGBTQ + emerging adults perceptions of discrimination and exclusion within the LGBTQ+ community, Psychology & Sexuality, DOI: 10.1080/19419899.2020.1716056 -Gribble KD, Bewley S and Dahlen HG (2023) Breastfeeding grief after chest masculinisation mastectomy and detransition: A case report with lessons about unanticipated harm. Front. Glob. Womens Health 4:1073053. doi: 10.3389/fgwh.2023.1073053 -Sexuality, The Self, And Society: Susan Rahman with Nathan Bowma, Dahmitra Jackson, Lushtak, Remi Newman, & Prateek Sunder - Kılınç O, Karagöz YM, Yiğit G, İlhan M. (2024) Cinsiyet Değişikliğinin Adli Tıp Açısından Değerlendirilmesi: Dört Olgu Sunumu Akd Tıp D 2024;10(1): 165-171 - Wincze, JP. (2016) Sexual Dysfunction: Assessment and Therapy, JP, The Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, RI, USA and Miriam Hospital Elsevier I -Cennet-Öztürk (2019) Psychological Interventions in Sexual Dysfunctions, Yeni Symposium, Cilt: 57 Sayı: 2 -İncesu, C. (2004) Cinsel İşlevler ve Cinsel İşlev Bozukluklar, Klinik Psikiyatri 3:3-13 -Sandra R. Leiblum (2013). Cinsel Terapi İlkeleri ve Uygulamaları, Çeviri; Filiz Bolat, Asiye Hekimoğlu Gül, CK Yayınevi, Ankara, -Helen Singer Kaplan, (1974). The New Sex Therapy,Brunner/Mazel Publication,New York, - Buehler, Stephanie. (2013). What Every Mental Health Professional Needs to Know About Sex. New York: Springer Publishing Company. -Cinsel Terapi: Irvin D. Yalom -Psikologlar için LGBT’lerle Çalışma Kılavuzu TODAP - American Psychiatric Association. (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, DSM-5 pages: 205-222 | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, Psikoloji Bölümü son sınıf öğrencilerinin seviyesine uygun şekilde tasarlanmış flipped formatta öğretilir. Öğrencilerden her hafta dersin konularıyla ilgili atanan araştırma makalelerini sınıf arkadaşlarına sunmaları beklenir. Ders süresince öğrenciler temel kavramlar, kuramsal geçmiş ve araştırma metodolojisi konusundaki anlayışları açısından değerlendirilir. Her hafta öğrencilere sınıfta ve sınıf dışında kendi araştırmalarını yürütmeyle ilgili bir görev verilecektir. Bu ardışık görevler, literatür taraması, araştırma metodolojisi, veri toplama, veri analizi, araştırma raporu yazımı ve yayımlama gibi alanlarda araştırma becerilerinin geliştirilmesini kolaylaştıracaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katkıda bulunmaları ve ders sırasında ve dersler arasında araştırma yürütme konusunda birbirleriyle iş birliği yapmaları beklenir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden veri toplamaları, bunları SPSS veya Taguette'de kodlamaları ve analiz etmeleri ve bu analizlere dayalı olarak APA formatında bir ampirik makale yazmaları istenecektir. Öğrenciler ayrıca yüksek etkili psikoloji dergilerinde yayınlanan atanan zorunlu araştırma veya derleme makalesini sunacaklardır. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler, sırasıyla literatür taraması ve veri analizleri için dijital kütüphane kaynaklarına ve SPSS olanaklarına erişmek amacıyla laboratuvarı kullanacaklardır. | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler nicel veriler için SPSS veya JASP ve topladıkları verileri girmek ve analiz etmek için Taguette ile çalışacaklar. Araştırmalarını Microsoft Word'de raporlayacaklar ve PowerPoint, Canva veya diğer tasarım yazılımlarını kullanarak bir poster oluşturacaklardır. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerin her haftanın dersinden önce o haftanın makalelerini okumaları ve bu okumalara dayalı sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılmaları gerekecektir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğretim üyesinin e-posta adresi: bengu.kilic@isikun.edu.tr Öğrenciler bir dersi kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret göstermelidir. Kaçırılan derslerde yapılan ödevler için telafi yapılmayacaktır. Öğrenciler sorularını sınıfta ve mesai saatlerinde tartışmaya teşvik edilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. Sınavlarda intihal ve kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 3 | 112 | ||
Uygulama | 1 | 6 | 6 | 12 | |||
Sunum / Seminer | 2 | 15 | 3 | 36 | |||
Proje | 1 | 25 | 3 | 28 | |||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |