LSC 525 Action ResearchMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Öğrenme Bilimleri (Tezli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Öğrenme Bilimleri (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Graduate School of Social Sciences
Course Code LSC 525
Course Title in English Action Research
Course Title in Turkish Action Research
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Advanced
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 130 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Graduate Students Only
Overall Educational Objective An educator in the field must identify a problem related to education and training that he encounters in his practice by scanning the literature about components that may be related to the problem. 1) Designing a research design to understand the problem and collecting, analyzing and making inferences of data, 2) Designing or adapting an application that he thinks will be a solution to the problem, applying it, collecting data, analyzing it and making inferences based on the results. The results of this research can provide information about the intended application and can also be used to create an action plan in the next step. The issues/areas that educators focus on can be individual as they are always situation specific. However, identifying or solving the problem may require more than one partner, so it is normal to work as a group.
Course Description 'Action Research': It is a research method based on teacher/administrator practice, which envisages identifying an observed problem, developing an action plan to solve the problem, and drawing evidence-based conclusions by collecting evidence. It is widely used in America.
Course Description in Turkish 'Eylem Araştırması' (Action Research): Öğretmen/yönetici pratiğine dayalı, gözlemlenen bir sorunun belirlenmesi, sorunun çözümü için bir eylem planı geliştirilmesi ve kanıt toplanarak kanıta dayalı sonuçlar çıkarılmasını öngören bir araştırma yöntemidir ve Amerika’da yaygın olarak kullanılmaktadır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Problemi anlamaya yönelik bir araştırma deseni tasarlamak ve veri toplamak, analiz etmek ve çıkarımlarda bulunmak.
2) Probleme çözüm olacağı düşünülen bir uygulama tasarlamak veya adapte etmek, uygulamak, veri toplamak, analiz etmek ve sonuçlara göre çıkarımlarda bulunmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
Prepared by and Date ,
Course Coordinator RUKİYE DİDEM TAYLAN
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Prof. Dr. ZELHA TUNÇ

Course Contents

Hafta Konu
1) Üniversitede program başlangıcı ve içeriği. Kaynak taraması için kütüphane ziyareti.
2) Genel fikir ve alan seçme konusu üzerine çalışılacak Literatür taraması. Çalışma sürecinde bireysel veya gruplar kararlaştırılacak.
3) Veri toplama yöntemleri ve araçları hakkında bilgi.
4) Veri toplama yöntemleri
5) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
6) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
7) Sunumlar
8) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
9) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
10) Verilerin analizi ve yorumlama.
11) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
12) Bireysel/Grup bazlı danışmanlık
13) Özet yazımı ve Rapor
14) Özet yazımı ve Rapor
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Required/Recommended ReadingsKitaplar: Mills, G. E. (2018). Action research: A guide for the teacher researcher. Oregon State University. Pearson: NY. Johnson, A. P. (2012). Eylem Araştırması El Kitabı. (Çeviri, Yıldız Uzuner, Meltem Özten Anay). Anı Yayıncılık. Saracaloğlu, A. S., Eranıl, K. A., (Editörler).(2020). Eğitimde Eylem Araştırmaları. Nobel Yayıncılık. Bazı haftalık okumalar ayrıca BlackBoard dan paylaşılacaktır.
Teaching MethodsFlipped Classroom
Homework and Projects-
Laboratory Work-
Computer Use-
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration

Ödevler hazırlanırken akademik yazım kurallarına dikkat edilmesi gerekmektedir. Derste kayıt almak yasaktır. Etik kurallara aykırılık ve intihale müsamaha gösterilmez ve bu durumların tespiti halinde öğrenci dersten başarısız olur. Ayrıca durum Enstitü’ye bildirilir. Kopya çekmek veya çektirmek ve intihal yapmak 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanunu'nun 54. Maddesi’ne tabi olacaktır.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Total Workload 130
Total Workload/25 5.2
ECTS 5