ELE 242 University within School: Focus on Mathematics EducationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İlköğretim Matematik ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Eğitim Fakültesi
Ders Kodu ELE 242
Ders Adı İngilizce University within School: Focus on Mathematics Education
Ders Adı Türkçe University within School: Focus on Mathematics Education
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 124 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Matematik Eğitimine Giriş Eğitim Bilimlerine Giriş
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Matematik ve matematik öğretiminin farklı ortamlarda nasıl farklı olabileceğini anlamak ve çocukların matematik öğretimine katkıda bulunan bireysel matematik yapılandırmalarının rolünü anlamak.
Ders Açıklaması Bu derste amaç, öğretmen adaylarını çocuklarla birebir matematik dersi yapmalarını sağlayarak, çocukların bu kavramları nasıl öğrendiklerini gözlemlemeleri ve yaşanan zorluklarla ilgili öğretmen olarak ne gibi fırsatlar yaratılmalı konularında bilgi sahibi olmalarıdır. Bu bağlamda da farklı okullarda matematik dersinin nasıl işlendiğine dair bilgi edinmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Çocukların ortaokul yıllarında matematiksel kavramları nasıl öğrendiklerini anlamak için, MEB 6. sınıf matematik birinci dönem gibi bir döneme odaklanabilme;
2) Belirlenen konu hakkında bir dersin nasıl planlanacağı, öğretileceği ve yansıtılacağı bilgisini gösterebilme;
3) Psikolojik yapıların anlaşılmasıyla ilişkili olarak öğretme/öğrenmeyi iyileştirmek için araştırma çabalarına katılabilme;
4) Kişinin kendi öğrenme deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak yansıtması.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills.
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics.
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics.
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs.
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning.
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness.
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone.
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways.
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources.
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio.
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights.
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws.
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities.
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. H Laboratuvar,Proje
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. H Laboratuvar,Derse Katılım,Proje
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. H Derse Katılım,Proje
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. S Laboratuvar,Proje
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. H Sınav,Laboratuvar
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. H Derse Katılım
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. H Derse Katılım,Proje
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. H Derse Katılım
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. H Sınav
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. S Derse Katılım,Sunum
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. H Sınav,Derse Katılım
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. N
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. N
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. H Derse Katılım
Hazırlayan ve Tarih ZELHA TUNÇ ,
Ders Koordinatörü BENGİ BİRGİLİ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. ZELHA TUNÇ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Matematik öğretimi nedir?
2) USA ve MEB Standartları
3) 6. sınıf matematik eğitim programı
4) Van de Walle Kitabı-Bölüm 1
5) Birebir öğretim
6) Birebir öğretim
7) Birebir öğretim
8) Birebir öğretim
9) Birebir öğretim
10) Etkili öğretmen soruları
11) Okul ziyareti
12) Okul ziyareti
13) Sınıf öğretimi ziyareti
14) Sınıf öğretimi ziyareti
15) Final
16) Final
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar.
Öğretme TeknikleriFlipped learning
Ödev ve Projeler.
Laboratuvar ÇalışmasıBirebir öğretim
Bilgisayar KullanımıDers öncesi yapılan flipped aktivitelerinde ve öğrenci projelerinde bilgisayar kullanımı
Diğer AktivitelerOkul ziyaretleri
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 15
Ödev 1 % 50
Final 1 % 35
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi tuncz@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 3 2 2 2 18
Uygulama 3 12 2 42
Arazi Çalışması 4 1 3 16
Ödevler 2 12 2 28
Final 1 15 2 3 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü/25 5.0
AKTS 5