Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | BUS 331 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Business Law | ||||||
Ders Adı Türkçe | Ticaret Hukuku | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 120 saat | ||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Günümüz küresel iş dünyasında ortaya çıkan yasal ve etik sorunları ilgili yürürlükteki yasalarla birlikte tespit edebilme yeteneğini kazanmak. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders ticaret hukukunun genel olarak anlamı, kaynakları ve yönetilmesi kavramları üzerine yoğunlaşmış olup; ticari faaliyetler öncesinde/sırasında detaylı olarak irdelenmesi ve uygulanması gerekli olan hukuk dalları olan sözleşmeler hukuku, ticaret hukuku, fikri mülkiyet hakları, iş hukuku, etik & uyum alanlarıyla ilgili ayrıntılı bir kapsam sunmaktadır. Bu derste aynı zamanda özel hukuk konseptleri içindeki çeşitli hukuki ilişkiler, ticareti düzenleyen mevzuat ve ticari ortamı potansiyel olarak etkileyebilecek uygulamalar ele alınmaktadır. Bu ders öğrenciden avukat yaratmak üzerine tasarlanmamakla birlikte, öğrenciye hukuki kavramlar hakkında yeterli altyapı ile hukuki danışmanın varlığını gerektiren durumları idrak konusunda yeterlilik sağlamayı amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) hukukun kaynaklarını ve genel olarak Türk hukuk sistemini belirlemek 2) özellikle iş operasyonlarını etkileyen yasaların temel prensiplerini anlamak 3) şirketle ilgili farklı çıkarları ve yasal mekanizmaları özetlemek 4) sözleşmeler hukukunu, ilkelerini ve çeşitli ticari durumlara uygulanmasını ayrıntılı olarak kavramak 5) yerel ve/veya sınır ötesi işlemlerde yer alan etik ve uyumluluk kurallarını tartışmak 6) hukuki ilkeleri iş ortamında ortaya çıkabilecek ekonomik, politik ve sosyal koşullarla ilişkilendirmek 7) hukuki emsallerin oluşturulma ve uygulanma yöntemlerini açıklamak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | N | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | N | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | N | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | N |
Hazırlayan ve Tarih | HANDE KARADAĞ , September 2018 |
Ders Koordinatörü | CEYHAN MUTLU |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. BURCU ÖZSEVİNÇ |
Hafta | Konu |
1) | • Hukuk Kuralları ve Kurallar Hiyerarşisi o Hukuk, Adalet ve Toplumsal Düzen Dünyadaki Hukuk Sistemlerine Kısa Bir Giriş: Ortak Hukuk, Medeni Hukuk, İslam Hukuku o Türk Hukukunun Kaynakları |
2) | • Hukukun Önemli Alanları o Kamu Hukuku ve Özel (Medeni) Hukuk o Kamu Hukukunun Dalları: Anayasa, İdari ve Ceza o Özel Hukukun Dalları: Kişiler, Mülkiyet ve Yükümlülükler |
3) | • Sözleşme Hukuku o Sözleşme Özgürlüğü Doktrini o Sözleşmelerin Oluşumu o Temsil o İcra Edilebilirlik o Geçersizlik Kavramı o Sözleşmelerin Feshi o Zarar Kavramı o Kişisel Güvenlik Sözleşmeleri: Kefalet Sözleşmeleri ve Garanti Anlaşmaları |
4) | • Sözleşme Hukuku o Sözleşme Özgürlüğü Doktrini o Sözleşmelerin Oluşumu o Temsil o İcra Edilebilirlik o Geçersizlik Kavramı o Sözleşmelerin Feshi o Zarar Kavramı o Kişisel Güvenlik Sözleşmeleri: Kefalet Sözleşmeleri ve Garanti Anlaşmaları |
5) | • Şirketler Hukuku o “Şirket” Kavramı o Türk Hukukunda Şirket Türleri o Şirket Kuruluşu o Anonim Şirket ve Limited Şirket Ortaklığı o Sorumluluk |
6) | • Şirketler Hukuku o “Şirket” Kavramı o Türk Hukukunda Şirket Türleri o Şirket Kuruluşu o Anonim Şirket ve Limited Şirket Ortaklığı o Sorumluluk |
7) | Ara Sınav |
8) | • Şirketlerin Yeniden Yapılandırılması o Birleşmeler ve Satın Almalar o Bölünme o Ticari İşletmenin Devri |
9) | • Şirketlerin Yeniden Yapılandırılması o Birleşmeler ve Satın Almalar o Bölünme o Ticari İşletmenin Devri o Due Diligence Kavramı |
10) | • İş Hukuku o 4857 Sayılı Kanunun Amacı ve Kapsamı o Eşit Muamele İlkesi o İş Sözleşmelerinin Türleri o İşin Organizasyonu o İşyeri Uygulamaları o İş Sözleşmelerinin Feshi |
11) | • İş Hukuku o 4857 Sayılı Kanunun Amacı ve Kapsamı o Eşit Muamele İlkesi o İş Sözleşmelerinin Türleri o İşin Organizasyonu o İşyeri Uygulamaları o İş Sözleşmelerinin Feshi |
12) | • Fikri Mülkiyet o Fikri Mülkiyet Korumasına Kısa Bir Giriş o Patentler o Ticari Markalar o Telif Hakları |
13) | • Fikri Mülkiyet o Fikri Mülkiyet Korumasına Kısa Bir Giriş o Patentler o Ticari Markalar o Telif Hakları |
14) | • Rekabet Hukuku o Türk Rekabet Sistemine Kısa Bir Giriş o Türk Rekabet Hukuku o Haksız Rekabet Hukuku ve Rekabet Hukuku o İşletmeler Arası Anlaşmalar/Uyumlu Eylemler o Hakim Durumun Kötüye Kullanılması o Birleşme Kontrolü o Para Cezaları |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Bu ders için bir okuma listesi öğrencilere dönem boyunca sağlanacaktır. Diğer yararlı okumalar (ancak zorunlu değildir) şunlardır: • The Legal Environment of Business: Don Mayer, Daniel Warner, George Siedel, Jethro K. Lieberman • The Business Ethics Workshop: James Brusseau • Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t. Jim Collins | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, aktif ve işbirlikçi bir öğrenme algısından geliştirilmiştir. Aktif öğrenme perspektifi, öğrencilerin mevcut bilgi birikimlerine aktif olarak dahil oldukları işbirlikçi, sorgulamaya dayalı, öğrenci merkezli öğretim yaklaşımına dayanmaktadır. Ders, temel terminoloji ve teorik yapıyı, ilişkili pratik çıkarımlarla birlikte ele alacaktır. Kullanılacak yöntemler, genel olarak yasal kavramlara giriş, vaka çalışmaları ve sınıf içi tartışmalardır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Kişisel Bilgisayar | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozsevincb@mef.edu.tr Bu derste aktif katılım, öğrenmenin ve uygulamanın anahtarıdır; Bu nedenle katılımın notlandırılması, öğrencinin aktif katılımının ve sınıf içi etkinliklere katkısının niteliğine göre yapılacaktır. Öğrencilerin tüm oturumlara katılmaları ve zamanında derste bulunmaları beklenmektedir. Hastalık (tam donanımlı bir hastaneden rapor gerektirir) veya MEF yönetmeliklerinde kabul edilen bir mazeret nedeniyle katılamayacakları durumlarda, eğitmenlere posta yoluyla bilgi vermeleri gerekmektedir. Geri bildirim ve sorular, dersi farklı bir öğrenme deneyimi haline getirmek için çok değerli olduğundan, öğrenciler dersle ilgili her türlü sorun için mesai saatleri içinde eğitmenleri ziyaret edebilir veya e-posta gönderebilirler. Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 120 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.8 | ||||||
AKTS | 5 |