Elektrik Elektronik Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||
Ders Kodu | EE 472 | ||||
Ders Adı İngilizce | Antennas and Propagation | ||||
Ders Adı Türkçe | Antenler ve Yayılım | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Seçiniz | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
EE 304 - Electromagnetic Fields |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Elektromanyetik Alanlar konusunda ön bilgi | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Anten ve yayılım prensiplerini öğrenmek. | ||||
Ders Açıklaması | Bu derste antenler ve yayılımın temel kavramları şu konu başlıkları altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Temel anten tanım ve terimleri: yönlendiricilik, verim, kazanç, polarizasyon, demet genişliği, yönbağımsız ışıyıcı, uzak alan bölgesi, gerilim duran dalga oranı, demet yönlendirme, enine ışımalı anten, uçtan ışımalı anten, faz farklı anten dizileri, dizi faktörü, örüntü çarpması. Elektrik dipol ve manyetik dipol, görüntü teorisi, küçük antenler ve kısa dipoller, rezonans antenler ve bunların ışıma örüntüsü, yürüyen dalga antenler, Rombik antenler ve bunların ışıma örüntüsü, Log Periyodik Dipol Diziler (LPDA), eş genlikle uyarılan eşit aralıklı doğrusal diziler, boşlukta yayılım, Friis formülü ve boşlukta yol kaybı, yer yansıması ve 2-ışınlı model, bıçak sırtı kırınım, parça parça parabolik denklem yöntemi. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Antenlerin temel prensipleri hakkında bilgi edinir; 2) Belirli bazı özellikler için antenleri ve anten dizilerini analiz eder ve tasarlar; 3) Elektromanyetik dalga yayılımının temel prensiplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | H | Sınav,Ödev |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | EGEMEN BİLGİN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. CAGATAY ULUISIK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Koordinat sistemleri, vektör cebri ve Maxwell denklemlerinin gözden geçirilmesi |
2) | Temel anten tanımları ve terimleri: yönlülük, verimlilik, kazanç, polarizasyon, ışın genişliği, izotropik radyatör, uzak alan bölgesi, Gerilim Sabit Dalga Oranı (VSWR) |
3) | Elektrik (Hertz veya İdeal) Dipol: manyetik vektör potansiyeli, manyetik ve elektrik alan vektörleri, karmaşık poynting vektörü |
4) | Elektrik (Hertz veya İdeal) Dipol: yayılan güç, radyasyon direnci, anten verimliliği, kazanç, yönlülük, radyasyon örüntüsü. |
5) | Manyetik Dipol: manyetik vektör potansiyeli, manyetik ve elektrik alan vektörleri, karmaşık poynting vektörü, yayılan güç, radyasyon direnci, anten verimliliği, kazanç, yönlülük, radyasyon örüntüsü |
6) | Görüntü teorisi, küçük antenler ve kısa dipoller, rezonans antenler ve bunların radyasyon desenleri. |
7) | Eşkenar dörtgen antenler ve radyasyon desenleri |
8) | Log Periyodik Dipol Dizileri (LPDA) |
9) | Düzgün uyarımlı, eşit aralıklı doğrusal diziler. Geniş ve uçtan ateş durumları için eleman deseni, dizi faktörü, desen çarpımı, Yarım Güç Işın Genişliği (HPBW) ve İlk Sıfırlar Arasındaki Işın Genişliği (BWFN) |
10) | ANTEN-GUI: İzotropik radyatörlerin düzlemsel dizileri için Matlab tabanlı bir görselleştirme paketi. Anten simülatörü: NEC-WIN Professional |
11) | Radyo dalgası yayılımının temelleri: polarizasyon, yansıma, kırılma, kırınım Serbest uzay yayılımı, Friis formülü ve serbest uzay yol kaybı |
12) | Zemin yansıması ve 2-ışın modeli, bıçak sırtı kırınımı. |
13) | Sayısal yayılım simülatörleri: Ray yaklaşımları, Bölünmüş Adım Parabolik Denklem (SSPE) yöntemi, Momentler Yöntemi (MoM) |
14) | Mikroşerit filtre tasarımı, mikroşerit hatları |
15) | Final Sınav Dönemi. |
16) | Final Sınav Dönemi. |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1. CA Balanis, Anten Teorisi - Analiz ve Tasarım, 2. Baskı, John Wiley & Sons, NY 1997 2. JD Kraus, Antennas, 2. Baskı, MacGraw-Hill Book Co., NY 1988 3. RE Collins, Antenler ve Radyo Dalgası Yayılımı, MacGraw-Hill Book Co., NY 1985 4. DK Cheng, Alan ve Dalga Elektromanyetiği, İkinci Baskı, Addison-Wesley, New York, 1992 | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif öğrenme tekniği olarak “Ters yüz öğrenim” kullanılarak yapılan iletişim saatleri | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | yok | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
Öğretmen ofisi : TBD ofis saatleri: TBD e-posta adresi: culuisik@dogus.edu.tr Katılım kuralları: : - Ara sınava girmeme : Mazeret belgelerinin usulüne uygun olarak sunulması halinde, kaçırılan her ara sınav için telafi sınavı verilecektir. Final eksik : Fakülte yönetmeliği. Sınıfta uygun davranış kurallarının hatırlatılması, öğrenci davranış kuralları : YÖK Yönetmeliği İntihal hakkında açıklama : YÖK Yönetmeliği http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 84 | |||
Ödevler | 1 | 3 | 6 | 9 | |||
Ara Sınavlar | 3 | 17 | 2 | 57 | |||
Toplam İş Yükü | 150 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |