Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | |||||
Ders Kodu | HUK 209 | |||||
Ders Adı İngilizce | Turkish Legal History | |||||
Ders Adı Türkçe | Türk Hukuk Tarihi | |||||
Öğretim Dili | TR | |||||
Ders Türü | Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 58 saat | |||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Öğrencilerin birinci sınıfta aldıkları Hukuka Giriş (Introduction to Law) ve diğer temel derslerden elde ettikleri birikimin üzerine bu dersin işlenmesi öngörülmüştür. | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersin görece erken bir yarıyılda işlenmesi ile öğrencinin 3. yarıyıl ve devamında alacağı derslere de destekleyici bir alt yapı oluşturması söz konusudur. Bu ders ile yalnızca bir hukuk kültürü birikimi oluşturulması değil, aynı zamanda pozitif hukuk kurallarının oluşma süreci hakkında bilgilendirme ve bunları yorumlanma yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. | |||||
Ders Açıklaması | İslam Hukukunun etkisinden önceki Türk Hukuku, İslam Hukukunun etkisindeki Türk Hukuku –özellikle Osmanlı dönemi Hukuku-, Türk Hukukunun batılılaşması ve laikleşmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Türk Hukukunun tarihsel dönemlerinin inceler. 2) Hukuk tarihindeki dönemleri birbirleriyle karşılaştırılmalı olarak kavrar. 3) Hukuk tarihi boyunca meydana gelen yapısal ve kurumsal değişiklikleri izler. 4) Hukuk tarihinin hukukun diğer alanları ile ilişkisini (hukuk felsefesi, hukuk siyaseti, hukuk sosyolojisi vb.) anlar ve hukuk tarihinin bilimsel alanındaki konuları yorumlama yeteneği kazanır. 5) Eski çağlardan bugüne, hukuk sistemlerinin doğuşunda etkili olan dinsel, geleneksel, ahlaki etmenler ve bunların hukuk kurallarının biçimlenmesinde oynadığı rolü bilir. 6) Hukuk kuralı, emir, yasa gibi kavramlarla ifade edilen normların hukuk sistemi içindeki yeri, yaptırım değerleri ve yaptırım gücünü nereden aldıklarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | İLBER ORTAYLI , January 2024 |
Ders Koordinatörü | İLBER ORTAYLI |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. HAVVA KARAGÖZ |
Hafta | Konu |
1) | Türk Hukuk Tarihine Giriş ve Kaynaklar |
2) | Eski Türk Hukuku |
3) | İslam Hukukunun Genel Yapısı ve Gelişmesi |
4) | Türk Hukukunun İslam Hukuku Etkisine Girmesi-Erken Dönemler |
5) | Erken Osmanlı Hukuku |
6) | Osmanlı Hukuku – Klasik dönem |
7) | Osmanlı Hukuku- Yakın dönem |
8) | Tanzimat Dönemi ve Hukuka Etkisi |
9) | Türk Hukukunun Batı Hukukundan Etkilenmesi |
10) | Türk Hukukunda Resepsiyon ve Kodifikasyon Çalışmaları |
11) | Osmanlı Toprak Rejimi ve Arazi Kanunnamesi |
12) | Osmanlı Vakıf Rejimi ve Mecelle |
13) | Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması |
13) | Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması |
14) | Türk Hukukunun Batı Hukukuna Dönüşümü |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Coşkun Üçok/Gülnihal Bozkurt, Türk Hukuk Tarihi, Seçkin Yayıncılık (son bası). Mehmet Akif Aydın: Türk Hukuk Tarihi, Beta Basım (son bası). Mehmet Akif Aydın: İslam-Osmanlı Aile Hukuku, Klasik Yayınları (son bası). Ali Hikmet Berki: Açıklamalı Mecelle, Hikmet Yayınları. Gülnihal Bozkurt: Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu Yayınları (son bası). Sina Akşin: Kısa Türkiye Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları (son bası). Feroz Ahmad: Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları (son bası). İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yayınları (son bası). İlber Ortaylı, Kadı, Kronik Kitap (son bası). | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatı ve ardından konuya ilişkin karar okumaları ve uygulama çalışmaları | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
ortaylii@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 58 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.3 | ||||||
AKTS | 2 |