Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||
Ders Kodu | ME 303 | |||||
Ders Adı İngilizce | System Dynamics and Control | |||||
Ders Adı Türkçe | Sistem Dinamiği ve Kontrol | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 221 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
ME 201 - Engineering Mechanics: Dynamics EE 212 - Electrical and Electronic Circuits DYN 201 - Engineering Mechanics: Dynamics | MATH 213 - Differential Equations |
|||||
Yan Koşul |
MATH 213 - Differential Equations |
|||||
Beklenen Ön Bilgi | Dinamik, diferansiyel denklemler ve temel elektrik ve elektronik devreleri bilgisi | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Zaman ve frekans alanlarında sistem modelleme, zaman tepkisi, kararlılık, kök eğrisi, frekans ve durum uzayı tasarımı gibi analog kontrol mühendisliğinin prensiplerini öğrenmek. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders kontrol mühendisliğinin temel kavramlarını içermektedir ve şu konuları kapsamaktadır: Sistem modellemesi ve zaman içinde doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin analizi, Laplace, frekans alanı yöntemleri ile Durum-Alan Yöntemi; doğrusallaştırma; Zaman tepkisi; Blok diyagram indirgemesi; Routh-Hurwitz ve Root Locus teknikleri kullanılarak stabilite analizi; Sistem modeli dönüşümleri; Başlangıç koşulları ve genel form girdileri ile sistem analizi; Durum değişken geri bildirim kontrolör tasarımı. Bilgisayar destekli araçlar da ders boyunca kullanılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Blok diyagram modellemesi ve matematiksel modellerini adi diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümü, frekans alanı ve durum uzayı gösterimleri olarak kurma konusunda problemleri tanımlar, analiz eder, formüle eder ve çözer; 2) Çok serbestlik derecesine sahip doğrusal, zamana bağlı olmayan mekanik sistemler için ağ analizini uygulayarak sorunları tanımlar, analiz ve formüle eder ve çözer; durum uzayı modelini elde eder; 3) İkinci dereceden sistemlerin zaman tepkisi davranışına ilişkin sorunları tanımlar, analiz ve formüle eder ve çözer, kararlılık analizini uygular ve MATLAB Kontrol Sistemleri Araç Kutusu ve Simulink'i kullanarak PID denetleyicileri tasarlar; 4) Gerçek yaşam uygulaması için bir PID kontrol sistemi tasarlar ve uygular; 5) Bir proje ekibinde iletişim kurar ve işbirliği yapar, hedefler belirler, görevleri tamamlar ve son teslim tarihlerine uyar, profesyonel bir şekilde nihai raporunu yazar ve sözlü olarak savunur; 6) Kendi kendine öğrenme ve yeni bilgiyi kendi imkânlarıyla uygulama becerisini, yaşam boyu sürecek değerli bir öğrenme becerisi olarak benimser. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | DANTE DORANTES , November 2023 |
Ders Koordinatörü | ALİ ÇINAR |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. DANTE DORANTES |
Hafta | Konu |
1) | Giriş. Fiziksel Sistemlerin Blok Diyagram Modellemesi. |
2) | Sistem Modelleme Teknikleri: ODE, TF, FD ve SS. ODE'leri Laplace Dönüşümü ve MATLAB Sembolik Nesneleri kullanarak çözüm bulmak |
3) | MISO DC motor modeli. Transfer fonksiyonu ve Bode grafikleri. OpAmps ile modelleme. |
4) | Motor sabitleri. Eşdeğer moment/atalet momenti/viskoz sönümleme. Doğrusallaştırma. |
5) | Ağ Analiz Tekniği. |
6) | Ağ Analiz Tekniği. MATLAB Çizimi, Transfer Fonksiyonları ve Durum Uzayı. |
7) | Aritmetik işlemler, vektörler, Matlab'da polinomların çözümü. Zaman tepkisi kavramları. |
8) | Sistem elemanlarının Zaman Tepkisi. Performans Kriterleri. Sistem tanımlaması. |
9) | PID kontrolör analizi ve ayarı. |
10) | LTI Viewer. Blok Diyagramlarının Azaltılması. TF-SS ve SS-TF dönüşümleri. Başlangıç Koşulları. |
11) | Matlab'da PID Ayarı. PID kontrolör ve tesisinin Simulink modeli. |
12) | Routh-Hurwitz ile Kararlılık Analizi. |
13) | Kök Yeri Yoluyla Kararlılık Analizi. Sinyal Akış Grafikleri ve Durum-Değişken Geri Besleme Tasarım Yöntemi (Kutup Yerleşimi), Kontrol Edilebilirlik. |
14) | Durum-Değişken Geribildirim Tasarım Yöntemi. |
15) | Proje Sunum Dönemi. |
16) | Proje Sunum Dönemi. |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Kontrol Sistemleri Mühendisliği, Uluslararası Öğrenci Versiyonu, Norman S. Nise, 6th Edition, Wiley, 2011. ISBN: 978-0-470-64612-0 Other reference: • Sistem Dinamiği, William J. Palm, 4th Edition, McGraw-Hill, 2021 (textbook) ISBN10: 0078140056, ISBN13: 9780078140051 • Modern Kontrol Mühendisliği, Katsuhiko Ogata, 5th Edition, Pearson, 2009 | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters Yüz Edilmiş Eğitim | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | PID pozisyon kontrol sisteminin tasarımı, analizi ve gerçekleştirilmesi. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | None | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | MATLAB ve Simulink kullanılarak bilgisayar destekli mühendislik problemleri çözmek | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | None | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
dorantesd@mef.edu.tr 0212 395 36 40 Katılım kuralları: Katılım, Ters Yüz Sınıf Uygulaması sırasında alınır. Katılımın en az %70'i zorunludur. Ters Yüz Sınıf Uygulaması Kuralları: Kaçırılan Ters Yüz Sınıf Uygulaması (FCP) sınavlarına sıfır not verilecektir. Takım çalışması sırasında kusurlu veya bireysel işbirliği tutumu eksikliği olan katılım sınavlarına bir not verilecektir. Başarılı katılım sınavları ve bireysel işbirliği tutumlarına iki not verilecektir. FCP etkinlikleri, çevrimiçi sınıf süresinde (20-40 dakika), daha önce çözülmüş benzer bir alıştırmayı çözerek, ancak rastgele oluşturulmuş takımlarda çalışarak ve sınıfın sonunda CamScanner uygulamasını kullanarak çözümlerinin taranmış pdf dosyasını e-postayla göndererek gerçekleştirilir. FCP kanıtı, öğrencinin sınıf katılımını saymanın tek yolu olacaktır. Proje veya ödevlerin geç teslimi kuralları: Her geciken gün için 50/100 indirim yapılacaktır. Ara sınava girmeme kuralları: Üniversite tarafından onaylanmış geçerli bir resmi gerekçe sunulduğu takdirde, normal ara sınav tarihinden hemen bir hafta sonra telafi ara sınavı hakkı verilecektir. Dersten geçmek için izin verilen minimum not (FZ): Dersten geçmek için yeterli Tersine Sınıf Uygulaması, Ara Sınavlar, Ödevler ve Proje notları ve en az %70 katılım zorunludur. Uygun sınıf davranışı hatırlatıcısı, öğrenci davranış kuralları: YÖK Yönetmeliği İntihal hakkında açıklama: YÖK Yönetmeliği http://www.mef.edu.tr/Yonetmelikler |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 12 | 0 | 2 | 1 | 36 | ||
Proje | 3 | 22 | 20 | 2 | 132 | ||
Ödevler | 10 | 0 | 0.5 | 0.5 | 10 | ||
Küçük Sınavlar | 12 | 0 | 2 | 1 | 36 | ||
Final | 1 | 2 | 4 | 1 | 7 | ||
Toplam İş Yükü | 221 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 8.8 | ||||||
AKTS | 6 |