HUK 567 Demokrasi TeorileriMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İnsan Hakları Hukuku (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İnsan Hakları Hukuku (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu HUK 567
Ders Adı İngilizce Theories of Democracy
Ders Adı Türkçe Demokrasi Teorileri
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 138 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bir siyasal sistem modeli olarak demokrasi, Atina’daki modelinden günümüze çok büyük değişiklikler göstermiştir. Demokrasi günümüzde belirli unsurları zorunlu olarak içeren bir siyasal sistem modeli olarak yerini almıştır. Bu derste demokrasi adını verdiğimiz bu modelin zorunlu unsurlarıyla birlikte günümüzdeki uygulamalarının karşılaştırmalı olarak ele alınması hedeflenmektedir. Bu çerçevede değişik demokrasi modellerinin farklı ülkelerde hangi unsurlarının ön plana çıktığı ve her bir modelin hangi unsurları ne şekilde gerçekleştirdiği incelenecektir.
Ders Açıklaması The aim of the course is to examine and evaluate the concept of democracy in a historical perspective. In this way, the concept of "democracy" and "general elements of democratic regimes" will be discussed and evaluated one by one. As a result, the indispensable elements of today's "contemporary democracies", their meanings and the institutions and rules that constitute them will be determined. In the next part of the course, authoritarian and totalitarian ideologies and the concepts of "authoritarian and totalitarian regimes" framed by these ideologies will be discussed.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Demokrasi kavramını tüm unsurları ile, ve çağlar boyunca geliştirdiği kurum ve kurallar aracılığı ile tanımlamak.
2) Demokrasi kavramının farklı uygulamalarını ve tanımlarını değerlendirebilmek.
3) Çoğulcu demokrasi, oydaşmacı demokrasi, Westminister demokrasisi gibi kavramların ayırt edici özelliklerini değerlendirmek.
4) Bu tanımlar içine giren ülkelerin değerlendirilmesini, kurum ve kurallar aracılığı ile yapabilmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek.
2) Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi.
3) İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması.
4) Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması.
5) İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması.
6) İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması.
7) Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması.
8) Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. H Sınav,Ödev
2) Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. H Sınav,Ödev
3) İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. S Sınav,Ödev
4) Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. H Sınav,Ödev
5) İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. H Sınav,Ödev
6) İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. S Sınav,Ödev
7) Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. N
8) Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. S Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih SÜHEYL BATUM , January 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. SÜHEYL BATUM

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Demokrasi tanımı ve unsurları (genel olarak)
2) Demokrasinin unsurları; Temel hak ve özgürlükler rejimi
3) Demokrasinin unsuları; siyasal katılma kavramı
4) Siyasal katılma araçları
5) Siyasal katılma araçları; İdeolojik çoğulculuk
6) Siyasal katılma araçları; Kuramsal çoğulculuk
7) Kurumsal çoğulculuğun anayasal ve hukuksal araçları
8) Kuramsal çoğulculuk; hukukun üstünlüğü kavramı
9) Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı
10) Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı
11) Farklı demokrasi tanımları
11) Farklı demokrasi tanımları
12) Demokratik siyasal rejimler; kavramsal olarak
13) Demokratik siyasal rejimler; uygulama olarak
14) Örnekler
15) Finaller
16) Finaller
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarDemokrasi üzerine 4 temel kitap; Givanni Sartori, Robert Dahl, Arendt Lijphardt ve Oktay Uygun’un temel referans kitapları Ayrıca her bir öğrencinin kendi başına yapacağı kaynak araştırması sonuçlarına göre okuyacakları makale ya da eserler
Öğretme TeknikleriKatılan her öğrenciden bir ödev ve sunum istenecektir. Ayrıca kaynak çalışmalarını liste halinde sunacaktır. Bir final sınavı yapılacaktır.
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 30
Ödev 1 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi batums@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 2 84
Laboratuvar 14 0 0
Ödevler 1 10 2 1 13
Final 1 40 1 41
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü/25 5.5
AKTS 6