HUK 128 Toplumsal Cinsiyet ve HukukMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 128
Ders Adı İngilizce Gender and Law
Ders Adı Türkçe Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 62 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında ve duyarlı hukukçu olmak
Ders Açıklaması Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin hukuk normları ve mahkeme kararlarındaki görünümü deşifre edilecektir. Nötr görünen hukuk normlarının eşitsizlikleri nasıl devam ettirdiği ortaya konulacaktır. Bu ders kapsamında aynı zamanda hukuken bu tür eşitsizliklerle nasıl mücadele edilmesi gerektiğinin de altı çizilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında olur.
2) Söz konusu eşitsizliklerin hukuk normlarında ve mahkeme kararlarındaki görünümlerini deşifre eder.
3) Bu eşitsizlikleri gidermek konusunda hukuken yükümlü olduğunun bilgisine sahip olur.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY , January 2024
Ders Koordinatörü FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş ve konuların takdimi
2) Norm kavramı ve normların temellendirilmesi
3) Toplumsal cinsiyet normları ve hukuk normları ve mahkeme kararlarıyla ilişkisi
4) Hukuk normları ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma
5) Yargı kararlarının ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma
6) Opuz Kararı
7) Vize Haftası
8) Eleştirel Hukuk Yaklaşımları
9) Eleştirel Hukuk Yaklaşımları
10) Feminist Hukuk Kuramı
11) Eşitlik ve farklılık yaklaşımları
12) Kamusal-Özel Alan Ayrımı
13) Özen Yükümlülüğü
14) Özen Yükümlülüğü
15) Finaller
16) Finaller
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarHukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları- der: Gülriz Uygur, Nadire Özdemir, Seçkin yayıncılık Uygur, G., Çağlar, İ., “Şiddet”, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-975-06-0986-2. Uygur, G., Çağlar, İ., “Hukuk”, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-971-06-0981-7. Çağlar Gürgey, İ. Discrimination, M. Sellers, S. Kirste (eds.), Encyclopedia of the Philosophy of Law and Social Philosophy, Springer Nature B.V., DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6730-0_712-1. Çağlar Gürgey, İ. General Recommendation No 35 CEDAW Committee: An Example of the Transformation of the Due Diligence Obligation within the International Human Rights Law”, Ankara Barosu Dergisi, 2019/1, pp. 232-266. Çağlar Gürgey, İ., The State’s Due Diligence Obligation”, in Research Handbook on Feminist Jurisprudence, ed. Robin West, Cynthia Grant Bowman, UK: Edward Elgar Pub. 2019, pp. 485-502.
Öğretme TeknikleriTeorik anlatım ve tartışmalar
Ödev ve ProjelerÖlçme ve değerlendirme ödevler üzerinden yapılacaktır. Dönem sonu notunu %40 vize dönemi verilecek ödev üzerinden, %60’nı ise final dönemi verilecek ödev üzerinden belirlenecektir. [Dersten başarılı olunabilmesi için final ödev notunun 50 ve üzerinde olması gerekmektedir.] Bütünleme sınavı ya da bütünleme notunu belirleyecek bir ödev konusu verilmeyecektir.
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Laboratuar 14 % 0
Ödev 1 % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi gurgeyi@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Laboratuvar 14 0 0
Ödevler 1 0 0
Ara Sınavlar 2 4 2 12
Final 1 6 2 8
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü/25 2.5
AKTS 2