Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | LAW 332 | ||||
Ders Adı İngilizce | Law of Armed Conflict | ||||
Ders Adı Türkçe | Silahlı Çatışma Hukuku | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 110 saat | ||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Hukuka Giriş, Uluslararası Kamu Hukuku I, Uluslararası Kamu Hukuku II **Bu ders, Uluslararası Kamu Hukuku I (HUK 207) ve Uluslararası Kamu Hukuku II (HUK 208) dersini henüz almamış birinci ve ikinci sınıf öğrencilerine önerilmez.** | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Öğrencilere uluslararası hukukun uluslararası yaşamda giderek önem kazanan bir dalı olan silahlı çatışma hukukuna modern ve temel bir giriş sağlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Silahlı Çatışma Hukuku (LOAC), Uluslararası İnsancıl Hukuk (IHL) olarak da bilinir ve askeri gereklilik ile insani ilkeler arasında denge kurarak çatışmaların yürütülmesini düzenler. Bu ders, silahlı çatışmaları düzenleyen hukuki çerçevenin derinlemesine analizini sunarak jus ad bellum (güç kullanımını düzenleyen hukuk) ile jus in bello (çatışma sırasında uygulanacak hukuk) arasındaki ayrımı ele almaktadır. Öğrenciler, Cenevre Sözleşmeleri, ek protokolleri ve teamül hukuku gibi temel hukuki kaynakları inceleyerek silahlı çatışmaların sınıflandırılması, LOAC ilkeleri, sivillerin ve savaş esirlerinin korunması, silahların ve savaş yöntemlerinin yasallığı, hedef belirleme ve işgal hukuku gibi konuları değerlendirecektir. Ayrıca, uluslararası mahkemelerin ve yargı organlarının savaş suçlarını yargılamadaki rolü ele alınacaktır. Ders kapsamında incelenecek vaka analizleri, yargı kararları ve güncel çatışmalar—özellikle siber savaş ve otonom silahlar—aracılığıyla öğrenciler, LOAC’ın uygulanmasını ve karşılaştığı zorlukları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecek ve bu hukukun etik ve hukuki boyutlarını, hesap verebilirlik ve yaptırım mekanizmalarını analiz etme yetkinliği kazanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Silahlı çatışma kurallarının uygulanmasını analiz eder 2) Uluslararası silahlı çatışmalara uygulanan kuralları uluslararası olmayan silahlı çatışma kurallarından ayırt eder 3) Kişi ve nesnelerin korunmasının önemini anlar 4) Silahlı çatışma hukukunun temel kural ve ilkelerine ilişkin bir anlayış geliştirir 5) Hangi nesnelerin saldırıya uğraması muhtemel olduğunu ve hangi nesnelerin saldırıya karşı bağışık olduğunu belirleyen temel kuralı keşfeder. Bu temel kuralın uygulanmasının, silahlı çatışmalar sırasında savaşan tarafların hedefleme kararları almasına nasıl izin verdiğini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | S | Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | H | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | BİLGE ERSON ASAR , January 2024 |
Ders Koordinatörü | BİLGE ERSON ASAR |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi BİLGE ERSON ASAR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Silahlı çatışma hukukunun tarihsel gelişimi ve kaynakları |
3) | Silahlı çatışma hukukunun ilkeleri |
4) | Silahlı Çatışma Hukukunun Uygulama Alanı |
5) | Silahlı Çatışmalarda Bireysel Statüler: Savaşanlar ve Savaşmayanlar, Savaşçı Statüsüne Sahip Olmayan Düzensiz Kişiler ve Savaş Esirleri |
6) | Yaralı, Hasta ve Kazazedelerin Korunması |
7) | Sivil Nüfusun Korunması ve Sivil ve Askeri Hedefler Arasındaki Ayrım İlkesi (Hedef Gözetme) -1 |
8) | Sivil Nüfusun Korunması ve Sivil ve Askeri Hedefler Arasındaki Ayrım İlkesi (Hedef Gözetme) -2 |
9) | Savaş Yöntemleri ve Araçları |
10) | İşgal Hukuku ve Sivillerin Korunması |
11) | Silahlı çatışma hukukunun uygulanması |
12) | Sunumlar |
13) | Sunumlar |
14) | Sunumlar |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | - Robert Kolb and Richard Hyde, An Introduction to the International Law of Armed Conflicts, Hart Publishing, son bası. -Dieter Fleck, The Handbook of International Humanitarian Law, Oxford University Press, son bası. -Noelle Quenivet, Shilan Shah-Davis, International Law and Armed Conflict, TMC Asser Press, son bası. Haftalık okumalar Blacboard'a yüklenmektedir. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters yüz sınıf, mentörlük etme, pratik çalışmalar, sunumlar | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerin dönem projesi olarak bir ödev hazırlayarak sunum yapmaları gerekmektedir. Sunumu yapılmaya ödevler değerlendirmeye alınmaz. Bu proje öğrencilerin kendilerine verilen soruları seçecekleri bir film üzerinden cevaplamalarını içermektedir. Ödev kuralları ve film listesi dönem başladıktan sonra duyurulacaktır. | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
ersonb@mef.edu.tr Ofis: 5. kat No.537 Görüşme saatleri: Pazartesi 13:00-15:00. Bu saatler dışında randevu almak için lütfen bir e-posta göndererek görüşme talebinde bulununuz. *Dersler sırasında cep telefonları kapalı veya sessiz modda olmalıdır. * BB'ye haftalık olarak yüklenen zorunlu okumalar ve vakalar her dersten önce okunmalıdır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 2 | 70 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 | 2 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 110 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.4 | ||||||
AKTS | 4 |