Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||||||
Ders Kodu | HUK 232 | ||||||||
Ders Adı İngilizce | Environmental Law | ||||||||
Ders Adı Türkçe | Çevre Hukuku | ||||||||
Öğretim Dili | TR | ||||||||
Ders Türü | Ders | ||||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||||
Dönem | Bahar | ||||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||||
Genel Eğitim Hedefi | Dersin genel hedefi ögrencilerin çevre hukukunun kendine özgü niteliklerini ve ilkelerini kavrayarak çevresel sorunlara yeni bir bakış açısı geliştirmelerini sağlamaktadır. | ||||||||
Ders Açıklaması | Derste çevre hukukunun temel ilkeleri, çevresel etki değerlendirmesi, çevresel kirliligin önlenmesi ile sektörel ve entegre çevre koruma yöntemleri ve çevresel zararlardan doğan sorumluluk konuları işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Çevresel sorunları çevre hukukunun temel ilkeleri çerçevesinde değerlendirmek 2) Çevre hukukunun kapsamını genel hatlarıyla belirlemek 3) Mevzuatı çevre hukuku perspektifi ile yorumlamak 4) Çevresel etki değerlendirmesini bilmek 5) Çevre hukukuna ilişkin yargı kararlarını değerlendirmek ve analiz etmek 6) Doğal ve kültürel varlıkların korunmasına ilişkin esasları açıklamak 7) İdarenin çevre alanındaki kolluk faaliyetlerini tanımlamak 8) Risk yönetimine ilişkin esasları genel hatlarıyla belirlemek 9) Çevresel zararlardan doğan sorumluluğa ilişkin sorunları değerlendirmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | Sınav |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | H | Sınav |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi BASAK BASOGLU |
Hafta | Konu |
1) | Çevre Sorunları ve Hukukun Çevre Korunmasındaki Önemi |
2) | Çevre Hukukuna ilişkin Temel Kavramlar |
3) | Çevre Hareketleri ve Çevre Hukukunun Gelişimi |
4) | Çevre Hukukuna Hâkim olan Temel İlkeler: Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi |
5) | Çevre Hukukuna Hâkim olan Temel İlkeler: Önleme, İşbirliği, Eşgüdüm ve Entegrasyon İlkeleri ile Kirleten Öder İlkesi |
6) | Çevre Hukukuna Hâkim olan Temel İlkeler: Katılım İlkesi ve İhtiyat İlkesi Bir İnsan Hakkı olarak Çevre Hakkı Kavramı |
7) | Çevresel Bozulmanın Önlenmesi ve Kirlilik Kontrolü Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) |
8) | Hukuksal Sorumluluk (Haksız Fiil Sorumluluğu) |
9) | Hukuksal Sorumluluk (Haksız Fiil Sorumluluğu) |
10) | Hukuksal Sorumluluk (Komşuluk Hukuku) |
11) | Çevre Suçları ve Cezai Sorumluluğa İlişkin Sorunlar |
12) | Çevre Suçları ve Cezai Sorumluluğa İlişkin Sorunlar |
13) | Çevre Hukukunun Uluslararası Boyutları |
14) | Çevre Hukukunun Uluslararası Boyutları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Erişgin, Nuri: Çevre Kirletenin Hukuksal Sorumluluğunda İlliyet Bağı, İmaj Yayınları, Ankara, 2005. Güneş, Yusuf / Aydın Coşkun, Aynur: Çevre Hukuku, Kazancı Hukuk Yay. No. 181, İstanbul, 2004. Kaboğlu, İbrahim: Çevre Hakkı, İmge Yayınevi, Ankara, 1996. Keleş, Ruşen / Ertan, Birol: Çevre Hukukuna Giriş, İmge Yayınevi, Ankara, 2002. Kışlalıoğlu, Mine / Berkes: Fikret Ekoloji ve Çevre Bilimleri, Remzi Yayınevi, İstanbul, 2003. Saygılı, Abdurrahman: Çevre Hukuku Açısından Çevresel Etki Değerlendirmesi, İmaj Yayınları, Ankara, 2007. Turgut, Nükhet: Çevre Politikası ve Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara, 2009. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatım, konuyla ilgili mahkeme kararlarının değerlendirilmesi. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |