HUK 236 Hukuk ve NörobilimMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 236
Course Title in English Law and Neuroscience
Course Title in Turkish Hukuk ve Nörobilim
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Seçiniz
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 62 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Undergraduate Students Only
Overall Educational Objective To make advances in the field of neuroscience usable in terms of legal theory and practice by providing a general level of knowledge about the areas where neuroscience is related to law.
Course Description The idea that human beings are endowed with consciousness and free will is one of the presumptions on which modern legal systems rely to define personality. Person, in the legal sense, has to have the ability to act consciously and/or according to his/her free will to bear the responsibility of his/her acts. Nevertheless, the accuracy of a conscious human agency acting with free will has been challenged by neuroscientific research since 1980s. The debate whether or not this challenge will force legal systems to define a new basis for broad legal liability (including criminal responsibility) is at the focus of the course.
Course Description in Turkish İnsanların özgür irade sahibi bilinçli canlılar olduğu varsayımı, modern hukuk sistemleri tarafından kişiliğin tanımlanmasında başvurulan temel noktalardan birisidir. Kişinin eylem ve işlemlerinden dolayı hukuken sorumlu tutulabilmesi için, bu eylem ve işlemlerin bilinçli olarak, özgür iradeyle gerçekleştirilmiş olması şartı aranır. Ancak, insanın özgür iradesiyle davranan bilinçli bir canlı olduğu varsayımının geçerliliği nörobilim alanında 1980’lerden bu yana ortaya çıkan gelişmelerle gitigide daha fazla tartışılır bir konu haline gelmiştir. Nörobilimdeki gelişmelerin gelecekte hukuk sistemlerinin sorumluluğu belirlerken başvurdukları temel varsayımı değiştirmek zorunda kalmalarını yol açıp açmayacağı tartışması dersin ana vurgusunu oluşturacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Nörobilimin kapsamı ve uygulama alanı hakkında bilgi sahibi olma
2) Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen verilerin yürüyen davalarda kullanabilme
3) Nörobilim alanındaki ilerlemelerin hukuki ve cezai sorumluluk alanında yaratabileceği dönüşümü kavrama
4) İnsan davranışının nörofizyolojik esasları hakkında bilgi sahibi olma ve bu bilgiyi hukuk alanına uygulayabilme
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. H Exam
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. N
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. H Exam
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. S Exam
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. S Exam
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. S Exam
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. H Exam
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Prepared by and Date ZEYNEP ÖZEN , January 2024
Course Coordinator HÜLYA DİNÇER
Semester Güz
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Ders içeriğinin tanıtımı
3) Beyin: Biyolojik yapısı ve işleyişi
4) Bir toplumsal organ olarak beyin: Davranışsal ve bilişsel (kognitif) nörobilim
5) Hukuk ve beyin: Nörobilim ve hukuk ilişkisinin üç farklı düzlemi
6) Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 1- Mevcut durum
7) Vizeler
8) Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 2- Gelecekteki olasılıklar
9) Nörobilim, özgür irade sorunsalı ve hukuk
10) Bir sosyal organ olarak beynin evrimi: Özgeci davranış kalıbı
11) İnsan türünde özgeciliğin evrimi 1: kural odaklı muhakeme
12) İnsan türünde özgeciliğin evrimi 2: cezalandırma
13) İnsan türünde özgeciliğin evrimi 3: özgür irade varsayımı
14) Finaleller
Required/Recommended ReadingsArticles and resources shared by the course instructor
Teaching MethodsTheoretical explanation and evaluations
Homework and ProjectsNone
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration dincerhu@mef.edu.tr

Office Hours: By Appointment

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Ödevler 1 0 0
Ara Sınavlar 2 4 2 12
Final 1 6 2 8
Total Workload 62
Total Workload/25 2.5
ECTS 2