HUK 209 Türk Hukuk TarihiMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 209
Course Title in English Turkish Legal History
Course Title in Turkish Türk Hukuk Tarihi
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Seçiniz
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 58 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge It is envisaged that this course will build on the knowledge students have gained from the Introduction to Law and other basic courses they took in the first year.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective By teaching this course in a relatively early semester, it is possible to create a supportive infrastructure for the courses students will take in the third semester and beyond. This course aims not only to create a legal culture, but also to inform people about the process of creating positive legal rules and to develop their interpretive skills.
Course Description The students will learn about Turkish law before Islam, Turkish law under the influence of Islam (especially during the Ottoman Era) and Westernisation and secularisation of Turkish law.
Course Description in Turkish İslam Hukukunun etkisinden önceki Türk Hukuku, İslam Hukukunun etkisindeki Türk Hukuku –özellikle Osmanlı dönemi Hukuku-, Türk Hukukunun batılılaşması ve laikleşmesi.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Türk Hukukunun tarihsel dönemlerinin inceler.
2) Hukuk tarihindeki dönemleri birbirleriyle karşılaştırılmalı olarak kavrar.
3) Hukuk tarihi boyunca meydana gelen yapısal ve kurumsal değişiklikleri izler.
4) Hukuk tarihinin hukukun diğer alanları ile ilişkisini (hukuk felsefesi, hukuk siyaseti, hukuk sosyolojisi vb.) anlar ve hukuk tarihinin bilimsel alanındaki konuları yorumlama yeteneği kazanır.
5) Eski çağlardan bugüne, hukuk sistemlerinin doğuşunda etkili olan dinsel, geleneksel, ahlaki etmenler ve bunların hukuk kurallarının biçimlenmesinde oynadığı rolü bilir.
6) Hukuk kuralı, emir, yasa gibi kavramlarla ifade edilen normların hukuk sistemi içindeki yeri, yaptırım değerleri ve yaptırım gücünü nereden aldıklarını kavrar.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. N
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. N
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. N
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. N
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. S
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. H
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. S
Prepared by and Date İLBER ORTAYLI , January 2024
Course Coordinator İLBER ORTAYLI
Semester Güz
Name of Instructor Prof. Dr. İLBER ORTAYLI

Course Contents

Hafta Konu
1) Türk Hukuk Tarihine Giriş ve Kaynaklar
2) Eski Türk Hukuku
3) İslam Hukukunun Genel Yapısı ve Gelişmesi
4) Türk Hukukunun İslam Hukuku Etkisine Girmesi-Erken Dönemler
5) Erken Osmanlı Hukuku
6) Osmanlı Hukuku – Klasik dönem
7) Osmanlı Hukuku- Yakın dönem
8) Tanzimat Dönemi ve Hukuka Etkisi
9) Türk Hukukunun Batı Hukukundan Etkilenmesi
10) Türk Hukukunda Resepsiyon ve Kodifikasyon Çalışmaları
11) Osmanlı Toprak Rejimi ve Arazi Kanunnamesi
12) Osmanlı Vakıf Rejimi ve Mecelle
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
14) Türk Hukukunun Batı Hukukuna Dönüşümü
15) Finaller
16) Finaller
Required/Recommended ReadingsCoşkun Üçok/Gülnihal Bozkurt, Türk Hukuk Tarihi, Seçkin Yayıncılık (last edition). Mehmet Akif Aydın: Türk Hukuk Tarihi, Beta Basım (last edition). Mehmet Akif Aydın: İslam-Osmanlı Aile Hukuku, Klasik Yayınları (last edition). Ali Hikmet Berki: Açıklamalı Mecelle, Hikmet Yayınları. Gülnihal Bozkurt: Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu Yayınları (last edition). Sina Akşin: Kısa Türkiye Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları (last edition). Feroz Ahmad: Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları (last edition). İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yayınları (last edition). İlber Ortaylı, Kadı, Kronik Kitap (last edition).
Teaching MethodsTheoretical narrative followed by decision readings and application studies on the topic
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration ortaylii@mef.edu.tr

Ara sınav (vize) %40, Dönem sonu sınavı (final) %60

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 6 2 8
Total Workload 58
Total Workload/25 2.3
ECTS 2