HUK 231 İmar HukukuMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 231
Ders Adı İngilizce Planning Law
Ders Adı Türkçe İmar Hukuku
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 62 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Öğrencinin Medeni Hukuk ve İdare Hukukunun ana ilke ve esaslarını bildiği varsayılmaktadır.
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Dersin Genel Eğitim Hedefi İmar Hukukunun genel ilke ve esaslarını öğrenme ve ilgili davalar üzerinde tartışma.
Ders Açıklaması İmar Hukukunun genel ilke ve esaslarının incelenmesi ve ilgili mahkeme kararlarında hukuki sorunların tartışılması.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Devletin planlama yetkisi ile mekânsal planlama arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek.
2) İmar hukukunun Türk hukukunda tarihsel gelişimini öğrenmek
3) İmar hukukuna ilişkin temel kavramları açıklamak
4) İmar hukukuna egemen olan temel hukuk ilkelerini öğrenir ve imar hukuku alanında karşılaşacağı sorunlara bu ilkelerden hareketle çözüm getirmek
5) İmar planları çeşitlerini ve bunlar arasındaki ilişkileri öğrenir. İmar hukukunda ortaya çıkan sorunları çözümlerken imar planları hiyerarşisini kullanma becerisini kazanmak
6) İmar planlaması konusunda yetkili idareleri öğrenir. Bu alanda ortaya çıkan yetki çatışmalarını çözme becerisi kazanmak
7) İmar planları uygulama işlemlerini ve imar hukukundaki işlevlerini öğrenmek
8) İmar hukukunda yapı denetimini ve bu denetimin sonuçlarını, imar hukuku yaptırımlarının tabi olduğu hukuki rejimi öğrenmek
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7 8
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. S Sınav
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. H Sınav
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. H Sınav
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. S Sınav
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S Sınav
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. H Sınav
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. H Sınav
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. S Sınav
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Hazırlayan ve Tarih ZELİHA HACIMURATLAR SEVİNÇ , January 2024
Ders Koordinatörü ZELİHA HACIMURATLAR SEVİNÇ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi ZELİHA HACIMURATLAR SEVİNÇ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Devletin Planlama Faaliyeti/Devletin Planlama Faaliyetinin Mekânsal Planlama ile ilişkisi
2) İmar Hukukuna İlişkin Genel Kavramlar-İmar Hukukunun Tarihsel Gelişimi
3) İmar Planlarının Türleri ve Plan Hiyerarşisi
4) İmar Planlarının Türleri ve Plan Hiyerarşisi (devam)
5) İmar Planlarının Hukuki Niteliği
6) İmar Planlarına Hâkim Olan İlkeler
7) İmar Planlarına Hâkim Olan İlkeler (devam)
8) İmar Planlarında Yetki Bölüşümü-Çatışması
9) İmar Planlarında Yetki Bölüşümü-Çatışması (devam)
10) İmar Planlarının Yapılış Usulü
11) İmar Planlarının Uygulama İşlemleri
12) İmar Planlarının Uygulama İşlemleri
13) İmar ve Yapı Denetimi ve İmar Cezaları
14) Pratik Çalışma
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarZorunlu Okuma Listesi: Ruşen Keleş/Ayşegül Mengi, İmar Hukukuna Giriş, İmge Kitabevi, Ankara, 2014. H. Kalabalık, İmar Hukuku Dersleri, 11. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Eylül 2022. Yardımcı Okuma Lİstesi: Yücel Ünal, Türk Şehir Planlama ve İmar Mevzuatının Kentsel Dönüşüm ve Deprem Ağırlıklı İncelenmesi, Yetkin Yayıncılık, Ankara 2008. Melih Ersoy, Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitabevi, Ankara 2008. Aslı Akay, “Türkiye’de Planlamada Dönüşüm Süreci: Çevre ve Koruma mı? Kentleşme ve Yapılaşma mı?” Amme İdaresi Dergisi, Aralık 2014. Denizer Şanlı, “Planlama Yetkisinin Analizi”, Ankara Barosu Dergisi, Yıl: 67, Sayı:3, Ankara 2009. Ayhan Tekinsoy, “İmar Planlarının Hukuksal Niteliği, İmar Planı İptalinin Bu Plana Dayanarak Verilmiş Ruhsatlar Üzerindeki Etkisi”, Ankara Barosu Dergisi, Yıl: 66, Sayı: 2, Ankara 2008. Aslı Yılmaz Uçar, “Kapitalizmde Planlama: Tarihsel ve Toplumsal Çözümleme”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 47, Sayı: 3, Eylül 2014. Burak Beyhan, “Kamu Yönetimi ve Bölgesel Planlamada Düzgüsel Bölgelerin Tanımlanmasında İzlenebilecek Yöntemler Üzerine”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 4, Ekim 2010. Ayhan Melih Tezcan, Ufuk Poyraz, “Kamu Yararı Kavramının ve Türkiye’deki Yasal Dayanaklarının Kentsel Politikalar Açısından Değerlendirilmesi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 1, Ocak 2013. Fulya Şen, “Neoliberalizm Sürecinde Kentsel Mekanların Dönüşümüne Kamusal Müzakere ve Halkla İlişkiler Açısından Bakış”, Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt: 23, Sayı: 2, Nisan 2014. Erkan Polat, “Planlamada Yeni Bir Paradigma Baskısı: Stratejik Mekansal Planlama”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt:19, Sayı: 4, Ekim 2010. Nihal Ekin Erkan, “Ebniye Nizamnamelerinden Şehir Planlama Teorisine Uzanan Yol: İstanbul’da Şehir Planlama”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 4, Ekim 2012. Birol Akgül, Mercan Efe, “Dünya’da ve Türkiye’de Bölge Planlama Çalışmaları ve Bunların Karşılaştırılması”, Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt:19, Sayı: 4, Ekim 2010.
Öğretme TeknikleriTeorik anlatım, takım çalışması şeklinde pratik çalışmalar
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi hacimuratlarz@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 1 7
Final 1 12 1 13
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü/25 2.5
AKTS 2