HUK 323 Uluslararası Ceza MahkemeleriMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 323
Ders Adı İngilizce International Criminal Courts
Ders Adı Türkçe Uluslararası Ceza Mahkemeleri
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Bahar,Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 62 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Milletlerarası Hukuk I ve II; Ceza Hukuku I
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Uluslararası alanda yetkili ceza mahkemelerinin gelişimini ve uygulamasını öğretmek.
Ders Açıklaması Ders, uluslararası ceza mahkemelerini tanımak, yargı yetkilerinin ve yargılama süreçlerinin yapısını yakından incelemek üzere üzere tasarlanmıştır. Derste uluslararası ceza hukuku genel olarak ele alınacak; bu çerçevede uluslararası ceza hukukunun kaynakları, bu alana hakim ilkeler ve tarihsel gelişim üzerinde durulacaktır. Tarihsel gelişim ile yapılan girişin ardından 2. Dünya Savaşı sonrası kurulan uluslararası ceza mahkemeleri irdelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Geçmişten günümüze uluslararası ceza mahkemelerini bilir.
2) Bu mahkemelerce yargılanan uluslararası suçları kavrar.
3) Uluslararası suçların tüm dünyada yarattığı etkileri ve doğurduğu gereksinimleri anlar.
4) Uluslararası ceza mahkemelerinde görülen önemli davaları yorumlar.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. N
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. S Sınav
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. N
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S Sınav
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. H Sınav
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. S Sınav
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. H Sınav
Hazırlayan ve Tarih BİLGE ERSON ASAR , January 2024
Ders Koordinatörü BİLGE ERSON ASAR
Dönem Bahar,Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi BİLGE ERSON ASAR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş, dersin içerik ve kapsamının açıklanması
2) Uluslararası ceza hukuku kavramı, Uluslararası ceza mahkemelerine duyulan gereksinimin temelleri
3) Uluslararası ceza yargılamalarına hakim olan ilkeler, Uluslararası ceza mahkemelerinin tarihsel gelişimine genel bakış
4) Nürnberg ve Tokyo Askeri Ceza Mahkemeleri
5) Yugoslavya için Ceza Mahkemesi
6) Ruanda İçin Ceza Mahkemesi
7) Vizeler
8) Uluslararası Ceza Mahkemesinin (UCM) kuruluşu ve yapısı
9) UCM’nin yargı yetkisinin kapsamı ve kullanılması-UCM’de yargılama usulü ve sonuçları
10) Diğer ceza mahkemeleri-1
11) Diğer ceza mahkemeleri-2
12) Uluslararası ceza mahkemelerinin yargı yetkisine giren suçlar
13) Sunumlar
14) sunumlar
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar--Durmuş TEZCAN – Mustafa Ruhan ERDEM – R. Murat ÖNOK, Uluslararası Ceza Hukuku, Seçkin Yay., (son baskı) --R. Murat ÖNOK, Tarihi Perspektifiyle Uluslararası Ceza Divanı, Turhan Yay. 2003 --Gökçen Alpkaya, Yugoslavya İçin Ceza Mahkemesi, Turhan Yay. 2002 --Antonio Cassese, International Criminal Law, Oxford University Press, 2nd Ed. (Öğretim üyesi tarafından ayrıca haftalık konulara göre uluslararası antlaşmalar ve makaleler sisteme yüklenecektir. Bu materyallerin dersten önce okunması ve derste hazır bulundurulması beklenmektedir.)
Öğretme TeknikleriKonular dünyadan ve tarihten örnekler verilerek anlatılır. Vaka analizleri yapılır. Öğrencilerin ayrıca bir ödev hazırlayarak sunum yapmaları beklenmektedir.
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ersonb@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Proje 1 7 1 8
Ara Sınavlar 1 4 1 5
Final 1 6 1 7
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü/25 2.5
AKTS 2