Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | |||||
Ders Kodu | LAW 302 | |||||
Ders Adı İngilizce | Human Rights Law | |||||
Ders Adı Türkçe | İnsan Hakları Hukuku | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Bahar,Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 100 saat | |||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans ve Erasmus Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Uluslararası ve bölgesel insan hakları sistemlerinin ilke ve mekanizmaları hakkında temel bilgi edinmek. Bu ders öğrencilere Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, yapısı, işleyişi ve içerdiği haklar hakkında kapsamlı bir giriş sağlamak. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne başvurmak da dahil olmak üzere, insan hakları ihlallerine karşı uluslararası hukuk yollarını kullanma konusunda gerekli becerileri kazandırmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders öğrencilere uluslararası insan belgeleri ve mekanizmaları hakkında temel bilgiyi kazandırmayı; özellikle de Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin sağladığı güvencelere odaklanmayı amaçlamaktadır. Derste ilk olarak evrensel ve bölgesel insan hakları koruma sistemlerine dair kapsamlı bir giriş yapılacak; daha sonra Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sisteminin yapısı, işleyişi ve iç hukuka etkisi ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Takip eden derslerde, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin ilke kararları ışığında Sözleşme ile güvenceye alınan temel haklar ayrıntılı olarak işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Uluslararası ve bölgesel insan hakları sistemlerinin temel ilke ve mekanizmalarını kavrar. 2) Uluslararası insan hakları mahkemelerinin işleyişini anlar. 3) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin içtihatlarında genel ilkelerin uygulanmasını anlar. 4) İhlal iddiasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne taşır. 5) AİHM'nin kritik insan hakları sorunlarına ilişkin içtihatlarını analiz eder ve yorumlar. 6) AİHM içtihatlarını iç hukuka uygular |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | H | Sınav |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Sınav |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Sınav |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | H | Sınav |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | S | Sınav |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | HÜLYA DİNÇER , January 2023 |
Ders Koordinatörü | HÜLYA DİNÇER |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER |
Hafta | Konu |
1) | Uluslararası insan hakları hukukuna giriş; Evrensel ve bölgesel insan hakları anlaşmaları ve kuruluşları |
2) | Avrupa Sözleşme Sisteminin Tarihsel Arka Planı, kökenleri ve yapısı |
3) | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi: Yapısı, işleyişi ve kabul edilebilirlik kriterleri |
4) | AİHS 2.madde: Yaşam Hakkı |
5) | AİHS 3.madde: Kötü muamele yasağı |
6) | AİHS'nin 4. Maddesi: Kölelik ve Zorla Çalıştırma Yasağı AİHS'nin 5. Maddesi: Özgürlük ve Güvenlik Hakkı |
7) | Vize Haftası |
8) | AİHS'nin 6. maddesi: Adil yargılanma hakkı |
9) | AİHS'nin 7. Maddesi: Kanunsuz Cezalandırılmama Hakkı AİHS'nin 8. Maddesi: Özel hayata, aile hayatına, konuta ve yazışmaya saygı hakkı |
10) | AİHS'nin 9. Maddesi: Düşünce, Vicdan ve Din Özgürlüğü |
11) | AİHS'nin 10. Maddesi: İfade Özgürlüğü |
12) | AİHS'nin 11. Maddesi: Örgütlenme ve Toplanma Özgürlüğü |
13) | AİHS'nin 13. maddesi: Etkili başvuru hakkı AİHS'nin 14. Maddesi: Ayrımcılık Yasağı |
14) | 1 No'lu Protokolün 1. Maddesi: Mülkiyet hakkı 1 No'lu Protokol'ün 2. Maddesi: Eğitim Hakkı |
15) | 1 No'lu Protokol'ün 3. Maddesi: Serbest seçim hakkı |
16) | Final Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | -Relevant case law of the ECtHR See: https://hudoc.echr.coe.int/eng No reading assignment for Week 1 and 2 Week 3: Natchova v. Bulgaria, No: 43577/98 43579/98 (2005); Mc Cann v. United Kingdom, No. 18984/91 (1995); Maiorano and others v. Italy, 28634/06, (2009); Opuz v. Turkey, No. 33401/02 (2009); Dink/Turkey, No: 2668/07, 6102/08, 30079/08, 7072/09 ve 7124/09 (2010). Week 4: Selmouni v. France, B. No: 25803/94 (1999); Mehmet Eren/Turkey, B. No: 32347/02 (2008); Ali Güneş v. Turkey, B. No: 9829/07 (2012); Ataykaya v. Turkey, No: 50275/08 (2012). Week 5: Rantsev v. Cyprus and Russia, 25965/04 (2010); Ahmet Hüsrev Altan v. Turkey, 13252/17 (2021). Week 7: Seyithan Demir v. Turkey, 25381/02 (2009); Kolu v. Turkey, 25381/02 (2005); Güveç v. Turkey, 70337/01 (2009); Sadak and others v. Turkey, 25144/94, 26149/95 to 26154/95, 27100/95 and 27101/95 (2002). Week 8: X and Y v. Netherlands, No. 8978/80 (1985); Dudgeon v. United Kingdom, No. 7525/76 (1983); Campbell v. United Kingdom, No. 13590/88 (1992); Rotaru v. Romania, No. 28341/9 (2000); Y.Y. v. Turkey, No. 14793/08 (2015). Week 9: Metropolitan Church of Bessarabia and Others v. Moldova, No. 45701/99 (2001), İzzettin Doğan and Others v. Turkey, No. 62649/10 (2016). Week 10: Ozgur Gundem v. Turkey, No. 23144/93 (2000), Dink v. Turkey, nos 2668/07, 6102/08, 30079/08, 7072/09, and 7124/09 (2010) (in Turkish), Murat Vural v. Turkey, no. 9540/07 (2014), Vejdeland and Others v. Sweden, no. 1813/07 (2012). Week 11: Oya Ataman v. Turkey, İzmir Savaş Karşıtları Derneği and Others v. Turkey, no. 46257/99, Dicle for the Democracy Party (DEP) v. Turkey, no. 25141/94. Week 12: Opuz v. Turkey, Oršuš and Others v. Croatia [GC], no. 15766/03, Nachova and Others v. Bulgaria [GC], nos 43577/98 and 43579/98. Recommended Books: - Harris, O’Boyle, Warbick, Law of the European Convention on Human Rights, Oxford University Press (Last edition). - European Convention of Human Rights: A Commentary, William A. Schabas, Oxford University Press (Last edition). - Routledge Handbook of International Human Rights Law / [edited by] Scott Sheeran, Nigel Rodley, Routledge Pub. (Last edition). - Olivier De Schutter, International Human Rights Law, Cambridge University Press (last edition). - İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Cilt 1 ve Cilt 2, Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant, Legal, 2016. - Anayasa ile Karşılaştırmalı İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Mahkeme İçtüzüğü, Prof. Dr. Osman Doğru, On İki Levha Yayıncılık, 2010. - Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması - A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Abdurrahman Saygılı, Turhan Kitabevi, 2019. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders anlatımı, tartışmalar, pratik çalışmalar | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | yok | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
dincerhu@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 2 | 70 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 100 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.0 | ||||||
AKTS | 4 |