Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ARC 447 | ||||
Ders Adı İngilizce | Architecture and Comics | ||||
Ders Adı Türkçe | Mimarlık ve Çizgi Roman | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | 4 yarıyıl tasarım stüdyosu | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Çizgi romanı hem görsel hem de anlatısal bir sanat olarak, süre/zaman boyutuyla yorumlamak ve mimariyi bu boyutlarıyla incelemek. | ||||
Ders Açıklaması | Çizgi roman, resimli roman ya da ardışık sanatlar deneyselliğe ve yeni keşiflere açık bir mecra olmaya devam eden ve mimarlık alanıyla giderek daha fazla ilişkisi kurulmaya başlanan bir anlatı biçimidir. Bu ders mekansal deneyim yaratmak için çizgi roman anlatı potansiyellerinin izlerini sürecektir. Ders bir yandan da süre temsil mimarlık ilişkisini de sorgulamayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) temel çizgi roman yapım prensiplerini ve tekniklerini kullanmak; 2) ardışık sanatı eleştirel bir şekilde okumak; 3) mimarlık ve tasarımın anlatı ve zaman yönlerini ayırt etmek; 4) hikaye anlatımı aracılığıyla mimari düşünme stratejileri geliştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | ||||
2) Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | ||||
3) Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | ||||
4) Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | ||||
5) Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | ||||
6) İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | ||||
7) Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | ||||
8) İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | ||||
9) Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | ||||
10) Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | ||||
11) Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | ||||
12) Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | ||||
13) Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | ||||
14) Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | ||||
15) Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | ||||
16) Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | ||||
17) Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | ||||
18) Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | ||||
19) Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | ||||
20) İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | H | |
2) | Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | H | |
3) | Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | S | |
4) | Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | S | |
5) | Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | H | |
6) | İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | H | |
7) | Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | S | |
8) | İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | S | |
9) | Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | S | |
10) | Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | S | |
11) | Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | S | |
12) | Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | S | |
13) | Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | S | |
14) | Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | S | |
15) | Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | S | |
16) | Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | S | |
17) | Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | S | |
18) | Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | S | |
19) | Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | S | |
20) | İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. | S |
Hazırlayan ve Tarih | SADEDDİN ALİ PAŞAOĞLU , April 2022 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. SADEDDİN ALİ PAŞAOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Çizgi Roman Nedir? Çizgi Roman ve Mimarlık Arasındaki İlişki Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
2) | Anlatı Üzerine: Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
3) | Çerçeveleme ve Akış: Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
4) | An Seçimi 1: Andan Ana - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
5) | An Seçimi 2: Eylemden Eyleme - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
6) | An Seçimi 3: Konudan Konuya - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
7) | An Seçimi 4: Sahneden Sahneye - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
8) | An Seçimi 5: Bakış Açısından Bakış Açısına - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
9) | An Seçimi 6: İlişkisiz - Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
10) | Metinle/Metinsiz Düşünme: Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
11) | Görsel Üzerine: Seçilen Çalışmaların İncelemesi ve Tartışması |
12) | Sunumlar ve Tartışma |
13) | Sunumlar ve Tartışma |
14) | Sunumlar ve Tartışma |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Ball, D. & Kuhlman, M. (2010). The Comics of Chris Ware: Drawing is a Way of Thinking. Jackson: University Press of Mississippi. Beaty, B. (2012). Comics Versus Art. Toronto: University of Toronto Press. Türkçe çevirisi: Beaty, B. (2017). Sanat Karşısında Çizgi Roman (Çev. N. Elhüseyni). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Cantek, L. (2012). Türkiye’de Çizgi Roman. İstanbul: İletişim Yayınları. Eisner, W. (2001). Comics & Sequential Art. Tamarac (Fla.): Poorhouse Press. McCloud, S. (1994). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Harper Perennial. Türkçe çevirisi: McCloud, S. (2018). Çizgi Romanı Anlamak (Çev. M. Cem Ülgen). İstanbul: Sırtlan Kitap. McGuire, R. (2014). Here. London: Hamish Hamilton. Ware, C. (2012). Building Stories. New York: Pantheon Books. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, eğitmen tarafından verilen derslerin yanı sıra sınıf tarafından haftalık olarak yapılan kapsamlı tartışmalar ve sınıf içi egzersizler içerir. Ders, sınıf içi çalışmalar, grup sunumları, slaytlar ve videoların ders öncesinde öğrencilere sunulduğu 'Ters-Yüz Öğrenme' modelini takip eder. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Haftalık Çizgi Romanlar, Final Sunumu | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Evet | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Her öğrencinin ders süresince haftalık bir çizgi roman günlüğü tutması ve hem ders içinde hem de ders dışında günlüğü kullanması beklenmektedir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozkusb@mef.edu.tr, pasaoglua@mef.edu.tr - Ofis: Ders saati dışında ofis saatleri yerine, e-posta yoluyla görüşme ayarlanabilir. E-mail: ozkusb@mef.edu.tr, pasaoglua@mef.edu.tr Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |