Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
Mühendislik Fakültesi |
Ders Kodu |
EE 303 |
Ders Adı İngilizce |
Systems and Control |
Ders Adı Türkçe |
Sistemler ve Kontrol |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ters-Yüz Öğrenme,Diğer |
Dersin Düzeyi |
Başlangıç |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: - |
Laboratuvar : - |
Diğer: - |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca saat |
Ders Kredileri |
6 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
EE 204 - Signals and Systems
EE 201 - Circuit Analysis I
MATH 213 - Differential Equations
|
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Diferansiyel ve integral kalkülüs, Laplace dönüşümleri, sistem analizi, devre analizi, MATLAB |
Kayıt Kısıtlamaları |
Sadece Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Kontrol sistemlerinin nasıl analiz edileceğini ve tasarlanacağını öğrenmek |
Ders Açıklaması |
Bu ders kontrol sistemlerinin tam olarak incelenmesini ve matematik modellerin anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: Transfer fonksiyonu ve durum uzayı yöntemleri, mekanik ve elektrik sistemlerinin matematik modelleri, geçici hal ve sürekli hal cevapları, orantısal (P), türevsel (D) ve integral (I) denetleyicilerin etkileri, kontrol sistemlerinin köklerin yer eğrisi yöntemi ile analizi ve tasarımı, kontrol sistemlerinin frekans cevabı yöntemiyle analizi ve tasarımı, PID denetleyicileri ile kontrol sistemlerin tasarımı, durum uzayı yöntemiyle kontrol sistemleri tasarımı ve sayısal kontrolün temelleri.
|
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) kontrol sistemleri problemlerini tespit eder, formüle eder ve çözer
2) kontrol sistemlerinin matematiksel modellemesini kavrar
3) kontrol sistemleri tasarlar
4) modern mühendislik araçlarını kullanarak kontrol sistemlerine ilişkin bilgiyi uygular ve gösterir.
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak |
|
|
|
|
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir |
|
|
|
|
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular |
|
|
|
|
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler |
|
|
|
|
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir |
|
|
|
|
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir |
|
|
|
|
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) |
|
|
|
|
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir |
|
|
|
|
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir |
|
|
|
|
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir |
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak |
N |
|
2) |
İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir |
N |
|
3) |
Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular |
N |
|
4) |
İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler |
N |
|
5) |
Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir |
N |
|
6) |
Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir |
N |
|
7) |
Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) |
S |
Sunum
|
8) |
Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir |
S |
Derse Katılım
|
9) |
Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir |
N |
|
10) |
Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir |
S |
Derse Katılım
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
S |
Derse Katılım
|
Hazırlayan ve Tarih |
YUSUF AYDIN , October 2024 |
Ders Koordinatörü |
YUSUF AYDIN |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Sistemler ve Kontrol'e Giriş |
2) |
Kontrol Sistemlerinin Matematiksel Modellenmesi |
3) |
Mekanik ve Elektrik Sistemlerinin Matematiksel Modellemesi |
4) |
Geri beslemeli kontrol sistemleri |
5) |
Geri beslemeli kontrol sistemleri |
6) |
Geçici ve Sabit Durum Tepki Analizi |
7) |
Geribildirim Kontrol Sistemlerinin Performansı |
8) |
Routh'un Kararlılık Kriteri, İntegral ve Türev Kontrol Eylemlerinin Sistem Performansına Etkileri
|
9) |
Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
|
10) |
Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
|
11) |
PID Kontrolörleri ve MATLAB Yardımıyla PID Kontrolörlerinin Tasarımı |
12) |
MATLAB Yardımıyla Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi |
13) |
Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi |
14) |
Durum Uzayı Temsilinin ve Dijital Kontrolün Temelleri |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Global Edition,13th edition, 2017, ISBN 1-292-15297-4
2. Modern Control Engineering, K.Ogata, Pearson Education, International Edition, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-713337-5 |
Öğretme Teknikleri | Aktif öğrenme tekniği olarak “Ters Yüz Öğrenme” kullanılarak yapılan iletişim saatleri |
Ödev ve Projeler | Ders içeriğiyle ilgili soruların yer aldığı ödevler, sınavlar, ön çalışmalar ve ders uygulamaları ile projeler bulunacaktır. |
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler fiziksel donanımlar inşa ederek ve Simulink aracılığıyla simülasyonlar gerçekleştirerek uygulama yapacaklar. |
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler ders, proje ve ödevlerinde MATLAB/Simulink kullanacaklardır. |
Diğer Aktiviteler | - |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
12 |
% 8 |
Uygulama |
12 |
% 8 |
Küçük Sınavlar |
8 |
% 10 |
Ödev |
4 |
% 4 |
Projeler |
1 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 60 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
Dersi verenin odası ve telefon numarası : 5. kat , A564, 0 212 395 3600
Ofis saatleri: belirlenecek,
e-posta adresi: aydiny@mef.edu.tr
Katılım Kuralları: Yukarıda belirtildiği gibi, sınıf içi tartışmalara ve uygulamalara aktif katılım, final notuna katkıda bulunur.
Ön çalışma, ödev veya sınav kaçıranlara telafi sınavı verilmeyecektir.
Ara sınava katılmama : Mazeretinin uygun belgelerinin sunulması halinde, kaçırılan her ara sınav için ya telafi sınavı yapılır ya da ikinci sınav notu birinci sınav notu olarak verilir. İkinci sınav kaçırılırsa, mazeretinin uygun belgelerinin sunulması halinde telafi sınavı yapılır.
Bir projeyi kaçırmak : Telafi yapılmayacaktır. Ayrıca, final projesi için, bir öğrenci raporu teslim etmezse veya uygun bir mazeret belgesi olmadan demo/sunum sırasında gelmezse, otomatik olarak dersten kalacaktır.
Geçme Kriteri : Dersi D harf notuyla geçebilmek için , öğrencinin tüm değerlendirmelerin ağırlıklı kombinasyonu dikkate alındığında en az %50 alması gerekir. Ayrıntılı harf notu tablosu LMS'ye yüklenir.
Uygun sınıf davranışı, öğrenci davranış kuralları hatırlatıcısı : Yükseköğretim Kanunu Madde 54
Akademik Sahtekârlık ve İntihal : Yükseköğretim Kanunu Madde 54
|