LAW 423 Comparative ADR Practices in Europe, the U.S. and TurkeyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu LAW 423
Ders Adı İngilizce Comparative ADR Practices in Europe, the U.S. and Turkey
Ders Adı Türkçe Avrupa, ABD ve Türkiye'de Karşılaştırmalı ADR Uygulamaları
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 94 saat
Ders Kredileri 4 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Medeni Hukuk ve Borçlar Hukuku Giriş seviyesi
Kayıt Kısıtlamaları Lisans Öğrencileri, Lisansüstü Öğrencileri ve Erasmus Değişim Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi "Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (A.Ü.Ç.)" adı verilen yargı dışı uyuşmazlık çözüm prosedürlerinin, özellikle meditasyon ve uzlaştırma gibi, genel teorik ve pratik bir anlayışını kazanmak, Avrupa'da ("kolaylaştırıcı yaklaşım" olarak adlandırılan), A.B.D.'de ("talimat yaklaşımı" olarak adlandırılan ve "kolaylaştırıcı" ve "talimat" yaklaşımlarının hibrit kombinasyonları) olan uygulamalar ile bunların Türkiye'de nasıl uygulandığını karşılaştırmak. Uluslararası düzeyde ADR'nin doğuşuna neden olan toplumsal ve iş dünyası ihtiyaçlarını anlamak, dünya genelinde yargı sistemleri ile nasıl birleştirildiği ve yargıçlar, avukatlar ve mediatörler gibi ADR uygulayıcılarına hangi rolün verildiği konularında bilgi edinmek.
Ders Açıklaması Bu ders öncelikle Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün eski çağda doğumu, Orta Çağda devamı ve daha yakın zamanda dünyanın farklı yerlerinde kabilelerde uygulanmasından bahsedip sonrasında mahkeme yoluyla uyuşmazlık çözümünü tamamlayıcı şekilde son yüzyılda Avustralya, Yeni Zelanda ve Birleşik Devletler de tekrar ortaya çıkışına değinir. Ayrıca Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün yerel adalet sisteminin ihtiyaç ve etkenlerine bağlı olarak Avrupa, Birleşik Devletler ve Türkiye’de farklı biçimlerde benimsenmesi üzerinde odaklanır. Son bölümde ise Alternatif Uyuşmazlık Çözümünde hem Türkiye hem de uluslararası alanda son eğilimleri ele alır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Avrupa'da ve dünyanın diğer bölgelerinde arabuluculuk ve uzlaşmanın tarihsel köklerini anlamak.
2) ADR’nin 18. yüzyılda ve sonrasında yeniden canlanmasının nedenlerini değerlendirir.
3) Türkiye'de ADR süreçleri için mevcut yasal düzenlemeleri ABD'de yaygın ADR uygulayan, Kaliforniya gibi devletler ve E.U.'daki devletlerdeki yasal düzenlemelerle kaşılaştırıp analiz eder.
4) Yasal düzenlemeler arasındaki benzerlikler ve farklılıkları ve yerel düşüncelerin bunları nasıl etkilediğini ortaya koyabilir.
5) ADR süreçlerinin uluslararası olarak uygulanmasını ve geliştirilmesini etkileyen en son trendleri değerlendirir.
6) Yukarıdaki ülkelerde ADR süreçlerinin mahkeme sistemi operasyonu ile ne şekilde birleştirildiğini anlar.
7) Yukarıdaki adalet sistemlerinde avukatların, hakimlerin, arabulucuların ve uzlaştırıcıların birleşik önemli rolünü analiz eder.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih ÇİĞDEM YAZICI , January 2024
Ders Koordinatörü ÇİĞDEM YAZICI
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler)

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Arabuluculuğa Giriş ve diğer A.D.R. uygulamaları
2) ADR uygulamalarının Antik Çağ ve Orta Çağ'daki tarihsel kökleri; neden bir anda ortadan kaybolduğu
3) Avustralya, ABD ve Yeni Zelanda'da 18. yüzyılda alternatif uyuşmazlık çözümlerinin yeniden canlanması; kabile veya diğer küçük topluluk uygulamaları
4) 19. yüzyılın ABD sosyal hareketi ve “birden-fazla-kapılı adliye gerekliliği”; Roscoe Pound Konferansı ve modern ADR'nin kökleri; ortaya çıkan farklı eğilimler (yasal arabuluculuk, topluluk arabuluculuğu ve diğer ADR formları)
5) Modern ABD ADR sistemi ve Devletler arasındaki farklı yaklaşımlar; Kaliforniya modeli
6) Modern Avrupa ADR sistemi; Arabuluculuk Direktifi ve AB üyesi devlet iç adalet sistemleri üzerindeki etkisi
7) Türk modern ADR sistemi
8) Vize sınavı
9) ADR sistemlerinin geliştirilmesinde Hakimlerin rolünün önemi; çeşitli yabancı örnekler; yargıçlar arabulucu olmalı mı olmamalı mı?
10) ADR sistemlerinin geliştirilmesinde Avukatların önemi; onlar ve müvekkilleri mahkemelerin ve ADR'nin bir arada bulunmasından yararlanıyor mu?
11) Türk ADR sisteminde Hakimler ve Avukatlar için ayrılan rol
12) ADR ve mahkeme sistemi, her birinin varlığından ve verimli çalışmasından nasıl yararlanır; pratik örnekler.
13) ADR ve mahkeme uyuşmazlık çözümü arasında nasıl seçim yapılır? ADR seçilecekse, hangi ADR işlemini seçecek (Meditasyon, Uzlaşma veya diğer) ve nasıl? Bu tür seçimler yapmak için uluslararası olarak kullanılan kriterleri incelenir. Pratik örnekler işlenir.
14) Finaller
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarTüm ders materyalleri öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır
Öğretme TeknikleriFlipped öğretim sistemi ve pratik çalışmalar
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi yazicic@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 1 70
Laboratuvar 14 0 0
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 10 2 12
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü/25 3.8
AKTS 4