Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi |
Ders Kodu |
HUM 313 |
Ders Adı İngilizce |
Psychoanalysis and Literature I |
Ders Adı Türkçe |
Psikanaliz ve Edebiyat I |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ters-Yüz Öğrenme |
Dersin Düzeyi |
Başlangıç |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: 0 |
Laboratuvar : 0 |
Diğer: 0 |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 136 saat |
Ders Kredileri |
5 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
PSYC 101 - Introduction to Psychology
|
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yok |
Kayıt Kısıtlamaları |
Sadece lisans öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Temel psikanalitik kavramları ve bu kavramların edebiyat ve diğer sanat formlarına nasıl uygulanabileceğini öğrenmek; psikoloji ile edebiyat arasındaki bağlantıyı daha iyi anlamak; yaratıcılığın dinamikleri, estetik teori, sanatın ne olduğu ve kendi yaratıcılığımıza karşı engeller hakkında daha iyi sorular sormayı öğrenmek.
|
Ders Açıklaması |
Bu ders, öykü, oyun gibi edebiyat metinlerini psikanalitik bir perspektifle incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin istemesi halinde film ve romanlar da dersin analiz listesine dahil edilebilir; eğitmen, dersin okuma listesinde öğrencilerin istekleri doğrultusunda değişiklik yapmaya açık olacaktır. Yaratıcılık teorisi bu dersin önemli bir unsuru olup öğrencilerin kendi yaratıcı benlikleriyle daha sıkı irtibat kuracakları kendilerine özel yolculuk, ders süresince teşvik edilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Bir fikre sahip olmak ile bir fikir yaratmak arasındaki farkı ayırt etmek; her sanat eserini bir fikrin somutlaşması olarak ele almak;
2) Çeşitli psikoanalitik fikirlerle yaratıcı bir şekilde oynamak ve bu fikirlerin yardımıyla sanat eserlerini ve edebi metinleri daha iyi anlayabilme becerisini geliştirmek.
3) Bir edebi metni veya herhangi bir sanat nesnesini bağımsız bir konu ve bağımsız bir psikoloji olarak görmek ve onlarla ilişki kurmanın çeşitli yöntemlerini geliştirmek;
4) Eylemlerin, tutumların ve sanat eserlerinin arkasındaki temel motivasyonları sorgulamak; bir edebi eserinin fiziksel bedenini (yani yatay metni) gizli bir dikey metin için bir ortam olarak görmek;
5) Edebiyat ve sanatın kullanımıyla ilgili daha iyi sorular sormak; psikolojinin edebi metinleri yaratıcı bir şekilde okumamıza nasıl yardımcı olabileceği ve edebiyatın psikoanalitik kavramları anlamamıza nasıl katkıda bulunabileceği üzerine düşünmek; ayrıca her sanatçının neden varoluşsal bir filozof olarak görülmesi gerektiği konusunda sorgulamalar yapmak;
6) Bir edebi metni psikoanaliz etmenin ne anlama gelebileceğine dair bazı fikirler oluşturmak:
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
|
|
|
|
|
|
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
|
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
|
|
|
|
|
|
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
|
|
|
|
|
|
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
|
|
|
|
|
|
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
|
|
|
|
|
|
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
N |
|
2) |
Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
N |
|
3) |
Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
N |
|
4) |
Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
N |
|
5) |
Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
N |
|
6) |
Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
N |
|
7) |
Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
S |
Derse Katılım,Proje
|
Hazırlayan ve Tarih |
BANU FEMİR GÜRTUNA , April 2022 |
Ders Koordinatörü |
BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Öğr. Gör. NİHAN KAYA |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Derse giriş |
2) |
Edebiyatı gerçekten bir sanat biçimi yapan nedir?
|
3) |
Yaratıcılığın kaynağına dair sorular; zevk ve estetik zevk arasındaki bağlantılar; bir metin ile yaratılmış bir metin arasındaki farklar.
|
4) |
Yaratıcı bir yazar olmak, yaratıcı bir okur olmak, yaratıcı bir birey olmak ve bunların nasıl ilişkili olduğu.
|
5) |
Olmak ve sanat. |
6) |
Yaşam, ölüm ve yaratıcılık. |
7) |
Yaratıcı yazmanın psikolojik dinamikleri ve metnin kendisinin psikolojik dinamikleri.
|
8) |
İzolasyon ve edebiyat. |
9) |
Yaratıcı enerji |
10) |
Sanat neden öz ifade veya kendisi dışında başka bir şeyin ifadesi değildir?
|
11) |
Sanattan bir dünya yaratmak. |
12) |
Yazar ve metin |
13) |
“Evren hikayelerden oluşur, atomlardan değil.” - Muriel Rukeyser
|
14) |
“Gerçek, keşfettiğimiz şey değil, yarattığımız şeydir.” - Saint-Exupéry
|
15) |
Final |
16) |
Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | İki önemli okuma vardır:
May, Rollo (1975) The Courage to Create, New York: Bantam Books, 1978. (128 pages)
Storr, Anthony (1972) The Dynamics of Creation, New York: Atheneum, especially “The Conscious Motives of the Artist” (p. 29-39), “New Models of the Universe” (p. 61-74), “The Creative Ego and its Opposites” (p. 188-202), “Genius and Madness” (p. 203-216), “The Quest for Identity” (p. 217-228). |
Öğretme Teknikleri | Bu sınıfta "yanlış" yorumlar yoktur; her türlü geçmişe sahip öğrencilerden her türlü katkı memnuniyetle karşılanır. Bu ders, kendi özgün yolunuzla kendini geliştirme üzerine bir derstir; öğrencilerden, eğitmenin ya da diğer öğrencilerin değil, kendi standartlarına göre gelişmeleri beklenir. Ben, eğitmen olarak, yoklama almayacağım, ancak sizin katılımınız ve katılma şekliniz (yine, kendi tarzınızda) benim asıl ilgilendiğim konu olacaktır. Diğer derslerden kaynaklanan iş yükü nedeniyle zaman sıkıntısı çekebileceğinizi, hayatta çeşitli meselelerle iniş çıkışlar yaşayabileceğinizi anlıyorum; ancak hayata dair her şey bu dersin içeriği ile de ilişkilidir, bu yüzden sizi ne sıkıntı veriyorsa onunla birlikte derse gelmenizi rica ediyorum ve bu meseleyi birlikte nasıl dönüştürebileceğimizi keşfetmeye çalışalım. Niyetimde, dersin yapılacağı sınıf, yaşayan, etkileşimli bir şekilde yaratıcı -ve aynı zamanda bir yaratım alanı- bir ortamdır, bu yüzden öncelikle sizin varlığınıza ihtiyacım var. Eğer mutsuzsanız, mutsuzluğunuzu sınıfa getirin, nasıl sınıf tartışmamızı etkileyeceğini ve birlikte neler yapabileceğimizi görelim.
|
Ödev ve Projeler | İki yazılı proje olacaktır. Detaylar öğrencilerle birebir görüşülecektir. |
Laboratuvar Çalışması | Yok |
Bilgisayar Kullanımı | Yok |
Diğer Aktiviteler | Yok |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
1 |
% 15 |
Projeler |
2 |
% 85 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
nihanka@gmail.com or kayan@mef.edu.tr
Tüm derslere katılım zorunludur. 15 dakika geç gelen öğrenciler, o derse kabul edilmeyecektir. Bir sınava katılamama durumunda, öğrenciler kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır. Kaçırılan sınavlar için telafi sınavı yapılacaktır.
Öğrencilerin, üniversite personeline ve diğerlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir.
Kopya çekme, yalan söyleme ve aldatma gibi çeşitli biçimlerdeki eylemler, intihal ve sınav sırasında kopyalama gibi davranışlar tolere edilmeyecek ve YÖK ile üniversite düzenlemelerine göre cezalandırılacaktır.
Akademik dürüstlük ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |