İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | MATH 332 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Differential Equations | ||||||
Ders Adı Türkçe | Differential Equations | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 168 saat | ||||||
Ders Kredileri | 7 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
MATH 134 - Advanced Calculus |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders diferansiyel denklemleri, onların çözüm yöntemlerini ve vektör-değerlikli fonksiyonları kapsar. Kapsanan konular: Birinci mertebeden diferansiyel denklemler, ikinci mertebeden diferansiyel denklemler, yüksek mertebeden diferansiyel denklemler, diferansiyel denklemlerin seri çözümü, başlangıç değer problemleri, Laplace dönüşümü ve birinci mertebeden diferansiyel denklem sistemleri. Vektör-değerlikli fonksiyonlar, diverjans, rotasyonel işlemleri ve geometric uygulamaları. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) mühendislik, bilim ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 2) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahının yanı sıra küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri göz önünde bulundurarak belirlenen ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi 3) çeşitli kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi 4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamlardaki etkisini göz önünde bulundurması gereken bilinçli yargılarda bulunma becerisi 5) Üyelerinin birlikte liderlik yaptığı, işbirliğine dayalı ve kapsayıcı bir ortam yarattığı, hedefler belirlediği, görevler planladığı ve amaçlara ulaştığı bir ekipte etkin bir şekilde çalışabilme becerisi 6) Uygun deneyleri geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik muhakemesini kullanma becerisi 7) uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | |||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | |||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | |||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | |||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | |||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | |||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | |||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | |||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | |||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | |||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | |||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | |||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | |||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | S | |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | S | Sınav |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | S | |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | S | Sınav |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | S | |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | H | Derse Katılım |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | S | Derse Katılım |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | N | |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | S | Derse Katılım |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | N | |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | N | |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | N |
Hazırlayan ve Tarih | CANFUAD DELALE , |
Ders Koordinatörü | BENGİ BİRGİLİ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AYŞE SOYSAL |
Hafta | Konu |
1) | Birinci dereceden diferansiyel denklemler |
2) | Birinci dereceden diferansiyel denklemler |
3) | İkinci dereceden doğrusal diferansiyel denklemler |
4) | İkinci dereceden doğrusal diferansiyel denklemler |
5) | Yüksek mertebeden lineer diferansiyel denklemler |
6) | Doğrusal diferansiyel denklemlerin seri çözümleri |
7) | Doğrusal diferansiyel denklemlerin seri çözümleri |
8) | Başlangıç değer problemleri ve Laplace dönüşümü |
9) | Başlangıç değer problemleri ve Laplace dönüşümü |
10) | Başlangıç değer problemleri ve Laplace dönüşümü |
11) | Doğrusal diferansiyel denklemler sistemi |
12) | Doğrusal diferansiyel denklemler sistemi |
13) | Vektör değerli fonksiyonlar, vektör değerli fonksiyonların diverjansı ve curl'ü ve bunların geometrik uygulamaları |
14) | Vektör değerli fonksiyonlar, vektör değerli fonksiyonların diverjansı ve curl'ü ve bunların geometrik uygulamaları |
15) | Final |
16) | Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | ||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | ||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | ||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
cafuat.delale@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 2 | 112 | ||
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 1 | 14 | |||
Ara Sınavlar | 3 | 12 | 2 | 42 | |||
Toplam İş Yükü | 168 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.7 | ||||||
AKTS | 7 |