İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ELE 242 | ||||
Ders Adı İngilizce | University within School: Focus on Mathematics Education | ||||
Ders Adı Türkçe | University within School: Focus on Mathematics Education | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 124 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Matematik Eğitimine Giriş Eğitim Bilimlerine Giriş | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Matematik ve matematik öğretiminin farklı ortamlarda nasıl farklı olabileceğini anlamak ve çocukların matematik öğretimine katkıda bulunan bireysel matematik yapılandırmalarının rolünü anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu derste amaç, öğretmen adaylarını çocuklarla birebir matematik dersi yapmalarını sağlayarak, çocukların bu kavramları nasıl öğrendiklerini gözlemlemeleri ve yaşanan zorluklarla ilgili öğretmen olarak ne gibi fırsatlar yaratılmalı konularında bilgi sahibi olmalarıdır. Bu bağlamda da farklı okullarda matematik dersinin nasıl işlendiğine dair bilgi edinmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Çocukların ortaokul yıllarında matematiksel kavramları nasıl öğrendiklerini anlamak için, MEB 6. sınıf matematik birinci dönem gibi bir döneme odaklanabilme; 2) Belirlenen konu hakkında bir dersin nasıl planlanacağı, öğretileceği ve yansıtılacağı bilgisini gösterebilme; 3) Psikolojik yapıların anlaşılmasıyla ilişkili olarak öğretme/öğrenmeyi iyileştirmek için araştırma çabalarına katılabilme; 4) Kişinin kendi öğrenme deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak yansıtması. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | ||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | ||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | ||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | ||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | ||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | ||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | ||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | ||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | ||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | ||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | ||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | ||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | ||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | H | Laboratuvar,Proje |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | H | Laboratuvar,Derse Katılım,Proje |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Derse Katılım,Proje |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | S | Laboratuvar,Proje |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | H | Sınav,Laboratuvar |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | H | Derse Katılım |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | H | Derse Katılım,Proje |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | H | Derse Katılım |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | H | Sınav |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | S | Derse Katılım,Sunum |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | H | Sınav,Derse Katılım |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | H | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | ZELHA TUNÇ , |
Ders Koordinatörü | BENGİ BİRGİLİ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. ZELHA TUNÇ |
Hafta | Konu |
1) | Matematik öğretimi nedir? |
2) | USA ve MEB Standartları |
3) | 6. sınıf matematik eğitim programı |
4) | Van de Walle Kitabı-Bölüm 1 |
5) | Birebir öğretim |
6) | Birebir öğretim |
7) | Birebir öğretim |
8) | Birebir öğretim |
9) | Birebir öğretim |
10) | Etkili öğretmen soruları |
11) | Okul ziyareti |
12) | Okul ziyareti |
13) | Sınıf öğretimi ziyareti |
14) | Sınıf öğretimi ziyareti |
15) | Final |
16) | Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | . | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Flipped learning | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | . | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Birebir öğretim | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Ders öncesi yapılan flipped aktivitelerinde ve öğrenci projelerinde bilgisayar kullanımı | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Okul ziyaretleri | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
tuncz@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 3 | 2 | 2 | 2 | 18 | ||
Uygulama | 3 | 12 | 2 | 42 | |||
Arazi Çalışması | 4 | 1 | 3 | 16 | |||
Ödevler | 2 | 12 | 2 | 28 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 3 | 20 | ||
Toplam İş Yükü | 124 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |