Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Ders Kodu |
HUK 547 |
Ders Adı İngilizce |
Right to a Fair Trial in the European Court of Human Rights' Decisions |
Ders Adı Türkçe |
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarında Adil Yargılanma Hakkı |
Öğretim Dili |
TR |
Ders Türü |
Ders |
Dersin Düzeyi |
İleri |
Dönem |
|
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: |
Laboratuvar : |
Diğer: |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 144 saat |
Ders Kredileri |
6 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
Yok |
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
- |
Kayıt Kısıtlamaları |
- |
Genel Eğitim Hedefi |
Dersinin genel hedefi, adil yargılanma hakkının temel prensiplerini ve bu hakkın uluslararası hukuk, özellikle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) kararları bağlamında nasıl şekillendiğini kapsamlı bir şekilde incelmektir. Derste, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi başta olmak üzere ilgili uluslararası sözleşmelerin ve iç hukuk düzenlemelerinin bu hakkı nasıl koruduğu ve desteklediği ele alınacaktır. Bu ders, öğrencilere, adil yargılanma hakkının korunması ve geliştirilmesi konusunda kritik düşünme becerilerini geliştirme fırsatı sunar ve hukuki uygulamaları anlamalarında onlara rehberlik eder. Ders ayrıca, adil yargılanma hakkının evrensel standartlarını ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin bu hak üzerindeki öne çıkan kararlarını inceleyerek, öğrencilerin hukuki analiz yeteneklerini geliştirmeyi hedefler. Bu sayede, adil yargılanma hakkının uluslararası hukukta nasıl uygulandığını ve bu hakkın korunmasında AİHM'nin rolünü kavrayacaklardır. Bu çerçevede, ders, öğrencilere adil yargılanma hakkının nasıl korunduğunu anlamalarını, bu hakkın uygulanmasında karşılaşılan pratik sorunları değerlendirmelerini sağlayarak, hukuki düşünce kapasitelerini derinleştirmeyi amaçlamaktadır.
|
Ders Açıklaması |
Adil yargılanma hakkı, hukuk sistemlerinin temel taşlarından biridir ve bireylerin adil ve tarafsız bir yargı sürecine sahip olmalarını garanti altına alır. Bu hak, herkesin yasalarla kurulmuş yetkin, bağımsız ve tarafsız bir mahkeme tarafından yargılanma hakkını, makul sürede kamuya açık bir duruşma hakkını, masumiyet karinesi, savunma hazırlamak ve tanıkları sorgulama hakkı gibi temel hakları kapsar. Adil yargılanma hakkı, yasalar önünde eşitlik, şeffaflık ve adaleti temsil eder ve demokratik toplumların temel yapıtaşlarından birini oluşturur.
Hukukun üstünlüğünün korunmasının önemini temel alan bu ders, AİHM kararları çerçevesinde ilgili bu hakkın nasıl koruduğunu ve desteklediğini inceler. Öğrenciler, AİHM'in bu haklarla ilgili verdiği bireysel başvuru kararlarını analiz ederek, adil yargılanma hakkının teorik temellerini ve pratikteki uygulamalarını derinlemesine anlayacaklardır. Bu ders, öğrencilere, adil yargılanma hakkının korunması ve geliştirilmesi konusunda kritik düşünme becerilerini geliştirme fırsatı sunar ve hukuki uygulamaları anlamalarında onlara rehberlik eder. Ders, adil yargılanma hakkının ne anlama geldiğini anlamak için temel uluslararası belgeleri, özellikle de Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ni inceleyerek başlar. Adil yargılanma hakkının temel unsurları ve bu hak altındaki diğer haklar, öğrencilere detaylı bir şekilde sunulacak; özellikle, bir yargı yerine başvurma hakkı, bağımsız ve tarafsız bir mahkemeye başvurma hakkı, hakkaniyete uygun yargılanma hakkı, makul sürede yargılanma hakkı, aleni yargılanma hakkı, masumiyet karinesi, sanığa tanınan haklar, özel durumlarda adil yargılanma hakkı konuları örnek içtihatlar ışığında değerlendirilecektir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Avrupa İnsan Hakları Sistemi ve Mahkemesi'nin genel yapısı ve görevlerini belirler.
2) Adil yargılanma hakkının temel prensipleri ve uluslararası standartlarını tespit eder.
3) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin adil yargılanma hakkıyla ilgili öne çıkan kararlarını analiz eder.
4) Adil yargılanma hakkı konusundaki temel kavramları, uluslararası standartları ve mahkeme kararlarını bilir.
5) Adil yargılanma hakkının toplumsal etkilerini değerlendirir ve birey olarak bu hakka duyulan sorumluluğu anlar.
6) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi başta olmak üzere ilgili uluslararası sözleşmelerin ve iç hukuk düzenlemelerinin bu hakkı nasıl koruduğu ve desteklediğini gösterir.
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) |
|
|
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
|
|
8) |
|
|
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
|
S |
Sınav,Ödev,Sunum
|
2) |
|
S |
Sınav,Ödev,Sunum
|
3) |
|
H |
Sınav,Ödev,Sunum
|
4) |
|
H |
Sınav,Ödev,Sunum
|
5) |
|
H |
Sınav,Ödev,Sunum
|
6) |
|
S |
Sınav,Ödev,Sunum
|
7) |
|
N |
|
8) |
|
N |
|
Hazırlayan ve Tarih |
TARIK MEHMET ARI , January 2024 |
Ders Koordinatörü |
AKTS1 |
Dönem |
|
Dersi Veren(ler) |
|
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Genel Çerçeve ve Giriş
|
2) |
Uluslararası ve Ulusal Düzenlemelerde Adil Yargılanma Hakkı
|
3) |
Bir Yargı Yerine Başvurma Hakkı
|
4) |
Bağımsız ve Tarafsız Bir Mahkemede Yargılanma Hakkı
|
5) |
Hakkaniyete Uygun Yargılanma Hakkı
|
6) |
Makul Sürede Yargılanma Hakkı
|
7) |
Aleni Yargılanma Hakkı
|
8) |
Masumiyet Karinesi
|
9) |
Yargılamaya Etkili Katılım ve Duruşmada Hazır Bulunma Hakkı
|
10) |
Savunma Hazırlama Hakkı
|
11) |
Avukattan Yararlanma Hakkı
|
12) |
Tanıkları Sorgulama Hakkı
|
13) |
Tercüman Hakkı
|
14) |
Özel Durumlar ve İstisnalar (Olağanüstü Haller ve Adil Yargılanma Terörizm ve Ulusal Güvenlik Bağlamında Adil Yargılanma)
|
15) |
Dönem Sonu Sınavları |
16) |
Dönem Sonu Sınavları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gökhan Çayan, Adil Yargılanma Hakkı, Legal Yayınları,2016
Sibel inceoğlu, İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Kararlarında Adil Yargılanma Hakkı, Beta Yayınları 2013.
Amal Clooney/ Philippa Webb, The Right to a Fair Trial in International Law, Oxford University Press 2021.
Ryan Goss, Criminal Fair Trial Rights: Article 6 of the European Convention on Human Rights, Hart Publishing, 2014.
**Okuma metinleri haftalık olarak öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır.
|
Öğretme Teknikleri | Ders, tersyüz sınıf, sunum |
Ödev ve Projeler | |
Laboratuvar Çalışması | |
Bilgisayar Kullanımı | |
Diğer Aktiviteler | |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Ödev |
1 |
% 40 |
Sunum |
1 |
% 20 |
Final |
1 |
% 40 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
|