Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | PSYC 302 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Clinical Psychology | |||||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikoloji | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||||
Dönem | Güz | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 142 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi ve Yetişkin Psikopatolojisi | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersin genel amacı, klinik psikolojinin tanımını yapmak, klinik psikologların nasıl eğitim aldığını incelemek ve klinik psikologların profesyonel faaliyetleri ile çalıştıkları ortamları gözden geçirmektir. Öğrenciler ayrıca, klinik psikologların tüm yaş gruplarındaki müşterilere farklı ortamlarda sundukları değerlendirme ve psikoterapi hizmetlerinin çeşitliliğini anlamış olacaklardır. | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders öğrencilere klinik psikoloji alanında genel bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilere, klinik bilimlerin tarihi kadar güncel klinik psikoloji uygulamaları hakkında da bilgi verilecektir. Ayrıca, klinik psikologların çalışma rutinlerinde kullandıkları çeşitli ölçme ve değerlendirme teknikleri ile psikoterapötik tedavi yöntemleri de ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Klinik psikolojinin tanımının 1900'lerin başından günümüze kadar geçirdiği evrimi betimlemek 2) Klinik psikologların mevcut mesleki faaliyetlerini ve istihdam ortamlarını özetlemek 3) Klinik psikolojideki güncel sorunları ele almak için etik stratejiler önermek 4) Farklı değerlendirme ve teşhis sistemlerini karşılaştırmak 5) Klinik görüşme türleri arasında ayrım yapabilmek 6) Farklı psikoterapi yaklaşımlarını karşılaştırmak ve bunların etkililiği üzerine tartışmak 7) Klinik psikolojideki başlıca teorileri ve uygulamaları analiz etmek ve eleştirmek 8) Gelecekte psikolojik hizmetlerin sunumunda teknolojinin nasıl kullanılabileceğini tartışmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | N | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | FULYA ÖZCANLI , November 2023 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE ACER |
Hafta | Konu |
1) | Klinik Psikoloji: Tanımı ve Eğitimi |
2) | Klinik Psikolojinin Evrimi Klinik Psikolojide Güncel Tartışmalar ve Yönelimler |
3) | Klinik Psikolojide Çeşitlilik ve Kültürel Sorunlar Klinik Psikolojide Etik ve Mesleki Konular |
4) | Klinik Psikolojide Araştırma Yapmak |
5) | Tanı ve Sınıflandırma Sorunları: DSM-5 ve Daha Fazlası Klinik Görüşme |
6) | Entelektüel ve Nöropsikolojik Değerlendirme Kişilik Değerlendirmesi ve Davranış Değerlendirmesi |
7) | Vize sınavı |
8) | Psikodinamik Psikoterapi |
9) | Humanist ve Varoluşçu Psikoterapi |
10) | Davranışçı Psikoterapi |
11) | Bilişsel Psikoterapi ve Farkındalık Temelli Terapiler |
12) | Aile Terapisi |
13) | Şema Terapi |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final sınav haftası |
16) | Final sınav haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Pomerantz, A. M. (2019). Clinical psychology: Science, practice, and diversity. Thousand Oaks, CA: Sage. Haftalık olarak Blackboard üzerinden okumalar ve videolar paylaşılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz formatında verilecektir. Eğitmen, her haftanın içeriğini önceden sunacak ve öğrencilerin ders öncesinde ilgili bilgileri edinmeleri beklenecektir. Sınıf süresi, akranlarla etkileşim (tartışma, rol oynama vb.) yoluyla kavramları ve fikirleri pratiğe dökme ve uygulama amacıyla kullanılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Derse Ön Hazırlık Katılımı: Öğrencilerin, ders öncesi materyalleri okumaları/izlemeleri ve çevrimiçi bir mesaj panosuna dersle ilgili konular hakkında mesajlar yazarak birbirleriyle tartışmaları beklenecektir. Her hafta belirlenen bir öğrenci grubu, yüksek kaliteli tartışma soruları oluşturarak tartışmayı yönlendirecektir. Ödev: Öğrenciler, klinik psikolog olarak rol oynayarak, kurgusal bir psikolojik bozukluk sergileyen simüle bir müşteri (örneğin, bir sınıf arkadaşı, arkadaş) ile bir seans gerçekleştirmekle yükümlüdür. Her öğrenci, belirli bir sorunu ele almak için kanıta dayalı tedavi kullanarak kısa bir video (maksimum 5-6 dakika) hazırlamak üzere bir terapötik teknik/müdahale (örneğin, maruz kalma terapisi, istek yüzme, motivasyonel görüşme) seçmelidir. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sınıf İçi Katılım: Sınıf içi katılım, klinik rol oynama ve terapötik iletişim becerilerini öğrenme üzerine yansımalar, test gösterimleri ve akran değerlendirmeleri gibi çeşitli görevlerden oluşmaktadır. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanlifu@mef.edu.tr Dönem boyunca, öğrenciler duyuruları takip etmek, yüklenen materyaller üzerinde çalışmak ve her hafta Blackboard üzerindeki tartışmalara yanıt vermekle sorumludurlar. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve sınıf içinde etkileşimde kalabilmek için zorunludur. Öğrenciler, resmi bir sağlık raporunu fakülte sekreterliğine sunmaları durumunda, erteleme tarihi olan bir ödev teslim edebilir ve telafi sınavlarına girebilirler. Telafi sınavlarının formatı, zamanında yapılan sınavdan farklı olabilir. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenim ortamına saygılı olmaları beklenmektedir. Akademik sahtekarlığa tolerans gösterilmeyecek ve bu durum sıkı bir şekilde cezalandırılacaktır. Akademik sahtekarlık; intihal veya sınav sırasında kopya çekme gibi her türlü aldatma, yalan söyleme ve hile yapmayı içermektedir. Öğrenciler, başkalarına veya diğer temsilcilere ait olan eserleri değil, kendi eserlerini teslim etmekle sıkı bir şekilde sorumludurlar. Başkalarının eserlerinin tam alıntısı gereklidir. Akademik sahtekarlık ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Uygulama | 1 | 20 | 20 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 1 | 1 | |||
Ödevler | 5 | 4 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 142 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.7 | ||||||
AKTS | 6 |