İnsan Hakları Hukuku (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | HUK 567 | ||||
Ders Adı İngilizce | Theories of Democracy | ||||
Ders Adı Türkçe | Demokrasi Teorileri | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 138 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bir siyasal sistem modeli olarak demokrasi, Atina’daki modelinden günümüze çok büyük değişiklikler göstermiştir. Demokrasi günümüzde belirli unsurları zorunlu olarak içeren bir siyasal sistem modeli olarak yerini almıştır. Bu derste demokrasi adını verdiğimiz bu modelin zorunlu unsurlarıyla birlikte günümüzdeki uygulamalarının karşılaştırmalı olarak ele alınması hedeflenmektedir. Bu çerçevede değişik demokrasi modellerinin farklı ülkelerde hangi unsurlarının ön plana çıktığı ve her bir modelin hangi unsurları ne şekilde gerçekleştirdiği incelenecektir. | ||||
Ders Açıklaması | The aim of the course is to examine and evaluate the concept of democracy in a historical perspective. In this way, the concept of "democracy" and "general elements of democratic regimes" will be discussed and evaluated one by one. As a result, the indispensable elements of today's "contemporary democracies", their meanings and the institutions and rules that constitute them will be determined. In the next part of the course, authoritarian and totalitarian ideologies and the concepts of "authoritarian and totalitarian regimes" framed by these ideologies will be discussed. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Demokrasi kavramını tüm unsurları ile, ve çağlar boyunca geliştirdiği kurum ve kurallar aracılığı ile tanımlamak. 2) Demokrasi kavramının farklı uygulamalarını ve tanımlarını değerlendirebilmek. 3) Çoğulcu demokrasi, oydaşmacı demokrasi, Westminister demokrasisi gibi kavramların ayırt edici özelliklerini değerlendirmek. 4) Bu tanımlar içine giren ülkelerin değerlendirilmesini, kurum ve kurallar aracılığı ile yapabilmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | ||||
2) Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | ||||
3) İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | ||||
4) Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | ||||
5) İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | ||||
6) İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | ||||
7) Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | ||||
8) Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | H | Sınav,Ödev |
2) | Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Ödev |
3) | İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | S | Sınav,Ödev |
4) | Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | H | Sınav,Ödev |
5) | İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | H | Sınav,Ödev |
6) | İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | S | Sınav,Ödev |
7) | Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | N | |
8) | Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. | S | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | SÜHEYL BATUM , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | Demokrasi tanımı ve unsurları (genel olarak) |
2) | Demokrasinin unsurları; Temel hak ve özgürlükler rejimi |
3) | Demokrasinin unsuları; siyasal katılma kavramı |
4) | Siyasal katılma araçları |
5) | Siyasal katılma araçları; İdeolojik çoğulculuk |
6) | Siyasal katılma araçları; Kuramsal çoğulculuk |
7) | Kurumsal çoğulculuğun anayasal ve hukuksal araçları |
8) | Kuramsal çoğulculuk; hukukun üstünlüğü kavramı |
9) | Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı |
10) | Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı |
11) | Farklı demokrasi tanımları |
11) | Farklı demokrasi tanımları |
12) | Demokratik siyasal rejimler; kavramsal olarak |
13) | Demokratik siyasal rejimler; uygulama olarak |
14) | Örnekler |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Demokrasi üzerine 4 temel kitap; Givanni Sartori, Robert Dahl, Arendt Lijphardt ve Oktay Uygun’un temel referans kitapları Ayrıca her bir öğrencinin kendi başına yapacağı kaynak araştırması sonuçlarına göre okuyacakları makale ya da eserler | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Katılan her öğrenciden bir ödev ve sunum istenecektir. Ayrıca kaynak çalışmalarını liste halinde sunacaktır. Bir final sınavı yapılacaktır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | ||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
batums@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 10 | 2 | 1 | 13 | ||
Final | 1 | 40 | 1 | 41 | |||
Toplam İş Yükü | 138 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
AKTS | 6 |