Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | |||||
Ders Kodu | LAW 422 | |||||
Ders Adı İngilizce | Mediation Implementation in Turkey and Comparison with International Models | |||||
Ders Adı Türkçe | Türkiye'de Arabuluculuk Uygulaması ve Uluslararası Modellerle Karşılaştırılması | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 94 saat | |||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Medeni Hukuk ve Borçlar Hukukuna Giriş | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Lisans Öğrencileri, Yüksek Lisans Öğrencileri ve Erasmus Değişim Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Mahkeme sistemini tamamlayıcı bir şekilde işleyen ve Türkiye'de ve uluslararası alanda (AB, ABD) avukatlar, hakimler ve arabulucular gibi hukuk profesyonellerinin günlük uygulamalarını büyük ölçüde etkileyen "Arabuluculuk" adı verilen yargı dışı uyuşmazlık çözüm prosedürü hakkında genel bir teorik ve pratik anlayış kazanmak. Arabuluculuk, hukuk ile psikoloji ve müzakereleri heyecan verici ve anlaşılır bir şekilde bir araya getirmektedir. | |||||
Ders Açıklaması | Dersin genel amacı, öncelikle Türkiye’de arabuluculuğun hukuki çerçevesini Avrupa Birliği ve ABD ile karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ardından öğrencilere arabuluculuk sürecinde avukatların ve arabulucuların rolleri, bu roller arasındaki farklar ve süreç içinde birbirlerini nasıl tamamladıkları aktarılacaktır. Son olarak öğrencilerin, hem arabuluculuk süreci hem de diğer her türlü profesyonel faaliyetlerinde etkili ve verimli çalışmalarını sağlamak için son derece gerekli olan ve onları diğer profesyonellerden avantajlı kılacak, müzakere ve çözüm üretme tekniklerini anlamalarını da içeren önemli yeni beceriler kazanmalarına yönelik pratik çalışmalar ve arabuluculuk simülasyonları yapılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Arabuluculuk sürecinin ne olduğunu ve adımlarını anlamak. 2) Türkiye'de ve AB'de bu sürece ilişkin yasal çerçeveyi, aralarındaki benzerlikleri ve farklılıkları analiz edebilecektir. 3) Arabuluculuk sürecinde avukatların ve arabulucuların rolündeki farklılıkları ve tamamlayıcılığı değerlendirmek ve arabuluculuğun avukatların günlük uygulamaları için neden faydalı olduğunu belirlemek. 4) Arabuluculuğun Türk mahkeme uyuşmazlık çözüm sistemi ile tamamlayıcılığını ve arabuluculuğun etkin kullanımında hâkimlerin rolünü ve yabancı yargı sistemlerinden diğer örnekleri ana hatlarıyla belirtebilir. 5) Arabuluculuk bağlamında etkin bir şekilde faaliyet gösterebilmek için avukatlar ve arabulucular tarafından geliştirilmesi gereken becerileri (örneğin müzakere, beyin fırtınası, empati, aktif dinleme) kavramak. 6) Bir arabuluculuk sürecinin uygulanması ve bir uyuşmazlığın çözümü için gerekli olan arabuluculuk ve sulh anlaşmalarının içeriğini ve bunların uygulanmasına ilişkin parametreleri değerlendirebileceklerdir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | ÇİĞDEM YAZICI , January 2024 |
Ders Koordinatörü | ÇİĞDEM YAZICI |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. SPYROS ANTONELOS |
Hafta | Konu |
1) | Arabuluculuğa ve diğer A.D.R. uygulamalarına giriş |
2) | Türkiye'deki arabuluculuğun yasal çerçevesi |
3) | Yabancı ve uluslararası arabuluculuk yasal çerçeveleri; karşılaştırma |
4) | Türk hukukunda arabuluculuk sürecinin aşamaları, arabuluculuk ve uzlaşma anlaşmaları (ilk bölüm: arabuluculuk gününden önce ne olur) |
5) | Türk hukukunda arabuluculuk sürecinin aşamaları, arabuluculuk ve uzlaşma anlaşmaları (ikinci bölüm: bir arabuluculuk gününün uyuşmazlığın çözümüne kadar nasıl geliştiği) |
6) | Türk hukukunda arabulucunun rolü |
7) | Türk hukukunda arabuluculukta avukatların rolü |
8) | Ara sınav |
9) | Türk hukukunda avukatlar ve arabulucular için etik konular |
10) | Arabuluculuk sürecinde sergilenen beceriler (ilk yarı: soru kullanımı, aktif dinleme, özetleme) |
11) | Arabuluculuk sürecinde sergilenen beceriler (ikinci yarı: yeniden çerçeveleme, empati gösterme, sessizliği kullanma ve momentumu kavrama) |
12) | Arabuluculuğun psikolojik yönleri (karakter özellikleri ve grup dinamikleri) |
13) | Bir arabuluculuk sürecinde sergilenen müzakere becerileri (müzakere ekolleri ve tarzları, arabuluculuk bağlamına uyum, beyin fırtınası ve yaratıcı çözüm üretme) |
14) | Gruplar halinde gerçek bir dava simülasyonunda avukatların ve arabulucuların rollerini uygulama |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Tüm ders materyalleri eğitmen tarafından sağlanacaktır | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Flipped eğitim düzeni, pratik çalışmalar ve simülasyonlar | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
yazicic@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 1 | 70 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 94 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.8 | ||||||
AKTS | 4 |