Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | UGS 507 | ||||
Course Title in English | Studies in International Security and Terrorism I | ||||
Course Title in Turkish | Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Çalışmaları I | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Seminar | ||||
Level of Course | Advanced | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 142 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Graduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn what international and transnational terrorism is under the conditions of globalization; its characteristics and detailed characteristics of terrorist groups and various policies of states towards them. | ||||
Course Description | To teach how to conduct technical analysis in accordance with the paradigms of social sciences impartially, away from ideological debates. Case study method and methodological applications of this method to create a theoretical framework will be used. The overall objective of the course is to teach what international and transnational terrorism is under the conditions of globalization, its characteristics and the detailed characteristics of terrorist groups and the policies of various states towards them. | ||||
Course Description in Turkish | İdeolojik tartışmalardan uzak, sosyal bilimler paradigmalarına uygun ve tarafsız olarak Teknik analiz yapımını öğretmek. Örnek olay/vaka incelemesi yöntemi ve bu yöntemin teorik çerçeve oluşturmaya yönelik metodolojik uygulamaları kullanılacaktır. Dersin genel hedefi, uluslararası ve ulusötesi terörizmin küreselleşme şartları altında ne olduğu, karakteristiği ve terrorist grupların detaylı özellikleri ve çeşitli devletlerin bunlara yönelik politikalarını öğretmektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Ders başarıyla tamamlandığında, dersi alan öğrenciden aşağıdakiler beklenir: 1.Terörizmin ayrımına varmak-diğer şiddet biçimlerinden farkını göstermek 2) 2.Belli başlı terörist grupları ve özelliklerini öğrenmek 3) 3.Terörizmle mücadele unsurlarını tanımak 4) 4.Terörizmin makro jeopolitik düzleme yerleştirerek değerlendirme yapabilmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) | ||||
2) | ||||
3) | ||||
4) | ||||
5) | ||||
6) | ||||
7) | ||||
8) | ||||
9) | ||||
10) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | N | ||
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | N | ||
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N | ||
10) | N |
Prepared by and Date | BARIŞ ÇAĞLAR , January 2024 |
Course Coordinator | BARIŞ ÇAĞLAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÇAĞLAR |
Hafta | Konu |
1) | -TANIŞMA -UGS 507 MASTER DERSİNİN YOL-HARİTASI -ULUSLARARASI İLİŞKİLER NEDİR? TERÖRİZM ÇALIŞMALARI NEDİR? BU DERS AKADEMİK LİTERATÜRDE NEREDE KONUMLANMAKTADIR? |
2) | -TERÖRİZM ÇALIŞMALARINDA BAĞLAM, TEORİ VE METOT |
3) | -TERÖRİZM NEDİR -TANIM TARTIŞMALARI VE TARTIŞMANIN NEDENİ -21.YÜZYILIN BAŞLANGICINDA GÜVENLİK -TERÖRİZMİN GÜVENLİK SORUNU OLARAK GELİŞİMİ |
4) | GELENEKSEL ULUSLARARASI GÜVENLİK YAKLAŞIMI |
5) | ULUSLARARASI GÜVENLİĞE YENİ YAKLAŞIMLAR |
6) | 19. VE 20. YÜZYILDA TERÖRİZM VAKALARI |
7) | PKK VAKA ANALİZİ |
8) | ETA VAKA ANALİZİ |
9) | IRA VAKA ANALİZİ |
10) | TÜRKİYE'NİN TERÖRLE MÜCADELESİ-ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ SORUNLARI |
11) | DEVLETLERİN TERÖRE KARŞI MÜCADELESİNİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLERDEN: SURİYE KRİZİ ÖRNEKLERİ |
12) | DEVLETLERİN TERÖRE KARŞI BİRLİKTE MÜCADELESİNİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLERDEN: ULUSLARARASI YAPI |
13) | DEVLETLERİN TERÖRİZME KARŞI BİRLİKTE MÜCADELESİNİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLERDEN: ULUSAL GÜVENLİK KÜLTÜRLERİ |
14) | DEVLETLERİN TERÖRE KARŞI BİRLİKTE MÜCADELESİNİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER: TEHDİDİN DOĞASI |
15) | Genel Değerlendirme ve Özet |
16) | Genel Değerlendirme ve Özet |
Required/Recommended Readings | The following books are primary readings, in addition to the supplementary ones to be provided by the professor via Blackboard. -TERÖRİZMLE STRATEJİK MÜCADELE -TARİHİN 11 EYLÜL UĞRAĞI -ETNİK TERÖR VE TERÖRLE MÜCADELE STRATEJİLERİ -TÜRKİYE’NİN TERÖRLE SAVAŞI -GRİ TEHDİT TERÖRİZM | ||||||||||||
Teaching Methods | Seminar course is held. The course is based on active learning pedagogy and in-class discussions, which are carried out through debates on weekly topics. | ||||||||||||
Homework and Projects | Written term paper and presentation and class participation will be graded. | ||||||||||||
Laboratory Work | Yok | ||||||||||||
Computer Use | Blackboard usage | ||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
caglarb@mef.edu.tr None Instructor Office Location: 5th Floor - Room No. 529 Office hours: Any hour of the day (09:00-17:00) Email address: baris.caglar@mef.edu.tr Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 16 | 3 | 2 | 2 | 112 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 1 | 12 | ||
Rapor Teslimi | 1 | 8 | 10 | 18 | |||
Total Workload | 142 | ||||||
Total Workload/25 | 5.7 | ||||||
ECTS | 6 |