PSYC 305 Industrial and Organizational PsychologyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Bilgisayar Mühendisliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu PSYC 305
Ders Adı İngilizce Industrial and Organizational Psychology
Ders Adı Türkçe Endüstri ve Örgüt Psikolojisi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 162 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Kurumlarda ve çalışma ortamlarında insan davranışına uygulanan psikoloji ilkelerini öğrenmek, iş yerlerinin ihtiyaçları hakkında eleştirel düşünmek ve E/Ö Psikolojisi alanının bu ihtiyaçları karşılamaya nasıl yardımcı olduğunu anlamak ve alanın ülkemizdeki varlığının farkında olmak.
Ders Açıklaması Bu ders, işyerinde insan davranışlarını inceleyen bilimsel bir disiplin olan Endüstri ve Örgüt Psikolojisi'ne bilim insanı-uygulayıcı bakış açısı sunacaktır. Öğrencilerin iş analizi, eğitim ve gelişim, performans değerlendirmesi gibi farklı personel psikolojisi işlevlerini ve aynı zamanda motivasyon, iletişim ve liderlik gibi bazı örgütsel davranış kavramlarını kavramasını sağlayacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin tarihsel gelişimini tanır
2) Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin temelini oluşturan kavramları ve araştırma alanlarını tanımlar
3) Psikoloji alanında edindiği temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri endüstriyel alana uyarlayabilir
4) Farklı örgütsel yapılarda çalışma davranışının altında yatan ilke ve güdüleri anlar
5) çalışanlrla ilgili krizleri psikolojik açıdan analiz edebilir ve bazı çözümler önerebilir
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Derse Katılım,Proje,Sınav
Hazırlayan ve Tarih ARZU KARAKULAK , June 2025
Ders Koordinatörü ARZU KARAKULAK
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. NİL MADİ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) E/Ö psikolojisine giriş
2) E/Ö psikolojisinde araştırma yöntemleri
3) Teknoloji ve personel psikolojisi
4) İş analizi
5) Çalışan arama, değerlendirme, seçme ve yerleştirme
6) Performans yönetimi
7) Eğitim & geliştirme
8) Vize sınavı
9) Kariyer yönetimi
10) İş tutumları ve duygular. Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları.
11) Çalışan stresi / Mobbing
12) Çalışan motivasyonu
13) Liderlik
14) Örgütlerde iletişim ve Müzakere
15) Final Değerlendirme Dönemi
16) Final değerlendirme dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarRiggio, R.E. (2013). Introduction to Industrial/Organizational Psychology (6th edition). Prentice Hall. Önerilen Conte, J. M., & Landy, F. J. (2019). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (6th ed.). Wiley. Önerilen
Öğretme TeknikleriBu ders sırasında ters yüz eğitim formatı kullanılacaktır. Öğrenciler video izleyerek, slaytları gözden geçirerek ve haftanın konusu hakkında önerilen makaleleri okuyarak derse hazırlanacaklardır. Ders süresi boyunca, çeşitli alıştırmalar üzerinde gruplar halinde ve/veya tek başlarına çalışacaklardır. Bazı haftalarda, öğrencilerin gerçek dünya uygulamalarını anlamalarını sağlamak için ilgili alandan bazı Konu Uzmanları sınıfa davet edilecektir.
Ödev ve ProjelerÖğrenciler bir grup ödevini tamamlayacaklardır. Öğrenciler gruplar halinde çalışacak ve bir şirketin insan kaynakları uygulamalarının teşhisini yapacaklardır. Kuruluşun mevcut uygulamalarını anlamaya çalışacak ve derste öğrendiklerine dayanarak daha iyi çözümler önereceklerdir. Bir ara sınav ve tamamlanması gereken üç MOOC kursu olacaktır. Ayrıca 3 adet ders içi ödev tamamlanacaktır.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıÖğrencilerin ders öncesi, sırası ve sonrasında bilgi teknolojilerini kullanmaları beklenecektir.
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 30
Projeler 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 25
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karakulaka@mef.edu.tr

Geçerli bir neden (örneğin, doktor raporu) ile sınavı kaçıran öğrenciler, eğitmenin takdirine bağlı olarak telafi sınavı yapabilirler. Öğrencilerin her zaman üniversite personeline ve birbirlerine saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermeyi de kapsamaktadır. İntihal (kopya çekme, kopyala-yapıştır), diğer kaynaklardan cümlelerin veya önemli cümle bölümlerinin kopyalanmasını içerir. Bu, diğer öğrencilerin çalışmalarından veya kitaplar, makaleler ve web siteleri gibi kaynaklardan olabilir; bu kaynak öğrenci çalışmasında atıf yapılmış olsa bile. İntihalin veya diğer hilelerin her örneği, o ödev için sıfır notla sonuçlanacaktır. İntihal veya diğer hilelerin yapıldığı durumlarda telafi sınavı veya ödev fırsatı olmayacaktır.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 3 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 0 1 6
Proje 1 1 3 10 14
Ödevler 3 0 3 3 18
Ara Sınavlar 1 10 1 1 12
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü/25 6.5
AKTS 6