Elektrik Elektronik Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | BUS 332 | |||||
Ders Adı İngilizce | Start-up Law | |||||
Ders Adı Türkçe | Girişimcilik Hukuku | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 127 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Günümüz küresel iş dünyasında, bir girişimin kurulması sırasında ve öncesinde ortaya çıkabilecek hukuki sorunları ve olası çözüm yollarını, ilgili mevzuat hükümleriyle birlikte anlayabilme becerisini edinmek. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders girişimciliğe başlarken hukuki konular hakkında ilk defa kurucu tarafında yer alanlar tarafından gözardı edilen veya yanlış anlaşılan alanlara ilişkin bir vizyon ve kavrayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders süresince tetkik edilecek temel konular term sheet, şirket seçimi ve hukuki yapısı, şirketin idaresi, sermaye ve sulandırma, işlem dökümanları, sorumluluğun dağılması ve hissedar sözleşmeleri dahil kurucu/yatırımcı ilişkilerine dair konular, çalışanların iş sözleşmeleri ve hisse opsiyonları ile fikri mülkiyet koruması şeklindedir. Bu amaçla, ders ayrıca yatırımdan çıkış stratejileri, avukata “karışıklığın giderilmesi” için yüklü ödeme yapmak zorunda kalmamak adına yapılması gereken ön işlemler ve yatırımcıların yatırım yapmak için beklentileri üzerinde yoğun olarak durulacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) girişimciler için yatırım prosedürlerinin yasal yönlerini anlamak 2) özellikle girişim operasyonlarını etkileyen yasaların temel prensiplerini anlamak 3) işlem belgelerini incelerken, müzakere ederken ve/veya taslaklarını hazırlarken kritik konuları keşfetmek 4) girişimlere ilişkin farklı çıkarları ve yasal mekanizmaları özetlemek; 5) girişimcilik ekosisteminde yer alan etik ve uyum kurallarını anlamak; 6) girişim sektöründe ortaya çıkabilecek ekonomik, politik ve sosyal durumlara ilişkin hukuki ilkeleri ilişkilendirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | S | Derse Katılım |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Derse Katılım |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Derse Katılım |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | S | Derse Katılım |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Derse Katılım |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | S | Derse Katılım |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | HANDE KARADAĞ , May 2023 |
Ders Koordinatörü | CEYHAN MUTLU |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. BURCU ÖZSEVİNÇ |
Hafta | Konu |
1) | • Girişimcilik Ekosisteminin Genel Bakışı o Girişimciliğe Giriş o Şartlar Sayfası ve Gizlilik Sözleşmesi: İçerik, Yasal Nitelik ve Bağlayıcılık |
2) | • Şirket Kuruluşu o Gerektiğinde? o Tüzel kişiliğin seçimi o Kuruluş belgelerinin yapılandırılması |
3) | Bireysel İş Hukuku |
4) | Bireysel İş Hukuku |
5) | •Hedef Şirkette Durum Tespiti o Kurumsal belgeler o Finansman, Sermaye ve Hissedarlar o Lisanslar ve Uyumluluk o İstihdam o Anlaşmazlıklar ve Davalar o Gayrimenkul o Sözleşmeler o Bilgi Teknolojileri o Fikri Mülkiyet o Rekabet o Sigorta o Diğer Konular |
6) | Ara Sınav |
7) | • İşlem Belgelerinin Taslağı ve Müzakeresi o Şirket Ana Sözleşmesi o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Abonelik Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi o Emanet Sözleşmesi o Yönetim Kurulu Kararları o Genel Kurul Belgeleri o Fikri Mülkiyet Devir/Lisans Sözleşmeleri |
8) | • İşlem Belgelerinin Taslağı ve Müzakeresi o Şirket Ana Sözleşmesi o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Abonelik Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi o Emanet Sözleşmesi o Yönetim Kurulu Kararları o Genel Kurul Belgeleri o Fikri Mülkiyet Devir/Lisans Sözleşmeleri |
9) | • Sözleşmelerin Yorumlanması o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi |
10) | • Sözleşmelerin Yorumlanması o Hissedarlar Sözleşmesi o Hisse Senedi Opsiyon Sözleşmesi |
11) | • İmzalama o Sadece imzalar mı? o Tüm tarafları bir araya getirme o Çözülmesi gereken zorluklar |
12) | • Devlet Kurumlarına Başvuru ve Kapanış Koşulları o Rekabet Kurumu o Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kurumu o Diğer ilgili makamlar o Ön Koşulların Yerine Getirilmesi o Kapanış |
13) | • Girişimciler ve Danışmanlar Arasındaki İşbirliği o Danışmanların Gerekliliği: Mali Danışman ve Hukuk Danışmanı o Hukuk danışmanıyla nasıl çalışılmalıdır? o Doğru zamanda doğru soruları sormak • Yatırımcıların Yatırım Beklentileri o Yatırımcıların yatırım öncesinde aradığı temel unsurlar o Girişimci bir fikri ortaya atmak için ipuçları o Etkili sunumlar |
14) | • Deneyimleri Paylaşma o Hatalardan ders çıkarmanın basamakları o Başarılı bir girişim yaratma yolundaki tuzaklar o Başarısızlıktan kaçınma önerileri o Çıkış stratejileri |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Bu ders için bir okuma listesi öğrencilere dönem boyunca sağlanacaktır. Diğer yararlı okumalar (ancak zorunlu değildir) şunlardır: • The Lean Startup – Eric Ries • Outliers – Malcolm Gladwell • Zero to One – Peter Thiel • The Hard Thing About Hard Things – Ben Horowitz • Mor İnek Farklılaştırarak İşinizi Dönüştürün – Seth Odin | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, aktif ve işbirlikçi bir öğrenme algısından geliştirilmiştir. Aktif öğrenme perspektifi, öğrencilerin mevcut bilgi birikimlerine aktif olarak dahil oldukları işbirlikçi, sorgulamaya dayalı, öğrenci merkezli öğretim yaklaşımına dayanmaktadır. Ders, temel terminoloji ve teorik yapıyı, ilişkili pratik çıkarımlarla birlikte ele alacaktır. Kullanılacak yöntemler, genel olarak yasal kavramlara giriş, vaka çalışmaları ve sınıf içi tartışmalardır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Kişisel Bilgisayar | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozsevincb@mef.edu.tr Öğretim elemanı sınıf/grup tartışmalarında kolaylaştırıcı olarak görev alabilir ve her öğrencinin tartışılan konuya nasıl katkı sağladığını/değer kattığını gözlemleyebilir. Konu, önceki materyali kapsayabilir veya videolardan ve kitap bölümlerinden yeni materyal atanabilir. Verilen ödevler zamanında ve istenilen formatta teslim edilmelidir. Geç teslim kabul edilmeyecektir. Bu, her öğrencinin önceden verilen materyali okuması ve videoları izlemesi, dersi ve Blackboard'u takip etmesi ve aktif olarak katılmasının beklendiği ters çevrilmiş bir derstir. Sınav günü hasta olmanız durumunda, üniversite mevzuatı gereği mazeretinizin sınava girmenize engel olduğunu açıkça belirten yasal bir doktor raporu sunmanız gerekmektedir. Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 8 | 3 | 33 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 127 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.1 | ||||||
AKTS | 5 |