İnşaat Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | IE 301 | |||||
Ders Adı İngilizce | Operations Research II | |||||
Ders Adı Türkçe | Yöneylem Araştırması II | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 153 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Temel olasılık bilgisi | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | yok | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Stokastik Yöneylem araştırması metodlarının öğrenilmesi | |||||
Ders Açıklaması | Bu dersin belirsizlik altında karar verme problemlerinde kullanılmak üzere rassal metot ve yöntemleri öğrencilere tanıtır. Bu ders Markov Zincirleri, Üssel Dağılım, Poisson Süreçleri, Kuyruk Teorisi ve Markov Karar Süreçleri konularını ve bunların uygulamalarını içerecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Markov Zincirlerini kullanarak rastgele ortamlarda ortaya çıkan problemlerin stokastik modellerini oluşturma becerisini gösterir; 2) Poisson Sürecini kullanarak modeller oluşturur; 3) Kuyruk Teorisini kullanarak performans değerlendirmesi gerçekleştirebilir; 4) Markov Karar Sürecini kullanarak farklı stratejileri değerlendirir. 5) Stokastik modelleme ve kuyruk teorisi tekniklerini bazı gerçek hayattaki durumlara uygular 6) alternatif stokastik optimizasyon tekniklerini analiz eder, karşılaştırır ve stokastik optimizasyon problemlerine bir çözüm yöntemi tasarlar |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Sınav,Ödev |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | S | Sınav,Ödev |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Hazırlayan ve Tarih | EVREN GÜNEY , December 2023 |
Ders Koordinatörü | FİLİZ GÜRTUNA |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi FİLİZ GÜRTUNA |
Hafta | Konu |
1) | Stokastik Süreçler ve Markov Zincirlerine giriş |
2) | Markov Zinciri Uygulamalarının açıklayıcı örnekleri |
3) | Kararlı Durum Olasılıkları ve Uygulamaları |
4) | Emici Markov Zincirleri ve Analizi (Quiz 1) |
5) | Markov Zinciri Uygulamaları |
6) | Üstel Dağılım (ÜD) ve Poisson Süreçleri (PS) I |
7) | Üstel Dağılım (ÜD) ve Poisson Süreçleri (PS) I II |
8) | Kuruk Teorisine giriş - Terminoloji |
9) | M/M/1/GD/N/ tipi Kuyruk Sistemleri (Midterm) |
10) | M/M/1/GD/N tipi Kuyruk Sistemleri |
11) | Kuyruk Sistemleri Uygulamaları |
12) | Markov Karar Süreci I |
13) | Markov Karar Süreci II |
14) | Markov Karar Süreci III |
15) | Final sınavı / sunum dönemi |
16) | Final sınavı / sunum dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Kitap: Taha, H. A., Operations Research: An Introduction (9th Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson. Diğer: (1) Ross, S.M., Introduction to Probability Models (8th Edition). Academic Press, Elsevier. (2) Winston, W. L., Operations Research – Applications and Algorithms. Brooks/Cole CENGAGE Learning, Belmont, Canada. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz eğitim teknikleri ile etkin öğrenim | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders kitabından verilen ödevler (toplanmaz ve notlandırılmaz) Dönem projesi (tüm konuları kapsayan) | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Excel kullanımı önerilir | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
guneye@mef.edu.tr 212 3953740 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 2 | 84 | ||
Ödevler | 5 | 1.5 | 0.5 | 10 | |||
Küçük Sınavlar | 5 | 1.5 | 0.5 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Final | 1 | 25 | 2 | 27 | |||
Toplam İş Yükü | 153 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.1 | ||||||
AKTS | 6 |