Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | PSYC 369 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Psychotherapy Strategies in Cognitive Behavioural Therapy | ||||||
Ders Adı Türkçe | Bilişsel Davranışçı Terapide Psikoterapi Teknikleri | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Pratik | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 160 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yetişkin Psikopatolojisi ya da Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Temel bilişsel davranış terapisi kavramlarına aşina olmak ve klinik psikolojinin teorik temellerini anlamak. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, öğrencilere bilişsel davranışçı terapinin temel tarihi, bilişsel davranışçı terapinin temel alanlarındaki yeni teorilerin ve araştırmaların analizi, farklı psikopatolojilere bilişsel davranışçı terapi açısından yaklaşımı ve ölçekler veya envanterler aracıyla psikopatolojilerin değerlendirilmesi, bilişsel ve davranışçı müdahaleler ile davranış bozukluklarının önlenmesi gibi geniş bir arka plan sunmak amacıyla tasarlanmıştır. Öğrenciler ayrıca psikologların görüşmede kullandıkları yöntemleri de öğreneceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bilişsel davranışçı terapinin teorik temelini tanımlamak; 2) Tedavi için danışana göre farklı planlar ve müdahaleler oluşturmak; 3) Klinik değerlendirme yöntemlerini tanımlamak ve bilişsel davranışçı terapi perspektifine göre çeşitli klinik müdahale türlerini açıklamak; 4) Görüşmeler sırasında temel bilişsel ve davranışsal müdahaleleri nasıl uygulayacağınızı bilmek; 5) Bilişsel davranışçı terapi oturumlarındaki psikoterapistin rolünü değerlendirmek; 6) Farklı psikopatolojileri veya bozuklukları tespit etmek ve bunlarla başa çıkmak; 7) Bilişsel davranışçı terapiyi kullanarak bir danışanın biyopsikososyal-spiritüel işleyişini değerlendirme ve tanı sırasında anlamak, kavramsallaştırmak ve belgelemek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Ödev,Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Ödev,Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | H | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | S | Ödev,Derse Katılım |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Ödev,Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü | İLKSEN BOSTANCI |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. GİZEM AKCAN |
Hafta | Konu |
1) | Müfredat; Bilişsel Davranışçı Teorilere Giriş |
2) | Bilişsel ve Davranışsal Teorilerin ve BDT'nin Tarihsel ve Kavramsal Genel Görünümü |
3) | Bilişsel Davranışçı Terapinin Temel İlkeleri ve Teknikleri |
4) | Müşteri Değerlendirmesi, Terapötik İttifak ve Müşteri Tedavi Hedefleri & Bilişsel Davranışçı Terapi Seanslarının Yapısı |
5) | Bilişsel Davranışçı Terapinin Yaygın Danışan Sorunlarına Klinik Uygulamaları |
6) | Depresyonda Bilişsel Davranışçı Terapi |
7) | Genelleşmiş Anksiyete Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
8) | Ara Sınav |
9) | Panik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
10) | Sosyal Anksiyete ve Belirli Fobilerde Bilişsel Davranışçı Terapi |
11) | Obsesif Kompulsif Bozuklukta Bilişsel Davranışçı Terapi |
12) | Yeme Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
13) | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
14) | Cinsellik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2nd ed.). Guilford Press. Tolin, F.T. (2016). Doing CBT: A comprehensive Guide to Working with Behaviors, Thought, and Emotions. The Guilford Press. Gerekli başka okumalar da olacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu derste çeşitli öğretim stratejileri kullanılacaktır; bunlar arasında ders anlatımı, tartışma, videolar ve rol oynama etkinlikleri yer alacaktır. Öğrencilerin bu öğretim stratejilerinden faydalanabilmesi için, derste verilen okumaları takip etmeleri kritik öneme sahiptir. Ayrıca, öğrenciler bilişsel-davranışçı müdahalelerin uygulanmasını gösteren rol oynama etkinliklerine katılacaklardır. Öğrenciler, derste sunulan bazı materyallerin ders kitaplarındaki okumalarla tutarlı olduğunu göreceklerdir. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden, belirli bilişsel davranışçı müdahaleleri gösteren terapi oturumlarını koordine etmeleri istenecek. Ayrıca, makaleleri ve vaka raporlarını okumaları beklenmektedir. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden, haftanın konusuyla ilgili videoları ders öncesinde izlemeleri istenecek. Sınıf tartışmaları bu videolar doğrultusunda düzenlenecektir. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğrencilerin, planlanan bir sınava katılmadıklarında geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Ara sınavı kaçıran öğrenciler için telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin, üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar. Aldatma, yalan söyleme ve sahtekarlık gibi çeşitli biçimlerdeki eylemler, intihal ve sınavlar sırasında kopya çekme gibi dürüst olmayan davranışlar olarak kabul edilir ve tolere edilmeyecektir. Akademik sahtecilik ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Uygulama | 2 | 10 | 2 | 24 | |||
Ödevler | 2 | 10 | 2 | 24 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 160 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.4 | ||||||
AKTS | 6 |