IE 301 Operations Research IIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu IE 301
Ders Adı İngilizce Operations Research II
Ders Adı Türkçe Yöneylem Araştırması II
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme,Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: none Laboratuvar : none Diğer: none
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 153 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Temel olasılık bilgisi
Kayıt Kısıtlamaları yok
Genel Eğitim Hedefi Stokastik Yöneylem araştırması metodlarının öğrenilmesi
Ders Açıklaması Bu dersin belirsizlik altında karar verme problemlerinde kullanılmak üzere rassal metot ve yöntemleri öğrencilere tanıtır. Bu ders Markov Zincirleri, Üssel Dağılım, Poisson Süreçleri, Kuyruk Teorisi ve Markov Karar Süreçleri konularını ve bunların uygulamalarını içerecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Markov Zincirlerini kullanarak rastgele ortamlarda ortaya çıkan problemlerin stokastik modellerini oluşturma becerisini gösterir;
2) Poisson Sürecini kullanarak modeller oluşturur;
3) Kuyruk Teorisini kullanarak performans değerlendirmesi gerçekleştirebilir;
4) Markov Karar Sürecini kullanarak farklı stratejileri değerlendirir.
5) Stokastik modelleme ve kuyruk teorisi tekniklerini bazı gerçek hayattaki durumlara uygular
6) alternatif stokastik optimizasyon tekniklerini analiz eder, karşılaştırır ve stokastik optimizasyon problemlerine bir çözüm yöntemi tasarlar
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih EVREN GÜNEY , December 2023
Ders Koordinatörü FİLİZ GÜRTUNA
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi FİLİZ GÜRTUNA

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Stokastik Süreçler ve Markov Zincirlerine giriş
2) Markov Zinciri Uygulamalarının açıklayıcı örnekleri
3) Kararlı Durum Olasılıkları ve Uygulamaları
4) Emici Markov Zincirleri ve Analizi (Quiz 1)
5) Markov Zinciri Uygulamaları
6) Üstel Dağılım (ÜD) ve Poisson Süreçleri (PS) I
7) Üstel Dağılım (ÜD) ve Poisson Süreçleri (PS) I II
8) Kuruk Teorisine giriş - Terminoloji
9) M/M/1/GD/N/ tipi Kuyruk Sistemleri (Midterm)
10) M/M/1/GD/N tipi Kuyruk Sistemleri
11) Kuyruk Sistemleri Uygulamaları
12) Markov Karar Süreci I
13) Markov Karar Süreci II
14) Markov Karar Süreci III
15) Final sınavı / sunum dönemi
16) Final sınavı / sunum dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarKitap: Taha, H. A., Operations Research: An Introduction (9th Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson. Diğer: (1) Ross, S.M., Introduction to Probability Models (8th Edition). Academic Press, Elsevier. (2) Winston, W. L., Operations Research – Applications and Algorithms. Brooks/Cole CENGAGE Learning, Belmont, Canada.
Öğretme TeknikleriTersyüz eğitim teknikleri ile etkin öğrenim
Ödev ve ProjelerDers kitabından verilen ödevler (toplanmaz ve notlandırılmaz) Dönem projesi (tüm konuları kapsayan)
Laboratuvar Çalışmasıyok
Bilgisayar KullanımıExcel kullanımı önerilir
Diğer Aktiviteleryok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi guneye@mef.edu.tr
212 3953740

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 2 84
Ödevler 5 1.5 0.5 10
Küçük Sınavlar 5 1.5 0.5 10
Ara Sınavlar 1 20 2 22
Final 1 25 2 27
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü/25 6.1
AKTS 6