Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 136 | ||||
Ders Adı İngilizce | Comparative Political Systems | ||||
Ders Adı Türkçe | Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Öğrencilerin dünya çapında siyasi sistemleri anlamaları hedeflenir. | ||||
Ders Açıklaması | Derste ilk olarak kavramsal olarak, “siyasal sistem” ve “siyasal rejim” kavramları, tanımları, değişik unsurları ve farklılıkları yönü ile ele alınacak ve değerlendirilecektir. Daha sonra “siyasal sistem” kavramı kapsamında yer alan tüm unsurlar tek tek ele alınacak ve açıklanacaktır. Bu suretle, “demokratik olan sistemlerle”, “demokratik olmayan sistemler” arasındaki farklılıklar, açıkça ortaya konulacaktır. Bu çerçevede demokratik sistemlerin “onsuz olmaz” unsurları (çoğulculuk – siyasal katılma – Temel hak ve özgürlükler listesi – hukukun üstünlüğü gibi) tüm ayrıntıları ile incelenecektir. Bu unsurlar ışığında, “farklı ülkelerin Anayasaları”, ve “Türkiye Cumhuriyetinin anayasal kurumları” ayrı ayrı incelenecektir. Daha sonra da “siyasal rejimler” bağlamında, şu anda mevcut dört (4) genel rejim türü (Parlamenter – Başkanlık – Yarı Başkanlık gibi) ayrı ayrı “temel unsurları” ile ele alınacak ve değerlendirilecektir. Farklı ülkelerin Anayasaları, “bu unsurlar” ışığında değerlendirilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Tarih boyunca ortaya çıkan siyasi sistemlerin temel özelliklerini ve farklılıklarını ayrıntılı biçimde bilmek 2) Siyasi düşüncelerin günümüzdeki etkilerini kavrar. Güncel siyasi gelişmleeri yorumlar ve diğer ülkelerle karşılaştırmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 |
---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SÜHEYL BATUM , January 2024 |
Ders Koordinatörü | SÜHEYL BATUM |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | Siyasal sistem nedir? Siyasal rejim nedir? |
2) | Siyasal sistemlerin oluşmasını sağlayan temel unsurlar nelerdir? |
3) | Demokratik sistemler ve demokratik olmayan sistemler neye göre farklılaşır? |
4) | Demokratik sistemler ve demokratik olmayan sistemler neye göre farklılaşır? |
5) | Demokratik olmayan sistemler; “otoriter sistem - totaliter sistem” kavramı |
6) | Quiz haftası |
7) | Anayasalarda “siyasal sistemler” |
8) | Anayasalarda “siyasal sistemler” |
9) | Anayasalarda “siyasal sistemler” |
10) | Siyasal rejimler; özellikler |
11) | Siyasal rejimler; özellikler |
12) | Quiz haftası |
13) | Siyasal rejimler; özellikler |
14) | Siyasal rejimler; özellikler |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Oktay Uygun, Demokrasi, Onikilevha Yayıncılık Robert Dahl, Demokrasi Üstüne, Phoenix Yayınları Juan Linz, Totaliter ve Otoriter Rejimler, Liberte Yayınevi *Kitaplardan en az birinin temin edilmesi önerilmektedir. *Kitapların son basıları önerilmektedir. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders Anlatımı ve metin tartışma | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerin dönem içi notunun belirlenmesi için ödev sunmaları gerekmektedir. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
batums@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Final | 1 | 9 | 2 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |