HUK 548 İnsan Hakları İhlallerine Karşı Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Başvuru HakkıMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İnsan Hakları Hukuku (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İnsan Hakları Hukuku (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Graduate School
Course Code HUK 548
Course Title in English Individual Application Right to the European Court of Human Rights in Cases of HumanRightsViolations
Course Title in Turkish İnsan Hakları İhlallerine Karşı Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Advanced
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 138 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Graduate students only
Overall Educational Objective The European Court of Human Rights, which is accepted as the constitutional court of European democratic countries in a sense, aims to explain and teach Turkish students the judicial proceedings carried out by the European Court of Human Rights in order to protect fundamental rights and freedoms and to investigate and, if necessary, to prevent the alleged violations that remain unresolved in domestic law.
Course Description In Turkey, the Constitution of 1982 as amended in 2010 The right of individual application to the Court was introduced. After this date, various violations all those who wish to bring their claims before the European Court of Human Rights The victims must first bring the case before the Constitutional Court. This within this framework, victims who cannot find a solution to their violation allegations before the Constitutional Court may appeal to the ECtHR. how to apply; how the ECtHR will deal with the problem; its judgement and possible solutions are examined within the scope of this course.
Course Description in Turkish Türkiye’de 1982 Anayasası’nın 2010 yılında değiştirilmiş haliyle Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru hakkı getirilmiştir. Bu tarihten sonra değişik ihlal iddialarını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin önüne getirmek isteyen tüm mağdurlar, ilk önce Anayasa Mahkemesi’ne olayı taşımak zorundadır. Bu çerçevede, ihlal iddialarına AYM önünde çözüm üretemeyen mağdurların, AİHM’e nasıl başvuracakları; AİHM’in sorunu, nasıl ele alacağı; muhakeme tarzı ve olası çözümleri bu ders kapsamında incelenir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin uluslararası hukuk düzeni içerisindeki konumunu, önemini ve nedenlerini anlar ve değerlendirir.
2) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvurabilmek için, hangi aşamalardan geçmesi gerektiğini ve neleri yapması gerektiğini öğrenir.
3) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne nasıl başvuracağını, ilgili iddiasının hangi aşamalardan geçeceğini ve her aşamadaki haklarını ve konumunu öğrenir ve uygulamaya hazır hale gelir.
4) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne bireysel başvuruyu yaparken hangi hususlara zorunlu olarak uygun başvuru yapacağını öğrenir.
5) Avrupa İnsan Haklar Mahkemesi’nin muhakeme tarzının nasıl gerçekleştiğini ve bu çerçevede başvuru dilekçesini nasıl yazması gerektiği öğrenir ve uygulamaya hazır hale gelir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) H HW,Participation
2) H Select,HW
3) H Select,Participation,Presentation
4) S Select,Participation
5) H HW,Participation
6) S Select,Participation
7) N
8) N
Prepared by and Date SÜHEYL BATUM , January 2024
Course Coordinator AKTS1
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Prof. Dr. SÜHEYL BATUM

Course Contents

Hafta Konu
1) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne ve yargı organı olan Mahkeme’ye genel bir bakış
2) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne ve yargı organı olan Mahkeme’ye ve içtihatlarına genel bir bakış
3) Ödevlerin dağıtımı ve sorulara yanıt
4) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi önündeki süreçlere (başvuru-aşamalar-muhakeme gibi) ilişkin temel noktalar
5) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi önündeki süreçlere (başvuru-aşamalar-muhakeme gibi) ilişkin temel noktalar
6) Sunumlar ve tartışılması
7) Sunumlar ve tartışılması
8) Sunumlar ve tartışılması
9) Sunumlar ve tartışılması
10) Sunumlar ve tartışılması
11) Sunumlar ve tartışılması
12) Sunumlar ve tartışılması
13) Sunumlar ve tartışılması
14) Sunumlar ve tartışılması
15) Sunumlar ve tartışılması
16) Sunumlar ve tartışılması
Required/Recommended ReadingsRona Aybay / Demirhan Burak Çelik, İnsan Hakları Hukuku, 5. Baskı, 2021. Reports on case law and articles of the Convention on the ECHR.coe.int website.
Teaching MethodsTeaching Methods Lecture, presentations and discussion
Homework and ProjectsFinal paper
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration batums@mef.edu.tr

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 2 2 84
Sunum / Seminer 1 10 2 2 14
Ödevler 1 40 40
Total Workload 138
Total Workload/25 5.5
ECTS 6